• Contact
duminică, mai 4, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Data de la care se aplică amenda pentru nerespectarea hotărârii instanței de contencios administrativ

by Veronica Bursașiu
08/11/2020
in Prim Plan, Recomandate, Sistemul judiciar
0 0
0
Forumul Judecătorilor din România cere soluții pentru modificări legislative necesare desfășurării concursurilor din magistratură
0
SHARES
798
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Titlul problemei de drept: aplicarea art. 24 alin. (3) din Legea nr. 554/2004; data de la care se aplică conducătorului autorității amendă în cuantum de 20% din salariul minim brut pe economie pentru fiecare zi de întârziere (Curtea de Apel Bucureşti, Secția a VIII-a de contencios administrativ și fiscal)

  • Materia: contencios administrativ şi fiscal
  • Subcategoria: contencios administrativ
  • Obiect Ecris: 4974, aplicare sancţiune pentru neexecutare hotărâre judecătorească
  • Act normativ incident: Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
  • Cuvinte cheie: amendă

Practica judiciară

În unele cauze s-a aplicat amenda de la expirarea termenului de 30 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii prin care s-a dispus obligarea autorității să încheie, să înlocuiască sau să modifice actul administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze anumite operaţiuni administrative (sentința civilă nr. 2203/06.04.2016 rămasă definitivă prin respingerea recursului prin decizia nr. 105/16.01.2017 a CAB).

În alte cauze, dimpotrivă, s-a decis că amenda și penalitățile nu pot fi acordate de la o dată anterioară însăși solicitării ei de către creditorul obligației (încheierea din 10.05.2017 pronunțată de TB în dosarul nr. 7263/3/2017 definitivă prin respingerea recursului prin decizia civilă nr. 4184/19.10.2017 a CAB).

Totodată, într-o a treia opinie, s-a conturat și soluția de aplicare a amenzii de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere conducătorului autorității, de la data pronunţării hotărârii întemeiate pe art. 24 alin. (3) din lege (decizia civilă nr. 3752/20.06.2018 pronunțată de CAB, decizia civilă nr. 4192/19.10.2017 pronunțată de CAB).

Opinia referentului

Nu a fost exprimată.

Opinia formatorului INM

Art. 24 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 reglementează trei tipuri de sancţiuni: amenda, penalităţile şi despăgubirile.

Sancţiunea este parte a răspunderii juridice (în speţă, a răspunderii administrative şi civile) şi este urmarea neexecutării culpabile a obligaţiei de către debitor.

În consecinţă, sancţiunile reglementate de art. 24 din Legea nr. 554/2004 se nasc în momentul în care sunt îndeplinite toate condiţiile răspunderii pentru neexecutare, respectiv:

  • autoritatea publică a fost obligată prin hotărâre judecătorească definitivă să încheie, să înlocuiască sau să modifice un act administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze anumite operaţiuni administrative;
  • termenul prevăzut în cuprinsul hotărârii judecătoreşti, iar în lipsa unui astfel de termen, termenul de cel mult 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii, s-a împlinit;
  • obligaţia stabilită prin hotărâre judecătorească nu a fost executată;
  • autoritatea publică este în culpă pentru neexecutare.

Considerăm evident că îndeplinirea cumulativă a acestor condiţii este necesară pentru aplicarea sancţiunii, urmând să arătăm că ele sunt şi suficiente, deoarece tocmai în aceasta constă problema.

Astfel, cererea creditorului (presupusă de opinia 2) nu este o condiţie suplimentară pentru existenţa obligaţiei de executare, ci doar pentru aplicarea sancţiunii deoarece, dacă ar fi o astfel de condiţie, ar însemna că până în momentul în care creditorul nu a cerut executarea, autoritatea nu ar fi obligată să execute hotărârea judecătorească, ceea ce este însă contrar dispoziţiilor exprese ale art. 24 alin. (1) din Legea nr. 554/2004; obligaţia executării se naşte în momentul împlinirii termenului prevăzut în cuprinsul hotărârii judecătoreşti sau a termenului de cel mult 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii. Or, trebuie acceptat că nu poate exista o obligaţie juridică fără sancţiune juridică (astfel de obligaţii ar avea o natură morală).

