• Contact
duminică, mai 4, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Raportul președintelui Curții Supreme referitor la măsurile de interceptare a comunicațiilor | Care sunt CONCLUZIILE

by Veronica Bursașiu
05/02/2021
in Recomandate, Stiri
0 0
0
DNA va folosi un sistem de INTERCEPTARE de aproape 3 milioane de lei de la o firmă cu asociați israelieni

foto generic | sursă foto: independent.md

0
SHARES
413
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

”Pentru că, într-un stat de drept, astfel de mijloace sunt simple mijloace de investigare a unor presupuse fapte penale, (…) este esențială creșterea gradului de transparență și de informare a publicului cu privire la aspectele generale privind reglementarea și desfășurarea acestor operațiuni.” Este una dintre concluziile raportului președintelui Înalte Curți de Casație și Justiție referitoare la măsurile de supraveghere tehnică în a doua jumătate a anului 2020. Potrivit verificărilor, nu au fost constatate incidente de securitate informatică, iar niciuna dintre autoritățile judiciare și nici Serviciul Român de Informații nu pot să vizualizeze ori să acceseze operațiunile efectuate de una dintre celelalte autorități.

Potrivit legii, președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) are atribuția de verificare a cadrului operațional și tehnic menit a asigura accesul nemijlocit și independent al organelor de urmărire penală la sistemele tehnice ale Centrului Național de Interceptare a Comunicațiilor (CNIC) din cadrul Serviciului Român de Informații, în scopul executării, în condiții de legalitate, a supravegherii tehnice prevăzute la art. 138 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură penală.

Potrivit verificărilor efectuate, la nivelul CNIC fluxurile de date aferente interceptărilor pentru care beneficiare sunt organele de urmărire penală sunt separate. ”Niciunul dintre beneficiarii CNIC (inclusiv SRI) nu poate vizualiza în sistem ”țintele” (sursa comunicațiilor monitorizate n.ns.) altor autorități și nici accesa conținutul sesiunilor interceptate în structurile proprii ale acestora”, se arată în raportul președintelui ÎCCJ.

În documentul citat se arată că la nivelul marilor unități de parchet datele interceptate la nivelul structurilor proprii sunt colectate, exportate și transcrise prin ofițeri de poliție judiciară proprii (neexistând nicio implicare din partea unor autorități terțe) și sunt puse doar la dispoziția organului de urmărire penală.

”Din cauza numărului semnificativ de solicitări și ca urmare a caracterului limitat al resurselor materiale și umane disponibile la nivelul structurilor tehnice constituite în cadrul parchetelor, la nivel teritorial unele măsuri de supraveghere sunt puse în aplicare cu sprijinul structurilor Poliției Române (MAI), fiind necesar să existe în acest sens proceduri uniforme şi garanţii adecvate privind securitatea cibernetică şi respectarea dispoziţiilor legale care reglementează relaţiile dintre cele două instituţii”, se precizează în raport.

”Tocmai pentru că, într-un stat de drept, astfel de mijloace sunt simple mijloace de investigare a unor presupuse fapte penale, care pot fi folosite alături de alte mijloace de probă și se dispun, respectiv se pun în executare, numai cu respectarea cerințelor prevăzute de lege, este esențială creșterea gradului de transparență și de informare a publicului cu privire la aspectele generale privind reglementarea și desfășurarea acestor operațiuni, în condiții de normalitate și de legalitate”, mai arată sursa citată.

Recomandările din raportul președintelui ÎCCJ

Măsurile de supraveghere tehnică au o natură restrictivă de drepturi, trebuind să se limiteze la aspectele strict necesare, să fie proporționale și autorizate în condițiile legii, arată raportul.

