• Contact
sâmbătă, mai 3, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

CJUE precizează împrejurările în care scutirile fiscale pot fi interzise de dreptul Uniunii

by Ela Ardelean
30/04/2025
in Drept, Fara categorie, Juridic, Justiţie, Recomandate, Știri
0 0
0
O hotărâre a Curții de Justiție poate constitui un element nou care să justifice o nouă examinare pe fond a cererii de azil
0
SHARES
25
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

În cauza C-453/23 | Prezydent Miasta Mielca Curtea de Justiție a Uniunii Europene a statuat pe 29 aprilie că articolul 107 alineatul (1) TFUE trebuie interpretat în sensul că o reglementare a unui stat membru care scutește de impozitul pe bunuri imobile terenurile, clădirile și construcțiile care fac parte din infrastructura feroviară, atunci când aceasta este pusă la dispoziția operatorilor de transport feroviari, nu rezultă ca fiind o măsură care conferă un avantaj selectiv beneficiarilor acestei scutiri.

În Polonia, unei întreprinderi i s-a refuzat scutirea de impozit pe bunuri imobile prevăzută în cazul în care terenul este dotat cu o infrastructură feroviară pusă la dispoziția operatorilor de transport feroviar pentru motivul că acordarea sa ar încălca dreptul Uniunii în materia ajutoarelor de stat.

Curtea Administrativă Supremă din Polonia a solicitat Curții de Justiție să se pronunțe cu privire la acest aspect. Curtea consideră că, în principiu, o scutire generală și abstractă precum cea prevăzută de legea poloneză nu constituie ajutor de stat, întrucât nu conferă un avantaj selectiv. Această scutire nu pare să fie legată de caracteristicile specifice ale întreprinderilor beneficiare sau ale activităților acestora și nu pare să facă parte dintr-un sistem vădit discriminatoriu.

Pe baza unui criteriu neutru, directiva se aplică mai multor actori, inclusiv unor întreprinderi de dimensiuni și din sectoare diferite, precum și unor entități fără caracter economic. În plus, aceasta urmărește un obiectiv dublu: bugetar și de mediu. Revine însă instanței naționale sarcina de a aprecia dacă schema de scutire în cauză constituie sau nu un ajutor de stat.

O întreprindere poloneză care deține pe terenurile sale o linie feroviară secundară privată a decis să o pună la dispoziția unui operator de transport feroviar pentru a beneficia de o scutire de impozit pe bunuri imobile. În acest scop, ea a solicitat autorității competente o soluție fiscală anticipată care să confirme dreptul său la această scutire.

Deși întreprinderea îndeplinea toate condițiile prevăzute de dreptul polonez, scutirea i-a fost refuzată pentru motivul că, potrivit dreptului Uniunii, aceasta ar fi constituit un ajutor de stat ilegal, întrucât nu a fost notificată în prealabil Comisiei.

Întreprinderea contestă acest refuz în fața instanțelor poloneze. Nefiind sigură dacă această scutire de impozit pe bunuri imobile poate fi calificată drept ajutor de stat în temeiul dreptului Uniunii1, Curtea Administrativă Supremă din Polonia s-a adresat Curții de Justiție.

Aceasta dorește să afle dacă scutirea menționată conferă un avantaj selectiv beneficiarilor săi și denaturează sau amenință să denatureze concurența. Potrivit Curții, scutirea de impozitul pe bunuri imobile în cauză nu pare să confere un avantaj selectiv și, prin urmare, nu pare să constituie un ajutor de stat. Cu toate acestea, este de competența instanței naționale să se pronunțe în mod definitiv în această privință.

În analiza sa, Curtea pornește de la ipoteza că regimul juridic al impozitului pe bunuri imobile, astfel cum este prevăzut de legea poloneză, reprezintă regimul fiscal „normal” în raport cu care se apreciază eventuala selectivitate a scutirii.

Acest regim se aplică tuturor proprietarilor sau deținătorilor de bunuri imobile și definește elementele constitutive ale impozitului pe bunuri imobile, inclusiv scutirea în cauză.