Dacă s-ar accepta opinia 2, atunci, între momentul naşterii obligaţiei şi momentul formulării cererii de aplicare a sancţiunii, obligaţia ar fi pur morală (neexecutarea ei nu ar avea niciun fel de consecinţe pentru debitor), ceea ce credem că este contrar întregii economii a dispoziţiilor art. 24 din Legea nr. 554/2004.

Pentru acelaşi considerent considerăm eronată şi opinia 3, care extinde intervalul până în momentul pronunţării hotărârii de aplicare a sancţiunii (se observă că, în principiu, ar fi posibilă şi o a patra opinie, care ar fi însă în egală măsură greşită, respectiv aceea în care s-ar pretinde că sancţiunea s-ar aplica de la data rămânerii definitive a hotărârii de aplicare a sancţiunii).

Prima opinie ar putea fi corectă dacă ar lua în considerare condiţia culpei autorităţii. Astfel, este posibil ca la împlinirea termenului prevăzut în cuprinsul hotărârii judecătoreşti (a cărei executare este în discuţie) sau a termenului de cel mult 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii, autoritatea să nu fie în culpă, dar să devină ulterior (sau invers). Astfel de situaţii trebuie avute în vedere iar sancţiunea nu poate fi aplicată anterior îndeplinirii cumulative a tuturor condiţiilor mai sus amintite.

Restrângând analiza de mai sus doar la chestiunea amenzii (la atât se referă întrebarea), propunem următoarea soluţie:

În aplicarea art. 24 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, data de la care se aplică conducătorului autorității amenda de 20% din salariul minim brut pe economie pentru fiecare zi de întârziere este data la care sunt îndeplinite toate condiţiile răspunderii pentru neexecutare, respectiv:

  • autoritatea publică a fost obligată prin hotărâre judecătorească definitivă să încheie, să înlocuiască sau să modifice un act administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze anumite operaţiuni administrative;
  • termenul prevăzut în cuprinsul hotărârii judecătoreşti, iar în lipsa unui astfel de termen, termenul de cel mult 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii, s-a împlinit;
  • obligaţia stabilită prin hotărâre judecătorească nu a fost executată;
  • autoritatea publică este în culpă pentru neexecutare.

Punctul de vedere al Secției de contencios administrativ și fiscal a ÎCCJ

Se propune amânarea discutării, problema de drept urmând a fi supusă dezbaterii la următoarea ședință a secției din luna septembrie 2019.

Opinii exprimate de participanții la întâlnire:

Cu majoritate, participanții au agreat opinia formatorului INM.

Această problemă de drept a fost discutată la întâlnirea președinților secțiilor de contencios administrativ și fiscal ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel,dedicată discutării aspectelor de practică neunitară în materia dreptului administrativ și financiar-fiscal – Curtea de Apel Iași, 23-24 mai 2019.

Tags: amendăconducătorul unitățiiîntârziereLegea contenciosului administrativunificarea practicii judiciare
Veronica Bursașiu

Veronica Bursașiu

Next Post
Petru Șereș, deținutul politic care a scris un ”posibil scenariu de film despre infernul pământean”

Petru Șereș, deținutul politic care a scris un ”posibil scenariu de film despre infernul pământean”

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sănătate
  • Sanatate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Stiri
  • Video

Articole recente

  • Retrocedarea unor bunuri care au aparținut cultelor religioase, calitatea de persoană îndreptăţită | Jurisprudență ÎCCJ
  • Cerere de trimitere spre rejudecare a cauzei pe motivul că judecata la instanţa de fond a avut loc în lipsa inculpatului care nu a fost legal citat și acoperirea viciului de procedură
  • O Universitate din Oradea taie din programele de studiu
  • Soțul primăriței din Bulz, reținut pentru transport ilegal de lemn. Edilul susține că e o neînțelegere
  • Furt cu taxiul: au furat un cal și l-au vândut în târg pentru 2.500 de lei

Arhive

  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.