• Contact
  • Facebook
joi, decembrie 25, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result
Românii care „fac naveta” pentru țigări, în vizorul Fiscului

Cesiunea părților sociale și consecințele greșitei calificări a naturii juridice a convenției | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

Ritm de muncă infernal, muncă nevăzută și riscuri reale: Procurorul-șef Dan Bubuiug și cele 27 de ore de intervenție DIICOT Sălaj, în contrast cu discursurile publice despre magistrați

Românii care „fac naveta” pentru țigări, în vizorul Fiscului

by Ela Ardelean
9 noiembrie 2025
in Drept, Economie
A A
231
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Micul trafic de țigări practicat la granița României cu Bulgaria – fenomen răspândit masiv după scumpirea accelerată a produselor din tutun – se pregătește să intre sub o reglementare strictă. Un proiect de modificare a Codului Fiscal, analizat în prezent, introduce schimbări considerabile în modul în care persoane fizice pot transporta produse accizabile peste frontiera internă a Uniunii Europene. Deși limita actuală de 800 de țigarete pentru uz personal nu este redusă, statul intenționează să limiteze drastic frecvența acestor transporturi, pentru a stopa practica de a aduce cantități repetate în scop comercial, sub acoperirea consumului propriu.

Un vid legislativ exploatat sistematic

Reglementarea în vigoare permite oricărei persoane fizice să introducă în România, din alte state membre UE, până la 800 de țigarete fără plata accizelor. Problema majoră este absența unei definiții legale a termenului „ocazional”. Această lipsă a creat un vid exploatat sistematic în special în zonele de frontieră cu Bulgaria, unde prețul unui pachet de țigări este cu 12-13 lei mai mic. Astfel, rezidenții din aceste zone pot traversa granița de zece ori pe zi, declarând de fiecare dată țigaretele ca fiind pentru uz personal – situație care, în mod evident, depășește orice consum individual rezonabil.

Acest tip de activitate este considerat de către autorități una dintre principalele surse de alimentare a pieței negre de țigarete. Fenomenul este atât de răspândit, încât Autoritatea Vamală Română l-a denumit „micro-contrabandă” și îl descrie ca o practică paralelă contrabandei organizate, cu impact fiscal semnificativ.

Restricții care vor redefini transportul „ocazional”

Proiectul prevede introducerea caracterului „ocazional” direct în articolul 413 din Codul Fiscal. Cantitatea maximă de 800 de țigarete rămâne neschimbată, dar va fi limitat numărul de intrări în țară în care această cantitate poate fi introdusă fără accize. Practic, statul intenționează să fixeze un plafon pentru frecvența acestor deplasări, astfel încât cantitățile să fie credibile ca destinate consumului personal.

Definirea exactă a caracterului „ocazional” va fi stabilită ulterior, printr-un ordin comun emis de Autoritatea Vamală Română și Agenția Națională de Administrare Fiscală. Acest ordin va stabili criterii de evaluare, iar nerespectarea limitărilor va putea fi sancționată atât contravențional, cât și penal, în funcție de gravitate. Deși documentul nu oferă un termen pentru adoptarea ordinului, intenția autorităților este clară: limitarea drastică a traficului repetitiv.

Impactul în cifre: Bulgaria, principalul „focar”

Situația actuală este reflectată în datele Poliției de Frontieră, care arată că în 2024 aproape 49% dintre țigaretele confiscate la nivel național au fost interceptate la granița cu Bulgaria. Acest procent confirmă amploarea fenomenului și vulnerabilitatea fiscală a acestei frontiere, care devine un punct fierbinte al traficului ilicit de tutun.

Deși România și Bulgaria au intrat în spațiul Schengen, transportul ocazional de țigări rămâne problematic. Absența controalelor vamale clasice nu împiedică verificările, deoarece echipe mobile ale autorităților rămân active în proximitatea frontierei, tocmai pentru a combate activitățile ilegale.

