• Contact
sâmbătă, mai 3, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Jurisprudența ÎCCJ | Comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental în lipsa autorizației/licenței neexclusive. Faptă ilicită

by Veronica Bursașiu
04/03/2022
in Prim Plan, Recomandate, Sistemul judiciar
0 0
1
Asociații ale magistraților: sesizarea Inspecției Judiciare în cazul unui procuror SIIJ – un precedent care ANIHILEAZĂ independența procurorilor de caz

foto generic | sursă: stirileprotv.ro

0
SHARES
575
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental în lipsa autorizației/licenței neexclusive. Faptă ilicită. Obligația utilizatorului de a achita remunerațiile cuvenite titularilor drepturilor de autor

Cuprins pe materii: Dreptul proprietății intelectuale. Drepturi de autor și drepturi conexe

Index alfabetic: opere muzicale, comunicare publică, unitate de alimentație publică și cazare, utilizator

Texte de lege incidente: Legea nr. 8/1996, art. 13 alin. (1) lit. f), art. 20, art. 154, art. 188          

Potrivit art. 13 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 8/1996, utilizarea unei opere dă naștere la drepturi patrimoniale, distincte și exclusive, ale autorului de a autoriza sau de a interzice comunicarea publică, direct sau indirect a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispoziția publicului, astfel încât să poată fi accesată în orice loc și în orice moment ales, în mod individual, de către public.

Fapta constând în utilizarea operelor muzicale prin comunicare publică în spațiile din cadrul unității de alimentație publică și cazare, fără autorizarea autorului și fără plata drepturilor patrimoniale cuvenite în schimbul autorizării, prevăzută de dispoziţiile art. 13 lit. f) şi art. 20 din Legea nr. 8/1996, se situează în sfera ilicitului, perspectivă ce determină angajarea răspunderii utilizatorului pe tărâmul răspunderii civile delictuale, în condiţiile art. 188 din Legea nr. 8/1996, iar legătura de  cauzalitate dintre fapta ilicită şi prejudiciu rezultă ex re, fapta ilicită fiind săvârșită cu vinovăţie, întrucât, prin specificul activității desfășurate, aceasta cunoștea că încalcă drepturile autorilor de opere muzicale.

I.C.C.J., Secția I civilă, decizia nr. 1150 din 25 mai 2021

I. Circumstanţele cauzei

1. Obiectul cererii de chemare în judecată

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti – Secţia a III-a civilă la data de 28.0982018, reclamanta Asociaţia pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor (UCMR – ADA), în contradictoriu cu pârâta  A. S.R.L., a solicitat instanţei ca, prin hotărârea ce va pronunţa, să oblige pârâta: 1. la plata sumei de 28.939,80 lei inclusiv TVA egală cu valoarea triplului remuneraţiilor (drepturi patrimoniale de autor) corespunzătoare comunicării publice a operelor muzicale în spatiile, perioadele şi modalităţile menţionate la capatele 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 corespunzătoare comunicării publice a operelor muzicale: 1.1 în unitatea de cazare Pensiunea X., judeţul Neamţ, în perioada septembrie 2015 -august 2018; 1.2 în Restaurantul din Pensiunea X. judeţul Neamţ în perioada septembrie 2015 – august 2018; 1.3 în Barul din Pensiunea X., judeţul Neamţ, în perioada septembrie 2015 – august 2018; 1.4 la Terasa din Pensiunea X., judeţul Neamţ, în perioada septembrie 2015 – august 2018; în subsidiarul capătului 1 al cererii de chemare in judecată, a solicitat obligarea pârâtei la plata: a) sumei de 9.646,60 lei, inclusiv TVA, reprezentând valoarea remuneraţiilor restante corespunzătoare comunicării publice a operelor muzicale în spaţiile, în perioadele şi modalităţile menţionate la capetele 1.1, 1.2, 13 şi 1.4 corespunzător unei comunicări publice autorizate a operelor muzicale; b) a sumei de 23.766,30 lei reprezentând penalităţi de întârziere calculate până la data de 21.08.2018 pentru întârzierea plăţii remuneraţiilor specificate la litera a) a capătului subsidiar capătului 1 al cererii de chemare în judecată; c) a penalităţilor de 0,5%/zi de întârziere începând cu data de 22.08.2018 şi până la data plăţii efective a sumei de 9.646,60 lei; 2. obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

