După ce în 2024 Codul rutier a fost modificat pentru a permite sancționarea șoferilor nu doar pe baza constatărilor directe ale polițiștilor, ci și în urma analizării imaginilor surprinse de camerele de bord și cele de supraveghere a traficului, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) vine acum cu un pas suplimentar. A fost lansat în dezbatere publică un proiect de ordin menit să reglementeze clar procedura de semnalare a încălcărilor rutiere surprinse de camerele de monitorizare a traficului rutier.
Deși modificările din 2024 au reprezentat un pas important către modernizarea și digitalizarea sistemului de control rutier, ele au fost incomplete. Dacă pentru imaginile provenite de la camerele de bord ale participanților la trafic a fost stabilită o procedură clară de transmitere și utilizare, pentru camerele de supraveghere a traficului, instalate de autoritățile locale sau județene, lipsea cadrul procedural. Acest gol legislativ a fost considerat o vulnerabilitate în aplicarea coerentă a sancțiunilor.
Proiectul pus acum în dezbatere publică de MAI vine să completeze legislația primară și oferă definiții clare și o procedură standardizată prin care administratorii drumurilor pot transmite către Poliția Română informații relevante privind posibilele abateri rutiere.
Astfel, vor fi transmise printr-o platformă software dedicată Poliției Române – parte integrantă din „Hub-ul de servicii la nivelul MAI” – semnalări referitoare la:
- Încălcarea normelor de circulație;
- Prezența vehiculelor supuse confiscării;
- Vehicule căutate potrivit legii sau care pot constitui probe într-o procedură judiciară.
Camerele de supraveghere trebuie să fie omologate, verificate metrologic și instalate în special în zone cu risc rutier ridicat, lângă școli, spitale sau în locații unde s-au produs frecvent evenimente rutiere.
Pentru ca o semnalare privind o abatere rutieră să fie validă și să poată conduce la o sancțiune, proiectul de ordin stabilește un set minim de date care trebuie transmise:
- Data, ora și locația exactă sau coordonatele GPS;
- Identificarea echipamentului care a generat semnalarea;
- Datele despre vehicul – numărul de înmatriculare;
- Viteza înregistrată și viteza maximă admisă, dacă este cazul;
- Cadru extras din filmare (foto sau video) relevant pentru abatere;
- Semnalizarea rutieră existentă pe sectorul de drum respectiv.
În cazul sesizării vehiculelor ce pot fi supuse confiscării, este suficientă transmiterea datelor de la punctele 1, 2, 3 și 5.
Un aspect esențial al noii proceduri este respectarea legislației europene privind protecția datelor (GDPR). Toate informațiile colectate se vor folosi exclusiv pentru scopuri legale, iar datele personale se vor anonimiza odată cu expirarea perioadei de stocare.
Înregistrările și semnalările vor fi păstrate timp de un an, după care vor fi distruse, cu excepția celor care au fost deja folosite în anchete sau proceduri legale.
Pentru a permite funcționarea acestei proceduri, administratorii drumurilor publice (consilii locale, consilii județene, alte autorități) trebuie să își interconecteze sistemele cu platforma software a Poliției Române. Aceasta presupune investiții în tehnologie, securizarea transmisiilor de date și respectarea standardelor tehnice naționale.
Conform proiectului, prioritate în monitorizare și transmiterea de semnalări vor avea:
- Zonele cu risc rutier ridicat;
- Zonele din apropierea școlilor și unităților sanitare;
- Tronsoanele cu trafic intens și istoric de accidente.