Limitări extinse pentru toate produsele care conțin tutun

Proiectul extinde restricțiile și asupra altor produse din tutun care, până acum, aveau un cadru legislativ neclar. Se introduc limite cantitative maxime pentru produse care conțin tutun destinate inhalării fără ardere (de exemplu stick-urile pentru dispozitivele de încălzire a tutunului), precum și pentru tutunul de mestecat sau cel pentru prizat. Astfel:

produse care conțin tutun destinate inhalării fără ardere: 250 g sau 800 stick-uri

tutun de mestecat: 250 g

tutun pentru uz nazal: 250 g

Aceste prevederi încearcă să uniformizeze legislația și să reducă riscul ca aceste produse să fie introduse pe piață fără accize.

Accize noi pentru tutunul de mestecat și tutunul pentru prizat

Pentru a asigura tratament fiscal egal între diferitele categorii de produse din tutun, proiectul introduce o acciză de 1.172,45 lei/kg pentru tutunul de mestecat și tutunul pentru prizat. Această măsură are două obiective: reducerea riscului de contrabandă și creșterea veniturilor din accize la bugetul de stat.

Operatorii economici care produc sau importă aceste produse vor fi obligați să se autorizeze, similar cu ceilalți producători de produse supuse accizelor nearmonizate. În plus, se va introduce obligativitatea marcării acestor produse cu timbre fiscale și elemente de securitate, pentru a asigura trasabilitatea totală pe piață.

Eliberarea masivă de țigări înainte de creșterea accizelor, interzisă

Un alt fenomen frecvent a fost practica firmelor din industria tutunului de a scoate din antrepozite cantități foarte mari de țigarete chiar înainte de intrarea în vigoare a unor majorări de accize. Deoarece acciza este plătită în momentul scoaterii din antrepozit, companiile profitau astfel de acciza mai mică, generând un dezechilibru pe piață.

Proiectul introduce o restricție dură: în ultimele trei luni înainte de majorarea accizelor, firmele nu vor mai putea elibera pentru consum cantități care depășesc cu 10% media eliberărilor din ultimele 12 luni. Nerespectarea regulii va atrage sancțiuni.

Noi obligații pentru micii producători de vin

Modificările vizează și sectorul vinurilor liniștite. Odată cu introducerea accizei aplicabile acestora de la 1 august 2025, micii producători de vin vor fi încadrați în categoria plătitorilor de accize. Vor fi stabilite proceduri clare privind momentul eliberării pentru consum și termenul de plată a accizelor, cu prevederi tranzitorii pentru perioada cuprinsă între intrarea în vigoare a accizei și aplicarea definitivă a noilor reguli.

Pentru a evita blocajele în activitatea economică, se clarifică faptul că transportul vinurilor de la micii producători către antrepozite fiscale nu este considerat „eliberare pentru consum”.

Registru electronic pentru sancțiuni: trasabilitate totală a contravențiilor

Pentru combaterea eficientă a comerțului ilicit cu produse accizabile, proiectul introduce un Registru electronic centralizat al sancțiunilor. Acesta va include toate amenzile aplicate pentru comercializarea de produse accizabile fără marcaje corespunzătoare și va permite identificarea rapidă a persoanelor care comit în mod repetat astfel de fapte.

Registrul va fi gestionat prin colaborarea mai multor instituții: Autoritatea Vamală Română, ANAF, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Dezvoltării. Scopul este identificarea rapidă a abaterilor repetate și, dacă este cazul, reclasificarea acestora ca infracțiuni.

