Autor : Renate Popescu- Expert contabil, auditor financiar si consultant fiscal
PACHETUL DE MĂSURI NR 2 – partea 1
„Măsuri pentru eficientizarea resurselor publice: procedură fiscală, plăți moderne și disciplină corporativă”
Un nou set de modificări legislative vizează digitalizarea plăților, reguli mai clare în procedura fiscală și măsuri care impactează direct firmele: de la obligația de a avea cont și acceptarea plăților moderne, până la licitații electronice pentru bunuri sechestrate și condiții suplimentare la cesiunea părților sociale.
Ce se schimbă:
1.Criteriile funcție de care contribuabilii sunt încadrați în clasa re risc (mic, mediu, ridicat) sunt suplimentate cu 3 criterii noi:
- utilizarea mijloacelor moderne de plată;
- avertizare timpurie cu privire la capacitatea financiară de a achita obligațiile fiscale;
- informațiile/faptele înscrise în cazierul fiscal.
În vigoare de la 1 ianuarie 2026
2.Au fost introduse două noi condiții pentru declararea inactivității unui contribuabil:
- nu are cont de plăți în România sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului;
- nu a depus situațiile financiare anuale în termen de 5 luni de la împlinirea termenului legal pentru depunerea acestora (termenul este 31 mai pentru contribuabilii care au anul fiscal identic cu anul calendaristic)
Aceste condiții se aplică pentru contribuabilii/plătitorii declarați inactivi după 1 ianuarie 2026.
Contribuabilii/Plătitorii declarați după data intrării în vigoare a legii, și care nu se reactivează în termen de 1 an, se vor dizolva. Organul fiscal este cel care va formula cerere de dizolvare indiferent dacă figurează sau nu cu obligații de plată, cu excepția unor sesizări penale. Totodată va întreprinde toate măsurile de recuperare a obligațiilor fiscal/bugetare, dacă există
Contribuabilii/Plătitorii declarați cu o inactivitate între 1 – 3 ani la data intrării în vigoare a legii, care nu figurează cu obligații restante, și nu sunt subiecții unor sesizări penale, se dizolvă dacă nu se reactivează în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii. Organul fiscal este cel care va formula cerere de dizolvare.
Contribuabilii/Plătitorii cu o inactivitate mai mare de 3 ani la data intrării în vigoare a legii, care nu figurează cu obligații restante, și nu sunt subiecții unor sesizări penale, se dizolvă dacă nu se reactivează în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii. Organul fiscal este cel care va formula cerere de dizolvare.
Excepții: inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului și plătitorul pentru care se află în procedura insolvenței, faliment sau dizolvare voluntară.
ANAF va comunica, periodic, pe cale electronică la ONRC lista contribuabililor/plătitorilor care pot face obiectul dizolvării.
În vigoare de la data intrării în vigoare a legii
3.Condiții de acordare și menținere a eșalonării la plată: contractul de fideiusiune
Pentru cererile de acordare a eșalonării la plată/de modificare a deciziei de eșalonare la plată/de menținere a valabilității eșalonării la plată, depuse respectiv soluționate după intrarea în vigoare a legii, se introduce obligația prezentării contractului de fideiusiune încheiat în formă autentică cu beneficarii reali, cu termene concrete de prezentare în diverse situații.
Important: contractul de fideiusiune constituie titlu executoriu.

4.Licitații electronice pentru bunuri sechestrate (oportunitate + transparență)
Se introduce vânzarea la licitație a bunurilor sechestrate prin platformă electronică; publicarea are loc înainte de licitație și include informații + fișiere media pentru vizualizare.
Pentru persoane fizice și firme, noutatea poate însemna acces mai ușor la licitații pentru bunuri valorificate de fisc, cu reguli standardizate și pași clari în platforma online.
5.Mai multă plată cu cardul/online la operatori și instituții (cu excepții)
Operatorii economici (persoane fizice sau juridice) și instituțiile vizate au obligații privind încasările și plățile prin mijloace moderne de plată.
Există excepții pentru puncte de încasare din zone nedeservite de rețele de comunicații electronice, cu obligația de conformare în 12 luni de la momentul relevant.
Se reiterează obligația persoanelor juridice de a deține cel puțin un cont de plăți pe toată perioada desfășurării activității. Inexistența contului se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 10.000 lei.
Persoanele fizice sau juridice care desfășoară activități economice au obligația să accepte plăți efectuate și prin intermediul mijloacelor moderne de plată, indiferent de valoarea încasărilor în numerar. Excepție fac contrbuabilii care efectuează toate operațiunile de plată și încasare exclusiv prin conturi.
6.Beneficiarii Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale
Deciziile de înlesnire la plată depuse de debitori, precum și cele nesoluționate, nu se mai pot modifica începând cu data intrării în vigoare a legii.
7.Cesiunea părților sociale: termene și condiții noi când există datorii fiscale
La cesiunea părților sociale apar obligații/pași într-un termen de 15 zile și condiții legate de certificatul de atestare fiscală și, dacă există obligații restante, constituirea de garanții + acordul organului fiscal în anumite situații la înregistrare.
Este prevăzut și cadrul de colaborare între ANAF și ONRC prin proceduri/ordin comun.
8.Capital social minim diferențiat (în funcție de cifra de afaceri) + termen de conformare
Capitalul social se stabilește în funcție de cifra de afaceri netă astfel:
- În cazul societăților nou înființate capitalul social va fi de 500 lei
- Dacă cifra de afaceri netă depășește 400.000 lei, valoarea minimă a capitalului social va fi de 5.000 lei
Firmele au termen de cel mult 2 ani de lata intrării în vigoare a legii, pentru majorarea capitalului social prin modificarea actului constitutiv.