În drept, cererea de chemare în judecată a fost întemeiată pe dispoziţiile Legii nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi a drepturilor conexe, cu modificările ulterioare, Metodologiile publicate prin Deciziile ORDA nr. 266/2011 şi nr. 198/2012 şi art. 30 alin. (l) şi art. 148 şi urm. din Codul de procedură civilă.

2. Hotărârea pronunţată în primă instanţă

Prin sentinţa civilă nr. 1459 din 20.06.2019, Tribunalul Bucureşti – Secţia a III-a civilă a admis, în parte, cererea formulată de reclamantă; a obligat pârâta să plătească reclamantei suma de 26.640 lei reprezentând triplul remuneraţiei (TVA exclus) pentru comunicare opere muzicale în scop ambiental în intervalul septembrie 2015-august 2018; a obligat pârâta să plătească reclamantei cu titlu de cheltuieli de judecată suma de 100 lei.

3. Hotărârea pronunţată în apel

Prin decizia civilă nr. 1557 A din 28.10.2019, Curtea de Apel Bucureşti  – Secţia a IV-a civilă a respins, ca nefondat, apelul declarat de apelanta-pârâtă. împotriva sentinţei civile nr. 1459/2019, pronunţată de Tribunalul Bucureşti – Secţia a III-a civilă.

4. Recursul declarat în cauză

Împotriva deciziei civile nr. 1557 A/2019, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a IV-a civilă, a declarat recurs pârâta.

Recurenta-pârâtă a solicitat admiterea recursului, casarea deciziei atacate, cu consecinţa trimiterii cauzei, spre rejudecare.

În argumentarea motivului de casare prevăzut de dispoziţiile art. 488 alin. (1) pct. 8 din Codul de procedură civilă, a arătat că instanţa de apel nu a manifestat rol activ în aflarea adevărului şi nu a urmărit scopul în vederea îndeplinirii conţinutului cercetării procesului, conform prevederilor art. 237 alin. (l) şi (2) din Codul de procedură civilă.

A precizat că nu a avut cunoştinţă despre obligaţia de a deţine licenţa pentru utilizarea muzicii în scop ambiental de la UCMR-ADA şi CREDIDAM, în condiţiile în care deţine o astfel de licenţă din anul 2011 până în prezent, emisă de către Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR) – organism de gestiune colectivă desemnat de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor în baza Deciziei ORDA nr. 10/2016 şi a contractului/declaraţiei nr. D001300-220911/20.05.2008,  iar solicitarea a trei taxe pentru aceeaşi muzică folosită în scop ambiental, în opinia recurentei, este nelegală.

A arătat că instanţa de apel a făcut o greşită aplicare a legii, dând eficienţă Deciziei ORDA nr. 267/2011 (hotărâre arbitrală) în detrimentul art. 139 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe în sensul în care se impunea cenzurarea solicitării reclamantei de obligare a pârâtei la plata triplului remuneraţiilor aferente comunicării publice a operelor muzicale în spaţiile deţinute, conform dispoziţiilor art. 139 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 8/ 1996, excepţie aplicabilă de la prevederile art. 139 alin. (2) lit. a) din aceeaşi lege.

A mai susţinut recurenta că modul de calcul expus de către reclamantă în anexa la cererea de chemare în judecată, pe care de altfel l-a contestat atât la instanţa de apel, cât şi la fond, este greşit în contextul în care camerele de cazare nu conţin instalaţie sau circuit pentru redarea muzicii ambientale, iar cazarea a fost închisă de către ISU Neamţ.

