Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a pus recent în consultare publică un proiect de ordin care are ca obiectiv principal reducerea duratei de emitere a documentelor și a informațiilor rezultate în urma prestării serviciilor de cadastru și publicitate imobiliară, atât la nivelul structurii centrale, cât și în cadrul instituțiilor subordonate.
În esență, inițiativa legislativă prevede modificarea termenelor stipulate în anexa Ordinului nr. 1764/2019, în ceea ce privește timpul de soluționare a cererilor pentru serviciile de cadastru și publicitate imobiliară aferente primei înregistrări.
Dacă noul ordin va fi adoptat în forma propusă, atunci timpul maxim pentru emiterea documentelor aferente serviciului de recepție cadastrală va fi redus de la 18 la 12 zile lucrătoare.
Pentru recepțiile care implică alocarea unui număr cadastral, documentele ar urma să fie furnizate în opt zile lucrătoare, față de cele 11 zile prevăzute în prezent. Același termen diminuat, de opt zile lucrătoare, este propus și pentru înființarea unei cărți funciare.
În cazul imobilelor aflate în zone în care se aplică prevederile Decretului-lege nr. 115/1938, termenul pentru furnizarea documentelor aferente serviciului de recepție cadastrală și constituirea cărții funciare se dorește a fi scurtat la 12 zile lucrătoare, în locul celor 18 zile actualmente stabilite.
Totodată, este important de menționat faptul că, începând cu 2 iunie 2025, proprietarii de imobile beneficiază de scutirea integrală a taxei pentru obținerea extrasului de carte funciară pentru informare, indiferent dacă solicitarea este făcută online sau la ghișeu. Până la această dată, facilitatea se aplica exclusiv solicitărilor depuse fizic, la sediile instituțiilor competente.