Modificări în Codul fiscal: reguli noi pentru cheltuieli cu afiliați externi, închirieri pe termen scurt, câștiguri din investiții/cripto și taxe locale (aplicare din 2026)
Documentul introduce o serie de modificări în Codul fiscal, cu aplicare în principal de la 1 ianuarie 2026: plafonarea deductibilității unor cheltuieli în relația cu entități afiliate nerezidente fără conducere efectivă în România (pentru companii mari), reguli detaliate pentru venituri din servicii de cazare/închirieri pe termen scurt, noi cote de impozitare prin reținere la sursă pentru anumite câștiguri din titluri de valoare și instrumente derivate, precum și clarificări pentru câștiguri din monedă virtuală. În zona taxelor locale, apar mecanisme noi pentru scutiri/reduceri decise local (cu plafon), reguli privind indexarea în 2026 și prevederi explicite pentru impozitul auto (inclusiv pentru electrice).
Modificările se aplică de la 1 ianuarie 2026.
1.Impozit pe profit: regim special pentru cheltuieli cu afiliați externi
Cui se aplică: contribuabililor cu cifră de afaceri > 50.000.000 euro (echivalent determinat la închiderea exercițiului financiar).
Ce se schimbă: dacă în raportările pe 2024 ponderea cheltuielilor vizate depășește 1% din total cheltuieli, atunci în anul fiscal 2026 cheltuielile cu: drepturi de proprietate intelectuală, management, consultanță, în relația cu afiliați care nu sunt înființați/constituiți și nu au locul conducerii efective în România devin deductibile în limita a 1% din total cheltuieli.
Excepții/clarificări:
- nu intră sub incidență cheltuielile pentru obținerea/înregistrarea în România a unor drepturi (mărci, desene/modele, drepturi de autor etc.);
- nu intră cheltuielile capitalizate în valoarea imobilizărilor;
- din 2027, determinarea ponderii și a cheltuielilor vizate se face pe baza cheltuielilor din declarația fiscală (ordin al ministrului finanțelor).
- contribuabilii cu acord de preț în avans (APA) (sau care solicită APA în condițiile menționate) sunt tratați distinct; în caz de respingere, se recalculează impozitul și pot apărea accesorii.
- Nu se aplică instituțiilor de credit.
2. Impozitul minim pe cifra de afaceri: condiții la scoaterea din patrimoniu a activelor
Pentru contribuabilii care au scăzut anumite active (în logica indicatorilor prevăzuți de articolul relevant), apare obligația de a păstra activele în patrimoniu cel puțin jumătate din durata de utilizare economică, dar nu mai mult de 5 ani; altfel se recalculează impozitul minim pe cifra de afaceri, se pot datora accesorii și se depune declarație rectificativă.
Sunt prevăzute și situații de excludere (reorganizare, faliment/lichidare, distrugere/furt etc.).
3.Persoane fizice: servicii de cazare
Se definesc veniturile din prestarea de servicii de cazare (operatori economici din turism) incluse în categorie activităților independente.
Cheltuieli forfetare 30%: venitul net anual = venit brut – 30% din venitul brut. Venitul brut este diminuat cu comisioanele reținute de platforme/interfețe electronice.
Impozit 10% aplicat la venitul net anual, impozit final.
Obligații: păstrarea fișei de ocupare a capacității de cazare; evidență simplificată (fără obligații de evidență contabilă pentru aceste venituri, în forma descrisă).
4.Persoane fizice: închirierea pe termen scurt a camerelor (1–7 camere) – reguli actualizate
Închirierea pe termen scurt (1–7 camere, în locuințe proprietate personală) rămâne tratată separat; este definită și situația „până la 30 de zile aceleiași persoane într-un an”.
Peste 7 camere închiriate pe termen scurt într-un an fiscal: veniturile sunt încadrate ca activități independente.
Pentru 1–7 camere: cheltuieli forfetare 30%, impozit 10% (final), declarația unică; obligația de a completa și păstra fișa de ocupare.
5.Investiții: câștiguri din titluri de valoare și derivate – reținere la sursă (art. 97 alin. (8¹))
Pentru transferuri/operațiuni cu titluri de valoare și instrumente derivate realizate prin intermediarii vizați:
3% impozit pe câștig pentru instrumente deținute mai mult de 365 de zile (inclusiv) – anterior 1%
6% impozit pe câștig pentru instrumente deținute mai puțin de 365 de zile – anterior 3%
Perioada se determină pe principiul „primul intrat – primul ieșit”.
Pentru transferuri/operațiuni cu titluri de valoare și instrumente derivate care nu sunt realizate prin intermediari, câștigul net annual se impozitează cu cota de 16%.
6.Monedă virtuală: impozitare 16% + praguri de neimpozitare
Impozit pe venit 16% aplicat câștigului din transferul de monedă virtuală (diferență între preț vânzare și preț achiziție, inclusiv costuri directe).
Câștigul sub 200 lei/tranzacție nu se impozitează, cu condiția ca totalul câștigurilor într-un an fiscal să nu depășească 600 lei.
7.Baza anuală de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate nu poate fi mai mare
decât nivelul a 72 de salarii minime brute pe țară
În prezent limita maximă pentru care se datorează CASS (activități independente) este de 60 salarii minime brute pe țară (243.000 lei)
Partajează acest conținut:





