• Contact
  • Facebook
vineri, decembrie 19, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result
Nunțile și evenimentele programate in aceasta perioadă. Cine pierde?

Au înjunghiat un minor

”Masacrul” bugetarilor e pregătit!

Ce soluții există în raporturile de muncă, pentru ca firmele să nu-și dea angajații afară invocând coronavirusul?

by Monica Craciunescu
15 aprilie 2020
in Avocatură, Opinii & Analize, Recomandate
A A
25
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

În contextul apariției riscului de îmbolnăvire cu COVID-19, a decretării stării de urgență și declarării pandemiei, raporturile de muncă sunt puternic afectate, însă, există posibilitatea reducerii riscului de infectare și de continuare a raporturilor de muncă.

Astfel, sunt posibile mai multe măsuri, unele au fost recomandate chiar de Ministerul Muncii și Protecției Sociale și care pot fi aplicate în scopul asigurării securității și sănătății lucrătorilor, dar și pentru sprijinirea angajatorilor în derularea activităților curente. Aceste măsuri sunt necesare în scop preventiv, dar și pentru clarificarea situațiilor noi în care angajatorii și angajații se pot afla din punct de vedere al relațiilor de muncă, ca urmare a măsurilor de urgență impuse de către Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență.

1. Stabilirea unor programe individualizate de muncă, cu acordul sau la solicitarea salariatului în cauză, în conformitate cu prevederile art. 118 din Legea nr. 53/2003-Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de muncă.
Conform art. 118 Codul Muncii, programele individualizate de muncă presupun un mod de organizare flexibil a timpului de muncă, iar durata zilnică a timpului de muncă este împărțită în două perioade: o perioadă fixă în care personalul se află simultan la locul de muncă şi o perioadă variabilă, mobilă, în care salariatul îşi alege orele de sosire şi de plecare, cu respectarea timpului de muncă zilnic.

2. Modificarea temporară a locului de muncă la domiciliul salariatului, în conformitate cu prevederile art. 108-110 din Codul Muncii, unilateral,în conformitate cu prevederile art. 48 din același act normativ, sau prin acordul părților, cu precizarea în mod expres în decizia sau, după caz, în actul adițional de modificare a locului de muncă, a următoarelor elemente:
– faptul că salariatul lucrează de la domiciliu;
– perioada în care se aplică această măsură;
– programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său și modalitatea concretă de realizare a controlului;
– obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime și materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
În această situație, angajatorul are obligația de a asigura instruirea lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă.

3. Desfășurarea activității prin telemuncă, în urma încheierii unui act adițional la contractul individual de muncă, în condițiile prevăzute de Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, atunci când îndeplinirea atribuțiilor specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține salariatul presupune folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor.

În această situație salariatul își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor.

Spre deosebire de munca la domiciliu în cadrul căreia salariatul își organizează singur propriul său program de lucru, în cazul telemuncii,  salariatul își organizează programul de lucru de comun acord cu angajatorul, în conformitate cu prevederile contractului individual de muncă, regulamentului intern și/sau contractului colectiv de muncă aplicabil.

În situația în care același salariat desfășoară munca la domiciliu și în acest scop folosește echipamente de tehnologia informației și comunicații, munca acestuia îndeplinește caracteristicile ambelor posibilități de desfășurare a muncii, astfel că, în funcție de reglementările din contractul individual de muncă, acest salariat poate fi încadrat din punct de vedere teoretic, în ambele modalități de desfășurare a activității.

4. Reducerea normei de lucru și a salariului se poate stabili prin încheierea unui acord adițional la contractual individual de muncă, prin care angajatorul stabilește de comun acord cu angajatul reducerea normei de lucru și/sau proporțional reducerea salariului.
Această posibilitate este conferită de prevederile art. 41 din Codul Muncii, care prevăd că, contractual individual de munca poate fi modificat prin acordul părților cu privire la durata muncii și salariul.

