• Contact
  • Facebook
miercuri, decembrie 24, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result
Forumul Judecătorilor din România cere soluții pentru modificări legislative necesare desfășurării concursurilor din magistratură

Senatul a respins legea pentru desfiinţarea Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie

Ce decide şoferul care a băut şi i se solicită prelevarea de mostre biologice?

Interesul Inspectoratului în Construcţii în formularea unei acţiuni în pretenţii pentru recuperarea unor cote din valoarea lucrărilor autorizate

by Adrian Labos
13 februarie 2023
in Prim Plan, Recomandate, Sistemul judiciar
A A
177
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Titlul problemei de drept: Existența interesului Inspectoratului de Stat în Construcţii, analizat prin prisma art. 226 alin. (10) C. proc. fisc., în formularea unei acţiuni în pretenţii pentru recuperarea cotei de 0,1%, reglementate de art. 30 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi a cotei de 0,5%, reglementate de art. 43 alin. (1) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii.

  • Materia: civil
  • Subcategoria: pretenții
  • Obiect ECRIS: pretenții
  • Acte normative incidente: art. 30 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi 43 alin. (1) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții
  • Cuvinte cheie: Inspectoratul de Stat în Construcţii, cota de 0,1%, cota de 0,5%

Opinia Institutului Național al Magistraturii:

Potrivit art. 30 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii: „(1) Cheltuielile pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism și autorizarea executării lucrărilor de construcții și reglementarea în domeniul urbanismului se suportă de către investitori, în valoare echivalentă cu o cotă de 0,1% din valoarea lucrărilor autorizate, cu excepția celor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), a lăcașurilor de cult și a lucrărilor de intervenție în primă urgență pentru punerea în siguranță a construcțiilor existente, inclusiv a instalațiilor aferente, care prezintă pericol public, indiferent de destinație. (2) Virarea sumelor stabilite conform dispozițiilor alin. (1) se face în contul inspectoratelor în construcții, respectiv al municipiului București, după caz, odată cu transmiterea notificării privind data începerii lucrărilor, astfel cum se prevede la art. 14. Întârzierea la plată a cotei prevăzute la alin. (1) se penalizează cu 0,15% pe zi de întârziere, fără a se depăși suma datorată. Disponibilitățile la finele anului din veniturile extrabugetare se reportează în anul următor și au aceeași destinație. (3) Cota stabilită la alin. (1) se aplică și diferențelor rezultate din regularizarea valorii lucrărilor autorizate, care se face până la data convocării recepției la terminarea lucrărilor”.

În conformitate cu art. 43 alin. (1) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții: „ Investitorii sau proprietarii au obligația să vireze către Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. o sumă echivalentă cu o cotă de 0,5% din valoarea, fără TVA, a lucrărilor pentru realizarea construcțiilor noi și a lucrărilor de intervenție la construcțiile existente pentru care se emit, în condițiile legii, autorizații de construire/desființare, cu excepția investitorilor/proprietarilor care realizează lucrări de intervenție pentru consolidarea clădirilor de locuit încadrate în clasa I de risc seismic”.

Problema supusă analizei – așa cum rezultă din sentințele atașate adresei de înaintare a temei de dezbatere – este aceea dacă Inspectoratul de Stat în Construcții justifică interesul în formularea unei acțiuni în pretenţii pentru recuperarea cotei de 0,1% reglementate de art. 30 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi a cotei de 0,5% reglementate de art. 43 alin. (1) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, atât timp cât acesta are deschisă calea transmiterii titlului executoriu privind venituri ale bugetului general consolidat, spre executare silită, organelor fiscale din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Existența unui astfel de interes este pusă sub semnul îndoielii, mai ales în condițiile calificării acestor creanțe ca fiind fiscale, relevantă sub acest aspect fiind Decizia nr. 8/2018, pronunțată de către ICCJ în cadrul procedurii de dezlegare a unor chestiuni de drept.

Este real că art. 226 alin. (10) C. proc. fisc, text invocat în susținerea tezei lipsei interesului prevede că: „Instituțiile publice finanțate total sau parțial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate și bugetul asigurărilor pentru șomaj, după caz, care nu au organe de executare silită proprii, transmit titlurile executorii privind venituri ale bugetului general consolidat, spre executare silită, organelor fiscale din subordinea A.N.A.F. Sumele astfel realizate se fac venit la bugetul de stat”.

Premisa aplicării acestei dispoziții legale este așadar existența unui titlu executoriu emis de către instituția publică finanțată integral sau parțial de la bugetul statului, care, la rândul lui, are la bază un titlu de creanță fiscală, așa cum rezultă din art. 226 alin. (2) C. proc. fisc. (text care prevede că: „În titlul executoriu emis, potrivit legii, de organul de executare silită prevăzut la alin. (1) se înscriu creanțele fiscale, principale și accesorii, neachitate la scadență, stabilite și individualizate în titluri de creanță fiscală întocmite și comunicate în condițiile legii, precum și creanțele bugetare individualizate în alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii. Niciun titlu executoriu nu se poate emite în absența unui titlu de creanță fiscală emis și comunicat în condițiile legii sau a unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu”).

