• Contact
duminică, iunie 8, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Raport AIAS: De ce a murit pilotul în accidentul de anul trecut de la Ineu? Planorul s-a mai prăbușit și în 2003

by Veronica Bursașiu
18/06/2024
in Prim Plan, Prim Plan 2
0 0
0
Raport AIAS: De ce a murit pilotul în accidentul de anul trecut de la Ineu? Planorul s-a mai prăbușit și în 2003
0
SHARES
189
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Pilotul, Mariu Onița, avea 40 de ani și o experiență de zbor de aproximativ 300 de ore. Specialiștii în aviație spun că astfel de accidente cu planorul sunt rare, se întâmplă când are loc ceva deosebit, dacă aparatul a lovit o pasăre, un alt obiect, are loc o cedare de material. De regulă planoriștii se confundă cu aparatul de zbor, sunt adevărații zburători.AIAS a finalizat activitățile de investigație în cazul accidentului de aviație civilă produs în data de 04.06.2023, pe aerodromul Ineu, județul Bihor, în care a fost implicat planorul Discus b, înmatriculat D-9095.

 

Raportul cuprinde date, analize, concluzii și recomandări ale Comisiei de Investigație privind siguranța aviației civile numită de Directorul General al AIAS.
Investigația privind siguranța aviației civile a fost efectuată în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviația civilă și de abrogare a Directivei nr. 94/56/CE, ale prevederilor Anexei 13 la Convenția privind Aviația Civilă Internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, precum și cu Ordonanța Guvernului nr. 26/2009, aprobată și completată prin Legea 55/2010, modificată și completată prin OG 17/2018.
Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor şi incidentelor, prin determinarea faptelor, cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea evenimentelor de aviație civilă și emiterea de recomandări pentru siguranța aviației civile. Investigația privind siguranța aviației civile nu stabilește vinovății, responsabilități sau răspunderi juridice., se arată în raport.

În data de 04.06.2023, în jurul orei 17:34 LT, aeronava Socata MS 894A înmatriculată D-EAHL a decolat de la terenul de zbor Ineu, județul Bihor, în remorcaj cu planorul D-9095. În jurul orei 17:40 LT, acesta s-a desprins din remorcaj și a efectuat un zbor în zona controlată a aeroportului Oradea (LROD).
La ora 19:02 LT pilotul planorului a raportat TWR Oradea intrarea în procedura de aterizare la pista 33 a terenului de zbor Ineu. Planorul se afla în coborâre și a survolat pragul pistei 15 pe direcția 090° la aproximativ 50 m înălțime.
După depășirea axului pistei, în vederea intrării la o înălțime de 150 m în turul de pistă pe latura mare, pilotul a început manevra de trecere de la un zbor în coborâre la zbor în urcare. Pentru ca planorul să ajungă pe panta normală de zbor, pilotul a efectuat manevra inversă, respectiv trecerea de la un zbor în urcare la zbor în coborâre.
În timpul acestor evoluții, planul din dreapta al aripii s-a desprins de fuzelaj, iar planorul a intrat într-o evoluție necontrolată. După aproximativ 2 secunde, a luat contact cu solul, inițial cu planul stânga, apoi cu zona cabinei, care a fost distrusă complet, iar fuzelajul a fost aruncat spre înainte, cu rotire, aproximativ 20 m față de locul de impact.
La ora 19:03 LT, TWR Oradea a fost informat telefonic despre prăbușirea planorului înmatriculat D-9095, informație transmisă mai departe către ISU Bihor care a intervenit la fața locului.
Turnul de control de aerodrom (TWR) Oradea a acționat conform procedurilor în momentul în care a primit informația referitoare la prăbușirea planorului D-9095.
În urma accidentului planorul înmatriculat D-9095 a fost distrus, iar pilotul a decedat.

Întregul raport aici:

https://www.aias.gov.ro/images/publicatii/rapoarte-de-investigatie/20230604_RF-D-9095_RO.pdf

Istoricul planorului Schempp-Hirth tip Discus b, cu numărul de serie 22 nu a putut fi stabilit în întregime, având în vedere lipsa înregistrărilor din documentele aferente planorului. Pe timpul investigației au fost obținute următoarele informații referitoare la istoricul planorului Schempp-Hirth Discus b, cu numărul de serie 22:

  • A fost înmatriculat pentru prima dată la data de 09.04.1985, cu nr. HB-1738;
  • La data de 04.06.2003, cu înmatricularea HB-1738, planorul s-a prăbușit
    în urma unei coliziuni cu un cablu de telecabină; în documentele planorului nu au fost
    menționate avariile produse în urma acestui eveniment;
  • La data de 09.07.2020, cu înmatricularea F-CLUF, planorul a fost implicat
    într-un accident investigat de BEA Franța, care a menționat că planorul a fost distrus
    (vezi raportul BEA2020-0250);
  • Planul dreapta a fost montat pe planor în decursul anului 2022;
  • În documentele privind întreținerea nu există mențiuni referitoare
    la înlocuirea vreunui plan.
  • . CONCLUZII
  • 4.1 Constatări
  • Pilotul deținea licență si aptitudine medicală în termen de valabilitate.
  • Planorul avea documentele de aeronavigabilitate în termen de valabilitate.
  • Istoricul planorului Schempp-Hirth tip Discus b, cu numărul de serie 22
    nu a putut fi stabilit în întregime.
  • Conform datelor obținute în timpul investigației, planorul a fost implicat în alte
    două accidente.
  • Planul dreapta a fost achiziționat în decursul anului 2022 și montat pe planorul
    cu seria 22, fără a exista mențiuni în documentele acestuia referitoare la instalare.
  • S-a constatat ruperea planului dreapta la nivelul nervurii de capăt, care a dus
    la separarea de fuzelaj.
  • Lipirea deficitară a învelișului extradosului și îmbătrânirea firelor de carbon din
    tălpile lonjeronului au favorizat ruperea planului dreapta.
  • Aeronava a fost operată în limitele permise de manualul de zbor.
    Accident – PLANOR – D-9095 – Ineu, jud. Bihor – 04.06.2023 – AIAS

    4.2 Cauza producerii accidentului
    Imposibilitatea de a controla aeronava în zbor, ca urmare a ruperii planului
    dreapta.
    Factori contributivi:
  • manevra de trecere într-un timp foarte scurt de la resursa pozitivă la resursa
    negativă
  • adeziunea deficitară la îmbinarea nervurii de capăt cu învelișul planului;
  • micșorarea rezistenței tălpilor lonjeronului din cauza separării în timp a firelor
    de carbon.
Veronica Bursașiu

Veronica Bursașiu

Next Post
Investigație după ce s-a emis ipoteza  că algocalminul ar putea provoca o boală extrem de gravă

Investigație după ce s-a emis ipoteza că algocalminul ar putea provoca o boală extrem de gravă

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sănătate
  • Sanatate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Stiri
  • Știri
  • Video

Articole recente

  • Prezumția existenței şi întinderii dreptului de proprietate | Decizii relevante
  • Captură pe DN75: Transport ilegal de 149.900 de țigarete oprit în drum spre piață
  • Jaf în stil mafiot la Oradea: țigări furate și violență cu spray lacrimogen!
  • Legea care modifică regimul armelor și munițiilor a fost promulgată: interdicții pentru inculpații în dosare penale
  • CJUE: un migrant care intră ilegal în UE împreună cu propriul copil minor nu poate fi sancționat pentru facilitarea migrației ilegale

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.