Or, o scutire generală și abstractă care însoțește un impozit direct, precum cea stabilită de legea poloneză, nu poate în principiu să fie considerată un ajutor de stat. Astfel, întrucât se prezumă că aceasta este inerentă regimului fiscal „normal”, ea nu conferă, ca regulă generală, un avantaj selectiv.

Există însă două situații în care o asemenea scutire ar putea fi selectivă. Pe de o parte, atunci când această scutire face parte dintr-un regim fiscal configurat potrivit unor parametri vădit discriminatorii. Pe de altă parte, atunci când condițiile stabilite de reglementarea relevantă pentru a beneficia de această scutire se raportează la una sau la mai multe caracteristici specifice ale întreprinderilor beneficiare, caracteristicile respective fiind indisociabil legate de natura acestor întreprinderi sau de cea a activităților lor, astfel încât întreprinderile menționate formează o categorie coerentă.

În speță, scutirea în cauză este acordată persoanelor impozabile cu condiția ca acestea să dețină printre altele un teren care face parte din infrastructura feroviară, care este pus la dispoziția operatorilor de transport feroviar. Sub rezerva verificării de către instanța națională, această condiție nu pare, așadar, să fie legată nici în drept, nici în fapt de caracteristici specifice ale întreprinderilor care beneficiază de această scutire. Aceasta nu pare să facă parte nici dintr-un regim fiscal configurat potrivit unor parametri vădit discriminatorii.

Astfel, această scutire pare să poată fi obținută de un grup eterogen de beneficiari, care cuprinde operatori fără caracter economic și întreprinderi de dimensiuni și din sectoare de activitate foarte diverse. Faptul că numai întreprinderile care îndeplinesc condițiile unei scutiri pot beneficia de aceasta nu este suficient, în sine, pentru a o considera selectivă.

În plus, scutirea menționată mai sus urmărește un obiectiv nu numai bugetar, ci și de mediu, care stimulează reabilitarea căilor de serviciu feroviar dezafectate și utilizarea acestui tip de transport. În cadrul autonomiei sale fiscale, un stat membru poate urmări în mod legitim, prin fiscalitatea directă, pe lângă un obiectiv pur bugetar, unul sau mai multe alte obiective care, dacă este cazul, constituie împreună obiectivul cadrului de referință relevant.

Cu toate acestea, în cazul în care instanța națională consideră că scutirea în cauză conferă un avantaj selectiv, ar trebui să se examineze în continuare dacă, având în vedere caracteristicile sale generale, aceasta denaturează sau amenință să denatureze concurența.

Cu privire la acest aspect, Curtea subliniază că faptul de a degreva o întreprindere de costurile pe care ar fi trebuit în mod normal să le plătească, într-un sector economic care a făcut obiectul unei liberalizări la nivelul Uniunii, denaturează în principiu condițiile de concurență.

Ela Ardelean

Ela Ardelean

Next Post
Cetăţenii care şi-au pierdut permisul de conducere sau cărora li s-a deteriorat documentul pot solicita un duplicat direct prin intermediul serviciului online 

79 de persoane trimise în judecată pentru fraudarea examenelor teoretice de obținere a permisului auto

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • justitie
  • Justiţie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Stiri
  • Video

Articole recente

  • Nerespectarea principiului proporționalității sancțiunii, exces de putere
  • RIL privind calea de atac și termenul aplicabil în cazul renunțării la judecată în procedurile speciale reglementate de Codul de procedură civilă și legi speciale
  • Cerere de repunere în termenul de apel: neîndeplinirea condiţiei ca întârzierea să fi fost determinată de o cauză temeinică de împiedicare, constând într-o imposibilitate neimputabilă părţii de exercitare a căii de atac. 
  • Înșelăciune sentimentală: un bărbat din Bihor trimis în judecată după ce ar fi păcălit o femeie vulnerabilă să-i ofere peste 15.000 de euro
  • Accident grav pe DN1: mașină făcută praf după o coliziune cu un TIR la Izvorul Crișului

Arhive

  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.