”Ca urmare, procesul de punere în aplicare a acestora trebuie să se caracterizeze printr-un grad ridicat de rigurozitate, astfel încât, pe de o parte, să fie respectate toate garanțiile prevăzute de lege pentru fiecare cetățean, iar, pe de altă parte, să permită strângerea probelor necesare pentru stabilirea adevărului judiciar, fiind necesară asigurarea în permanență a echilibrului necesar între cele două valori fundamentale enunțate”, se precizează în document.

În acest sens, au fost făcute mai multe recomandări:

  • evaluarea permanentă a cadrului legislativ și operațional și a tuturor aspectelor care se impune a fi îmbunătățite la nivelul tuturor instituțiilor implicate și formularea propunerilor adecvate;
  • asigurarea unui înalt standard de securitate informatică în ceea ce privește echipamentele și aplicațiile informatice folosite pentru interceptare, precum și fluxurile comunicaționale securizate;
  • sincronizarea ritmului procedurilor de îmbunătățire și actualizare a echipamentelor și aplicațiilor informatice folosite cu posibilitatea formării personalului implicat cu privire la noile funcții introduse, modificarea procedurilor operaționale etc. În mod specific, nicio modificare nu ar trebui să devină operațională înainte ca întreg personalul implicat să fie pregătit în mod adecvat pentru implementarea acesteia;
  • continuarea monitorizării modului în care funcționează instrumentele automatizate de limitare a greșelilor/derapajelor ce pot surveni în procesul de exploatare a aplicației informatice și dublarea acestora cu sisteme adecvate de verificare cu intervenție umană, în fiecare stadiu al procedurilor, cu respectarea principiului nevoii de a cunoaște, în special prin specializarea personalului cu privire la anumite operațiuni/activități;
  • documentarea riguroasă a incidentelor, indiferent de natura acestora (ex. eroare de introducere a datelor, chiar dacă este semnalată ca atare de mecanismul automatizat de identificare a erorilor, avarie tehnică, funcționare anormală a aplicației informatice etc.), prin intermediul unei forme de registru de incidente, care să evidențieze și modalitatea de intervenție pentru remedierea acestuia;
  • continuarea procesului privind asigurarea resurselor materiale și umane necesare sub aspectul autonomiei tehnice a structurilor constituite în cadrul marilor parchete;
  • monitorizarea și, dacă este necesar, implementarea unor proceduri și a unui mod de lucru uniform la nivelul parchetelor teritoriale în cazul în care măsurile de supraveghere tehnică sunt puse în aplicare cu sprijinul structurilor specializate ale Poliției Române, iar nu prin structurile tehnice constituite la nivelul PÎCCJ, DNA, DIICOT;
  • creșterea gradului de transparență, la nivel public, în ceea ce privește toate aspectele generale relevante legate de măsura de supraveghere tehnică constând în interceptarea comunicațiilor

DOCUMENT – Raport privind verificarea efectuată de președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție în temeiul art. 301 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările și completările ulterioare:

Tags: concluziiinterceptăripreședinte ÎCCJraport
Veronica Bursașiu

Veronica Bursașiu

Next Post
5 localități din Bihor sunt în scenariul ROȘU | Toate orașele, cu excepția Oradei și Șteiului, sunt ”verzi”

5 localități din Bihor sunt în scenariul ROȘU | Toate orașele, cu excepția Oradei și Șteiului, sunt ”verzi”

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sănătate
  • Sanatate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Stiri
  • Video

Articole recente

  • Retrocedarea unor bunuri care au aparținut cultelor religioase, calitatea de persoană îndreptăţită | Jurisprudență ÎCCJ
  • Cerere de trimitere spre rejudecare a cauzei pe motivul că judecata la instanţa de fond a avut loc în lipsa inculpatului care nu a fost legal citat și acoperirea viciului de procedură
  • O Universitate din Oradea taie din programele de studiu
  • Soțul primăriței din Bulz, reținut pentru transport ilegal de lemn. Edilul susține că e o neînțelegere
  • Furt cu taxiul: au furat un cal și l-au vândut în târg pentru 2.500 de lei

Arhive

  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.