Un pachet legislativ cu impact major asupra pieței tutunului

Modificările propuse constituie una dintre cele mai extinse revizuiri ale legislației accizelor din ultimii ani. Ele vizează simultan:

limitarea micului trafic transfrontalier de țigări

introducerea unor limite cantitative pentru toate produsele care conțin tutun

aplicarea accizelor pe produse până acum fără reglementări clare

introducerea unui mecanism de control pentru firmele din industria tutunului

includerea micilor producători de vin în regimul accizelor

crearea unui registru electronic care să urmărească contravențiile și sancțiunile

Aceste măsuri urmăresc să reducă contrabanda, să protejeze veniturile statului și să asigure o aplicare uniformă și coerentă a legislației privind produsele accizabile. Cum anume vor fi aplicate în practică, cât de eficient vor fi implementate și care va fi impactul real asupra pieței tutunului rămâne de văzut, în funcție de modul în care autoritățile vor defini și implementa noțiunea de „ocazional” în transportul acestor produse peste graniță.

Partajează acest conținut:

Tags: Fiscțigări
Previous Post

Cesiunea părților sociale și consecințele greșitei calificări a naturii juridice a convenției | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

Next Post

Ritm de muncă infernal, muncă nevăzută și riscuri reale: Procurorul-șef Dan Bubuiug și cele 27 de ore de intervenție DIICOT Sălaj, în contrast cu discursurile publice despre magistrați

Related Posts

Legea pensiilor private a fost adoptată: cum și când își vor primi românii banii din Pilonul II și III
Economie

Legea pensiilor private a fost adoptată: cum și când își vor primi românii banii din Pilonul II și III

by Ela Ardelean
24 decembrie 2025
Președintele anunță un referendum consultativ al magistraților asupra activității Consiliului Superior al Magistraturii
Drept

Președintele anunță un referendum consultativ al magistraților asupra activității Consiliului Superior al Magistraturii

by Ela Ardelean
23 decembrie 2025
Amenzi pentru agresorii care evită consilierea psihologică și mecanisme noi de prelungire a ordinelor de protecție
Avocatură

Amenzi pentru agresorii care evită consilierea psihologică și mecanisme noi de prelungire a ordinelor de protecție

by Ela Ardelean
23 decembrie 2025
Next Post
Procuror sef Dan Bubuiug - DIICOT Salaj Sursa foto: pagina personală facebook

Ritm de muncă infernal, muncă nevăzută și riscuri reale: Procurorul-șef Dan Bubuiug și cele 27 de ore de intervenție DIICOT Sălaj, în contrast cu discursurile publice despre magistrați

Articole recente

  • Redacția BihorJust.ro vă urează un Crăciun fericit, cu liniște în suflet și lumină în gând!
  • Legea pensiilor private a fost adoptată: cum și când își vor primi românii banii din Pilonul II și III
  • Condițiile și efectele puterii de lucru judecat în procesul civil | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • Cu prilejul Sărbătorii Nașterii Domnului, primarul comunei Balc, Sorin Sabău, transmite urări de sănătate și liniște sufletească, cu speranța unui Nou An plin de pace și împliniri!
  • Cu prilejul Sfintei Sărbători a Nașterii Domnului, primarul comunei Oșorhei, Ioan Gligor, și viceprimarul Mihnea Andrei Dumitreanu transmit tuturor gânduri bune, urări de sănătate și Sărbători Binecuvântate!
  • Se cunosc echipele ce vor juca la Oradea în Final Eight-ul Cupei României la baschet masculin
  • Alcool și furie de Revelion: șase tineri, implicați într-un scandal violent ajuns în instanță
  • Scandal în fața Poștei: ceartă pentru banii de pensie, degenerată în violență
  • Președintele anunță un referendum consultativ al magistraților asupra activității Consiliului Superior al Magistraturii
  • Cerere de intervenţie accesorie formulată de creditorul chirografar în litigiul de muncă dintre societate şi un alt creditor | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

Categorii

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Colaboratori

Categorii

Arhive

  • BihorJust
  • Contact
  • Declinarea responsabilității
  • Despre noi
  • Facebook
  • Flux – Noutăți la zi
  • Politica de confidentialitate
  • Termeni și condiții
  • Slide Anything Popup Preview

© 2020 BihorJust.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.