Nu a putut preciza care au fost argumentele pentru care instanţa de apel a ajuns la prezumţia judiciară că ar exista instalaţie de redare muzica ambientală în camerele de cazare în lipsa vreunui document depus la dosarul cauzei din care să rezulte o asemenea împrejurare. Aceeaşi instanţă nu a avut în vedere că terasa nu are un spaţiu util de 100 mp, ci de 40 mp, atâta timp cât conţine casa scării, balustrada interioară, locul ocupat de frigidere, spaţiul necesar amplasării meselor şi scaunelor de cca 2 mp, terasa este funcţională doar în perioada iunie-septembrie, dată fiind poziţionarea locaţiei (zona de munte şi lacul Bicaz), fiind acoperită deasupra pentru soare şi condiţii meteo nefavorabile.

La acestea se adaugă faptul că restaurantul nu are un spaţiu util de 100 mp în condiţiile în care sunt amplasate 9 mese şi scaunele aferente în număr de 4, ocupând fiecare cca 2 mp, din suprafaţa spaţiul de acces la bucătărie trebuiau scăzute cele două ieşiri obligatorii pentru evacuare în caz de urgenţă, spaţiul ocupat de către grupurile sanitare cu holurile aferente fiecăruia, rezultând o suprafaţă utilă de cca. 35-40 mp, barul de serviciu nu are suprafaţa de 100 mp, ci de doar 30-35 mp luând în considerare cele 6 mese a 4 locuri la masă, 4 frigidere cu băuturi alcoolice, suc şi apă, o vitrină ce conţine produse alimentare şi 2 lăzi de îngheţată.

Astfel fiind, prin modul de calcul, intimata-reclamantă s-a raportat la suprafaţa situată între 101-200 mp în raport de care a utilizat preţul de 150 lei/lună în loc de 60 lei/lună, potrivit deciziei nr. 266/2011 şi, din acest punct de vedere, a susţinut modul greşit în care cele două instanţe de fond au respins administrarea probei cu expertiza judiciară contabilă pentru determinarea cu exactitate a sumei datorate.

În fine, recurenta a apreciat că i-a fost încălcat dreptul la un proces echitabil şi accesul liber la justiţie, prevăzute de art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, art. 10 din Declaraţia universală a drepturilor omului şi art. 21 din Constituţia României.

II. Soluţia şi considerentele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie

Examinând recursul prin prisma criticilor formulate şi a dispoziţiilor legale incidente, Înalta Curte constată că recursul este nefondat pentru următoarele considerente:

Printr-un prim motiv de recurs se invocă încălcarea dispoziţiilor art. 237 alin. (1) și (2) din Codul de procedură civilă prin lipsa manifestării rolului activ de către instanța de apel dedusă din împrejurarea că nu şi-a îndeplinit obligația de cercetare a procesului, critică regăsită ca ipoteză normativă în dispoziţiile art. 488 alin. (1) pct. 5 din Codul de procedură civilă (încălcarea regulilor de procedură a căror nerespectare atrage sancțiunea nulității).

În realitate, obiecţiei privind pretinse neregularităţi procedurale săvârşite de instanţa de apel îi sunt subsumate aspecte ce ţin de reaprecierea probelor apte a determina o altă situaţie de fapt decât cea statuată în apel, aspect ce excedează cadrului procesual al recursului, în care controlul judiciar se limitează la verificarea legalităţii hotărârii atacate din perspectiva motivelor de recurs prevăzute în mod expres şi limitativ de art. 488 alin. (1) din Codul de procedură civilă.

Nici criticile dezvoltate pe temeiul motivului de casare prevăzut de art. 488 alin. (1) pct. 8 din Codul de procedură civilă nu pot fi primite, întrucât deşi susţin nelegalitatea deciziei recurate reprezintă de fapt o reluare a argumentelor cu același conținut formulate prin motivele de apel relativ la situaţia de fapt pretinsă de recurenta-pârâtă în raport de care s-ar fi aplicat în mod greşit Decizia ORDA nr. 267/2011 în detrimentul dispoziţiilor art. 139 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe, ce ar fi impus cenzurarea solicitării reclamantei de obligare a pârâtei la plata triplului remuneraţiilor aferente comunicării publice a operelor muzicale în spaţiile deţinute.