Printre atribuțiile conferite de lege Inspectoratului de Stat în Construcții nu se regăsește însă și aceea de a emite un titlu de creanță, ci activitatea sa se limitează la controlul și colectarea taxelor, ceea ce se deduce din cuprinsul Deciziei nr. 8/2018 a ICCJ anterior invocate (chiar dacă decizia ICCJ se referă doar la situația taxei reglementate de art. 40 – actualul art. 43 – din Legea nr.10/1995, credem că raționamentul instanței supreme poate fi extins și la taxa reglementată de art. 30 din Legea nr. 50/1991).

În consecință, în absența atribuției de a emite un titlu de creanță, apreciem că Inspectoratul de Stat în Construcții nu se află în situația de a transmite un titlu executoriu spre executare silită organelor fiscale din subordinea A.N.A.F., perspectivă în funcție de care nu s-ar putea considera că demersul său judiciar declanșat pentru recuperarea cotelor de 0,1%,și de 0,5% ar fi lipsit de interes.

În concluzie, opinia I.N.M. este aceea că există interesul Inspectoratului de Stat în Construcţii, analizat prin prisma art. 226 alin. (10) C. proc. fisc., în formularea unei acţiuni în pretenţii pentru recuperarea cotei de 0,1%, reglementate de art. 30 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi a cotei de 0,5%, reglementate de art. 43 alin. (1) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii.

În unanimitate, participanții și-au însușit soluția expusă în opinia I.N.M.

Această problemă de drept a fost discutată cu ocazia întâlnirii reprezentanţilor Consiliului Superior al Magistraturii cu președinții secţiilor civile ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel, în care au fost dezbătute probleme de drept ce au generat practică neunitară în materie civilă și care s-a desfășurat în perioada 14-15 noiembrie 2019, la Pitești.

Partajează acest conținut:

Tags: acțiune în pretențiicotădrept civilInspectoratului de Stat în Construcţiilucrări autorizaterecuperareunificarea practicii judiciare
Previous Post

Senatul a respins legea pentru desfiinţarea Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie

Next Post

Ce decide şoferul care a băut şi i se solicită prelevarea de mostre biologice?

Related Posts

Poștaș din Bihor prins că fura pensiile bătrânilor: semnături false și mii de lei dispăruți !
Investigații

Poștaș din Bihor prins că fura pensiile bătrânilor: semnături false și mii de lei dispăruți !

by Oros Carla
21 decembrie 2025
Criză de gelozie, pumni și cuțit: agresiune brutală într-un apartament din Oradea
Investigații

Criză de gelozie, pumni și cuțit: agresiune brutală într-un apartament din Oradea

by Oros Carla
20 decembrie 2025
Când dăruirea devine legea inimii: Crăciunul solidarității la Facultatea de Drept din Oradea
Prim Plan

Când dăruirea devine legea inimii: Crăciunul solidarității la Facultatea de Drept din Oradea

by Ela Ardelean
18 decembrie 2025
Next Post
Răzvan Doseanu

Ce decide şoferul care a băut şi i se solicită prelevarea de mostre biologice?

Articole recente

  • Președintele anunță un referendum consultativ al magistraților asupra activității Consiliului Superior al Magistraturii
  • Cerere de intervenţie accesorie formulată de creditorul chirografar în litigiul de muncă dintre societate şi un alt creditor | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • Camera Deputaților a adoptat legea privind eliminarea încuviințării executării silite. Procesele civile vor fi accelerate
  • Amenzi pentru agresorii care evită consilierea psihologică și mecanisme noi de prelungire a ordinelor de protecție
  • CJUE confirmă: dosarele penale prescrise nu pot fi redeschise în România
  • Tragedie în Bihor: femeie de 51 de ani a murit arsă de vie după ce a adormit cu țigara aprinsă
  • Daniel David a demisionat din funcția de ministru al Educației, după un an de mandat.
  • Lipsa tipicității faptei în cazul infracțiunii de înșelăciune | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • UNBR: două sesiuni de admitere în profesia de avocat și examenul de absolvire INPPA în 2026
  • CNAS pregătește sancțiuni drastice pentru concediile medicale nejustificate: medicii ar putea rămâne fără drept de practică

Categorii

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Colaboratori

Categorii

Arhive

  • BihorJust
  • Contact
  • Declinarea responsabilității
  • Despre noi
  • Facebook
  • Flux – Noutăți la zi
  • Politica de confidentialitate
  • Termeni și condiții
  • Slide Anything Popup Preview

© 2020 BihorJust.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.