 

5. Reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână se poate stabili în situația în care, în contextul actual al stării de urgență, perioada în care activitatea angajatorului este redusă drastic/întreruptă se prelungește pe o durată mai mare de 30 de zile de la decizia de suspendare a contractului individual de muncă. În această situație, angajatorul poate decide, în mod unilateral, reducerea timpului de lucru de la 5 zile pe săptămână la 4 zile pe săptămână.

 

6. Care este situația salariatului față de care s-a dispus măsura carantinei?
În situația în care Direcția de Sănătate Publică constată că față de acesta se impune măsura carantinei sau a izolării, salariatul trebuie ca în cel mai scurt timp să își informeze angajatorul despre această măsură, pentru ca acesta din urmă că poată adopta măsurile de organizare necesare, precum și cele de protecție și sănătate a muncii.
Carantina reprezintă unul dintre cazurile în care intervine suspendarea de drept a contractului individual de muncă conform art. 50 lit. c) Codul muncii. De menționat este însă că pe perioada suspendării de drept, nu se va plăti salariul.
Dar, pe perioada carantinei salariatul are dreptul la o indemnizație specială, ce i se acordă în baza certificatului de concediu medical emis de către medicul de familie, după ce a încetat perioada carantinei/autoizolării.
Concediul si indemnizația pentru carantină se acordă asiguraților cărora li se interzice continuarea activității din cauza unei boli contagioase, pe durata stabilită prin certificatul eliberat de Direcția de Sănătate Publică.
Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru carantina reprezintă 75% din baza de calcul ce se determina ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza cărora se calculează contribuția pentru concedii  si indemnizații.
Indemnizația pentru carantina se suporta integral din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.
Ordonanța de Urgență nr. 30/2020 aduce modificări ale OUG 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate și reglementează dreptul la concediu medical de carantină fără a fi necesară o perioadă minimă de contribuție la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate. De asemenea, se instituie excepția conform căreia certificatele de concediu medical astfel acordate care acoperă a 91- a zi sau depășesc 183 zile de boală, acordate pe durata stării de urgență, sunt eliberate și plătite fără avizul medicului specializat în asigurări sociale.
Ordinului M.S. 414/2020 asimilează din perspectiva efectelor situația izolării cu cea a carantinei instituționalizate şi stabilește în ce condiții angajatul va intra în carantină sau izolare cu consecința suspendării de drept a contractului de muncă.
Pe durata suspendării contractului individual de muncă ca urmare a carantinei, concedierea salariatului este strict interzisă.

7. Situația agenților economici care au fost constrânși să-și întrerupă/restrângă activitatea:
Marea majoritate a societăților care se confruntă cu dificultăți economice din cauza infecției cu Covid-19, dar față de care nu a fost declarată oficial carantina, ia în considerare reducerea sau chiar întreruperea temporară a activității.
În acest ultim caz, contractele individuale de muncă vor fi de asemenea suspendate, însă, nu vorbim de o suspendare de drept, ci, despre un caz de suspendare din inițiativa angajatorului, în baza prevederilor art. 52 alin. 1) lit. c din Codul Muncii.
Soluția eficientă și rapidă pentru angajatori, dar și pentru angajații acestora, este suspendarea contractului individual de muncă a acestora, iar Guvernul României a sărit în sprijinul economic pentru această situație prin adoptarea OUG 30/2020, privind acordarea către salariaţii aflaţi în şomaj tehnic a unor indemnizaţii în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cu suportarea lor din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
Acest ajutor este o abordare preventivă, în scopul evitării unui val de concedieri.