Legat de aceste critici este de reţinut că instanţa de apel a constatat pe baza probelor administrate de către intimata-reclamantă (planşele fotografice, certificatele de clasificare emise de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi Autorizaţia-Licenţă neexclusivă de utilizare a muzicii în scop ambiental încheiată cu Uniunea Producătorilor de Fonograme din România, valabilă în perioada de referinţă, înscrisuri de natură a fundamenta o prezumție judiciară de utilizare, nerăsturnată de către recurentă), dând eficienţă dispozițiilor art. 249 din Codul de procedură civilă, că pârâta deţine televizoare, care permit recepţia, redarea sau difuzarea operelor muzicale în cadrul unităţii de alimentaţie publică şi de cazare pe care o gestionează.

Reţinând calitatea de utilizator de opere muzicale în sensul termenului definit de dispoziţiile art. 2 lit. b) din Metodologia aprobată prin Decizia ORDA nr. 266/2011, calitate care instituie obligaţia de a solicita organismelor de gestiune colectivă eliberarea autorizaţiei/licenţei neexclusive, înainte de utilizarea repertoriului protejat, gestionat de intimata-reclamantă Asociaţia pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor (UCMR-ADA), în condiţiile art. 162 lit. b) din Legea nr. 8/1996, instanţa de apel a apreciat în mod corect că recurenta-pârâtă datorează remunerații, conform art. 1311 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, Deciziei ORDA nr. 266/2011, pentru realizarea actelor de comunicare publică în scop ambiental a operelor muzicale.

Printr-o altă critică, recurenta-pârâtă a susţinut că nu a avut cunoştinţă despre obligaţia de a deţine Licenţa pentru utilizarea muzicii în scop ambiental de la UCMR-ADA şi CREDIDAM în condiţiile în care deţine o astfel de Licenţă emisă de către Uniunea Producătorilor de Fonograme din Romania (UPFR) – organism de gestiune colectivă desemnat de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor în baza Deciziei ORDA nr. 10/2016 şi a contractului/declarației nr. D001300- 220911/20.05.2008, aşa încât este nelegală solicitarea a trei taxe pentru aceeaşi muzică folosită în scop ambiental.

Nici acest motiv de casare nu este fondat.

Înalta Curte constată că recurenta-pârâtă a avut susţineri similare şi în faţa instanţei de apel, astfel încât pentru formularea unui veritabil motiv de recurs referitor la acelaşi aspect, recurenta avea îndatorirea de a se raporta la modalitatea în care instanţa de apel a răspuns acestor critici şi, prin urmare, de a susţine eventuale motive de nelegalitate luând în considerare judecata realizată în apel, având în vedere că obiectul recursului îl constituie decizia dată în apel, precum şi faptul că instanţa de recurs exercită un control de legalitate al acesteia, din perspectiva  motivelor susţinute de titularul recursului.  

Astfel, se reţine că în ceea ce o priveşte pe intimata-reclamantă UCMR-ADA, instanţa de apel în mod corect s-a raportat la obiectul gestiunii colective exercitate de către acest organism, anume colectarea de la utilizatori a remuneraţiei datorate pentru o categorie distinctă de titulari de drepturi – autorii de opere muzicale, în numele şi pe seama cărora acţionează, în numele legii.

Aşadar, existenţa autorizaţiei-licenţă neexclusivă eliberată de către UPFR în temeiul căreia colectează remuneraţiile echitabile ce li se cuvin producătorilor de fonograme (drepturi de autor conexe), nu prezintă relevanţă, întrucât priveşte raporturi juridice distincte de cele disputate în cauză.  

Potrivit art. 13 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 8/1996, utilizarea unei opere dă naștere la drepturi patrimoniale, distincte și exclusive, ale autorului de a autoriza sau de a interzice comunicarea publică, direct sau indirect a operei, prin orice mijloace, inclusiv prin punerea operei la dispoziția publicului, astfel încât să poată fi accesată în orice loc și în orice moment ales, în mod individual, de către public.

Fapta constând în utilizarea operelor muzicale prin comunicare publică fără autorizarea autorului și fără plata drepturilor patrimoniale cuvenite în schimbul autorizării, prevăzută de dispoziţiile art. 13 lit. f) şi art. 20 din Legea nr. 8/1996, drepturi gestionate colectiv în temeiul art. 145 alin. (1) lit. f) din lege, cauzatoare de prejudicii constând în remunerația unică echitabilă neachitată, se situează în sfera ilicitului, perspectivă ce a determinat angajarea recurentei-pârâte pe tărâmul răspunderii civile delictuale, în condiţiile art. 188 din Legea nr. 8/1996, legătura de  cauzalitate dintre fapta ilicită şi prejudiciu rezultând ex re, fapta ilicită fiind săvârșită cu vinovăţie, întrucât, prin specificul activității desfășurate, aceasta cunoștea că încalcă drepturile autorilor de opere muzicale.

Recurenta-pârâtă a criticat decizia atacată şi sub aspectul aplicării greşite a legii, dând putere Deciziei ORDA nr. 267/2011, care este o hotărâre arbitrală, şi nu Legii nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi drepturile conexe. Aceasta a susţinut că instanţa trebuia să dea eficienţă dispoziţiilor art. 139 alin. (2) lit. a) şi să cenzureze prin respingere solicitarea reclamantei de obligare a pârâtei la plata triplului remuneraţiilor, aceasta nefiind decât o excepţie de la prevederile legale menţionate.

Se reţine că şi această susţinere nu reprezintă decât o reluare a unui motiv de apel.

Prin motivele de recurs pârâta nu combate în niciun fel aprecierile instanţei de apel în evaluarea acestei critici, pe care a considerat-o nefondată pentru că, invocând incidenţa dispoziţiilor art. 188 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 8/1996 [art. 139 alin. (2) lit. a) din lege, în forma anterioară modificării], în cadrul apelului pârâta nu a expus în mod concret modalitatea în care ar fi putut fi stabilite consecinţele economice negative, în special câştigul nerealizat sau beneficiul realizat pe nedrept al acesteia, care au fost evaluate prin raportare la tipul de utilizare ce a făcut obiectul faptei ilicite, potrivit dispoziţiilor art. 188 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 8/1996 [art. 139 alin. (2) lit. b) din lege, în forma anterioară modificării].

Ca atare, instanţa de apel a considerat că pârâta nu a făcut dovada posibilităţii aplicării în cauză a criteriilor prevăzute de art. 188 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 8/1996, caz în care sunt aplicabile prevederile art. 188 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 8/1996.

Or, aşa cum s-a reţinut anterior, recurenta-pârâtă nu a formulat critici de nelegalitate cu privire la reţinerea acestei premise de către instanţa de apel.

Pe de altă parte, modul de calcul al acestor sume este stabilit de pct. 6 din Metodologia privind remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru comunicarea public a operelor muzicale în scop ambiental, aprobată prin Decizia ORDA nr. 266/2011, cu modificările ulterioare.

Se constată că decizia recurată nu poate fi cenzurată sub aspectul întinderii despăgubirilor deja acordate, cât timp acest aspect interesează situația de fapt stabilită pe baza probelor administrate, și nu nelegalitatea deciziei, din perspectiva cazurilor expres și limitativ descrise în art. 488 din Codul de procedură civilă.

Astfel, nu poate fi primită nici critica ce vizează calculul greşit efectuat de către reclamantă în anexa la cererea de chemare în judecată (camerele de cazare nu conţin instalaţie sau circuit de redare muzică ambientală, cazarea a fost închisă de către ISU Neamţ, nu s-a avut în vedere că terasa nu are un spaţiu util de 100 mp, ci de 40 mp, că aceasta este funcţională doar în perioada iunie-septembrie, barul de serviciu nu are suprafaţa de 100 mp, ci de doar 30-35 mp), întrucât aduce în discuţie chestiuni ce vizează situația de fapt, ce a fost pe deplin stabilită de către instanţa de apel.