8. Concedierea prin desființarea postului:
Din păcate, numeroase companii au decis să nu apeleze la nici una dintre măsurile de salvare a raporturilor de muncă și în contextul actual, companiile se vor putea reorganiza, restructura prin desființarea locurilor de muncă şi efectuarea de concedieri potrivit prevederilor art. 65 din Codul Muncii. Cazul de concediere pentru motive care nu țin de persoana salariatului, reprezintă încetarea contractului individual de muncă cauzată de desființarea locului de muncă ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fără legătură cu persoana acestuia.
Persoanele concediate in temeiul art. 65 beneficiază de dreptul la un preaviz ce nu poate fi mai mic de 20 de zile lucrătoare, timp în care salariatul beneficiază de toate drepturile salariale.
Excepție fac în schimb angajații aflați în perioadă de probă, a căror încetare este valabilă de a doua zi, fără a mai trece un termen de preaviz în acest sens.
Pentru a se dispune concedierea salariatului în condițiile legii, este necesar a se arăta în cuprinsul deciziei de concediere că există o cauză reală și serioasă care determină desființarea postului efectiv ocupat de către salariatul vizat. Invocarea generală a unui context economic și social nu constituie o motivare suficientă a deciziei de desființare a unui anumit loc de muncă.
Salariaţii concediaţi pentru motive care nu ţin de persoana lor beneficiază de măsuri active de combatere a şomajului şi pot beneficia de compensaţii în condiţiile prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil.

Av. Ioana ȚENȚ
Avocat partener DOSEANU&ASOCIAȚII S.P.A.R.L.

Partajează acest conținut:

Previous Post

Au înjunghiat un minor

Next Post

”Masacrul” bugetarilor e pregătit!

Related Posts

Neplata cu rea-credință a pensiei de întreținere, calificată drept violență economică
Avocatură

Neplata cu rea-credință a pensiei de întreținere, calificată drept violență economică

by Ela Ardelean
18 decembrie 2025
Dispunerea de către instanță a unui mandat de aducere a persoanei a cărei ocrotire se cere în ipoteza unui refuz nejustificat de prezentare a acesteia în vederea efectuării evaluării stării sale
Avocatură

Contract de asistenţă juridică: consecințele inserării în contract a unui pact de quota litis | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

by Ela Ardelean
14 decembrie 2025
Codul de procedură civilă, adaptat erei digitale: certificarea copiilor „conform cu originalul” va putea fi realizată și prin semnătură electronică
Avocatură

Codul de procedură civilă, adaptat erei digitale: certificarea copiilor „conform cu originalul” va putea fi realizată și prin semnătură electronică

by Ela Ardelean
13 decembrie 2025
Next Post
”Masacrul” bugetarilor e pregătit!

”Masacrul” bugetarilor e pregătit!

Articole recente

  • Moș Crăciun a vizitat Academia FC Bihor
  • Tânăr trimis în judecată pentru fapte grave asupra unui minor. Instanța a dispus începerea procesului
  • Acţiune în răspundere civilă contractuală: determinarea legii aplicabile în cazul concursului de legi în ceea ce priveşte prescripţia dreptului material la acţiune | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • Facultatea de Drept Oradea – pol de excelență în dezbaterea juridică și administrativă: o conferință de referință și două lansări de carte în decembrie
  • Wiz Khalifa, condamnat definitiv la 9 luni de închisoare cu executare pentru deținere de droguri. Curtea de Apel Constanța invocă „caracterul exemplificator” al pedepsei
  • Curtea de Apel reduce măsura educativă: internare într-un centru educativ pentru 3 ani, soluția definitivă în dosarul tentativei de omor de la Colegiul Tehnic „Traian Vuia” din Oradea
  • Bărbatul acuzat că și-a bătut fosta iubită în Marghita rămâne în arest și ajunge în fața instanței
  • AUR Bihor se opune majorării taxelor locale pentru 2026: „Nu pe spatele oamenilor”
  • Peste 450.000 de lei dispăruți la Oradea: dosar penal pentru delapidare și fals informatic
  • Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor implementează un proiect european de peste 24 milioane lei pentru modernizarea și extinderea serviciilor de îngrijiri paliative

Categorii

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Colaboratori

Categorii

Arhive

  • BihorJust
  • Contact
  • Declinarea responsabilității
  • Despre noi
  • Facebook
  • Flux – Noutăți la zi
  • Politica de confidentialitate
  • Termeni și condiții
  • Slide Anything Popup Preview

© 2020 BihorJust.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.