Or, din acest punct de vedere, în ceea ce priveşte determinarea întinderii prejudiciului, instanţa de apel a reţinut, pe de o parte, că recurenta-pârâtă nu a demontat prezumţia judiciară fundamentată pe baza certificatului de clasificare nr. 7062/1689 din 18 mai 2011 emis de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, potrivit căruia terasa era acoperită, deci funcţională tot timpul anului şi nu doar din luna iulie până în septembrie.

Pe de altă parte, aşa cum corect a reţinut instanţa de apel, Înalta Curte constată că nu prezintă relevanţă sub aspectul modalităţii de determinare a întinderii prejudiciului nici suprafaţa utilă a spaţiile enumerate de recurenta-pârâtă, atâta timp cât art. 12 din Metodologie nu face nicio distincţie în această privinţă, din contră stipulează că la determinarea remuneraţiei datorate de utilizatori vor fi luate în considerare toate spaţiile, indiferent de destinaţia acestora.

Şi critica cu referire la respingerea în mod greşit a probei cu expertiză contabilă cu scopul determinării exacte a sumei datorate supune atenţiei chestiuni ce țin de aprecierea probatoriului a cărui analiză reprezintă atributul exclusiv al instanțelor de fond, excedând cenzurii instanței de recurs ce poate fi exercitată doar cu privire la legalitatea hotărârii.

Date fiind argumentele expuse, nu se poate reţine o încălcare a dreptului la un proces echitabil şi cel al accesului justiţie, prevăzute de art. 6 alin. (1) din Curtea pentru apărarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, art. 10 din Declaraţia universală a drepturilor omului şi art. 21 din Constituţia României, câtă vreme instanţa de apel a procedat la un examen efectiv al aspectelor esențiale deduse judecății, raportându-se la probatoriul administrat și răspunzând criticilor formulate, prin expunerea raţionamentului care a fundamentat soluția adoptată.

Pentru aceste considerente, în temeiul art. 496 alin. (1) din Codul de procedură civilă, Înalta Curte a respins, ca nefondat, recursul declarat de pârâta A. S.R.L. împotriva deciziei civile nr. 1557 A/2019, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a IV-a civilă.

CITIȚI din categoria #jurisprudențaÎCCJ:

  • Cameră preliminară. Contestație. Legalitatea administrării probelor de organele de urmărire penală. Cauză justificativă
  • Cariera magistraților. Transfer. Declararea ca neconstituționale a unor dispoziții legale care reglementează instituția transferului judecătorilor și procurorilor
  • Acțiune în răspundere civilă delictuală. Articole având ca subiect aspecte legate de viața privată. Limitele libertății de exprimare. Criterii de analiză
Tags: autorizațiecomunicarea publicăfaptă ilicităjurisprudența ÎCCJlicență neexclusivăopere muzicalescop ambiental
Veronica Bursașiu

Veronica Bursașiu

Next Post
Persoanele fizice care își închiriază apartamentele prin AirBNB sau Booking trebuie să dețină un certificat de clasificare | DOCUMENT

Persoanele fizice care își închiriază apartamentele prin AirBNB sau Booking trebuie să dețină un certificat de clasificare | DOCUMENT

Comments 1

  1. Pingback: Jurisprudența ÎCCJ | Acțiune în constatarea rezoluțiunii vânzării unui imobil la licitație publică și anularea procesului-verbal de licitație

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sănătate
  • Sanatate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Stiri
  • Știri
  • Video

Articole recente

  • Cerere de trimitere spre rejudecare a cauzei pe motivul că judecata la instanţa de fond a avut loc în lipsa inculpatului care nu a fost legal citat și acoperirea viciului de procedură
  • O Universitate din Oradea taie din programele de studiu
  • Soțul primăriței din Bulz, reținut pentru transport ilegal de lemn. Edilul susține că e o neînțelegere
  • Furt cu taxiul: au furat un cal și l-au vândut în târg pentru 2.500 de lei
  • Nerespectarea principiului proporționalității sancțiunii, exces de putere

Arhive

  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.