• Contact
  • Facebook
luni, noiembrie 17, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
19 °c
Oradea
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result
Raport AIAS: De ce a murit pilotul în accidentul de anul trecut de la Ineu? Planorul s-a mai prăbușit și în 2003

Primăria Oradea a invalidat 7500 de semnături pentru Misiunea Grivei. Silviu Dehelean :În tot acest timp cățeii din adăpost mor. Reluăm campania, nu ne lăsăm

Investigație după ce s-a emis ipoteza că algocalminul ar putea provoca o boală extrem de gravă

Raport AIAS: De ce a murit pilotul în accidentul de anul trecut de la Ineu? Planorul s-a mai prăbușit și în 2003

by Veronica Bursașiu
18 iunie 2024
in Prim Plan, Prim Plan 2
A A
216
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Pilotul, Mariu Onița, avea 40 de ani și o experiență de zbor de aproximativ 300 de ore. Specialiștii în aviație spun că astfel de accidente cu planorul sunt rare, se întâmplă când are loc ceva deosebit, dacă aparatul a lovit o pasăre, un alt obiect, are loc o cedare de material. De regulă planoriștii se confundă cu aparatul de zbor, sunt adevărații zburători.AIAS a finalizat activitățile de investigație în cazul accidentului de aviație civilă produs în data de 04.06.2023, pe aerodromul Ineu, județul Bihor, în care a fost implicat planorul Discus b, înmatriculat D-9095.

 

Raportul cuprinde date, analize, concluzii și recomandări ale Comisiei de Investigație privind siguranța aviației civile numită de Directorul General al AIAS.
Investigația privind siguranța aviației civile a fost efectuată în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviația civilă și de abrogare a Directivei nr. 94/56/CE, ale prevederilor Anexei 13 la Convenția privind Aviația Civilă Internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, precum și cu Ordonanța Guvernului nr. 26/2009, aprobată și completată prin Legea 55/2010, modificată și completată prin OG 17/2018.
Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor şi incidentelor, prin determinarea faptelor, cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea evenimentelor de aviație civilă și emiterea de recomandări pentru siguranța aviației civile. Investigația privind siguranța aviației civile nu stabilește vinovății, responsabilități sau răspunderi juridice., se arată în raport.

În data de 04.06.2023, în jurul orei 17:34 LT, aeronava Socata MS 894A înmatriculată D-EAHL a decolat de la terenul de zbor Ineu, județul Bihor, în remorcaj cu planorul D-9095. În jurul orei 17:40 LT, acesta s-a desprins din remorcaj și a efectuat un zbor în zona controlată a aeroportului Oradea (LROD).
La ora 19:02 LT pilotul planorului a raportat TWR Oradea intrarea în procedura de aterizare la pista 33 a terenului de zbor Ineu. Planorul se afla în coborâre și a survolat pragul pistei 15 pe direcția 090° la aproximativ 50 m înălțime.
După depășirea axului pistei, în vederea intrării la o înălțime de 150 m în turul de pistă pe latura mare, pilotul a început manevra de trecere de la un zbor în coborâre la zbor în urcare. Pentru ca planorul să ajungă pe panta normală de zbor, pilotul a efectuat manevra inversă, respectiv trecerea de la un zbor în urcare la zbor în coborâre.
În timpul acestor evoluții, planul din dreapta al aripii s-a desprins de fuzelaj, iar planorul a intrat într-o evoluție necontrolată. După aproximativ 2 secunde, a luat contact cu solul, inițial cu planul stânga, apoi cu zona cabinei, care a fost distrusă complet, iar fuzelajul a fost aruncat spre înainte, cu rotire, aproximativ 20 m față de locul de impact.
La ora 19:03 LT, TWR Oradea a fost informat telefonic despre prăbușirea planorului înmatriculat D-9095, informație transmisă mai departe către ISU Bihor care a intervenit la fața locului.
Turnul de control de aerodrom (TWR) Oradea a acționat conform procedurilor în momentul în care a primit informația referitoare la prăbușirea planorului D-9095.
În urma accidentului planorul înmatriculat D-9095 a fost distrus, iar pilotul a decedat.

Întregul raport aici:

https://www.aias.gov.ro/images/publicatii/rapoarte-de-investigatie/20230604_RF-D-9095_RO.pdf

Istoricul planorului Schempp-Hirth tip Discus b, cu numărul de serie 22 nu a putut fi stabilit în întregime, având în vedere lipsa înregistrărilor din documentele aferente planorului. Pe timpul investigației au fost obținute următoarele informații referitoare la istoricul planorului Schempp-Hirth Discus b, cu numărul de serie 22:

  • A fost înmatriculat pentru prima dată la data de 09.04.1985, cu nr. HB-1738;
  • La data de 04.06.2003, cu înmatricularea HB-1738, planorul s-a prăbușit
    în urma unei coliziuni cu un cablu de telecabină; în documentele planorului nu au fost
    menționate avariile produse în urma acestui eveniment;
  • La data de 09.07.2020, cu înmatricularea F-CLUF, planorul a fost implicat
    într-un accident investigat de BEA Franța, care a menționat că planorul a fost distrus
    (vezi raportul BEA2020-0250);
  • Planul dreapta a fost montat pe planor în decursul anului 2022;
  • În documentele privind întreținerea nu există mențiuni referitoare
    la înlocuirea vreunui plan.
  • . CONCLUZII
  • 4.1 Constatări
  • Pilotul deținea licență si aptitudine medicală în termen de valabilitate.
  • Planorul avea documentele de aeronavigabilitate în termen de valabilitate.
  • Istoricul planorului Schempp-Hirth tip Discus b, cu numărul de serie 22
    nu a putut fi stabilit în întregime.
  • Conform datelor obținute în timpul investigației, planorul a fost implicat în alte
    două accidente.
  • Planul dreapta a fost achiziționat în decursul anului 2022 și montat pe planorul
    cu seria 22, fără a exista mențiuni în documentele acestuia referitoare la instalare.
  • S-a constatat ruperea planului dreapta la nivelul nervurii de capăt, care a dus
    la separarea de fuzelaj.
  • Lipirea deficitară a învelișului extradosului și îmbătrânirea firelor de carbon din
    tălpile lonjeronului au favorizat ruperea planului dreapta.
  • Aeronava a fost operată în limitele permise de manualul de zbor.
    Accident – PLANOR – D-9095 – Ineu, jud. Bihor – 04.06.2023 – AIAS

    4.2 Cauza producerii accidentului
    Imposibilitatea de a controla aeronava în zbor, ca urmare a ruperii planului
    dreapta.
    Factori contributivi:
  • manevra de trecere într-un timp foarte scurt de la resursa pozitivă la resursa
    negativă
  • adeziunea deficitară la îmbinarea nervurii de capăt cu învelișul planului;
  • micșorarea rezistenței tălpilor lonjeronului din cauza separării în timp a firelor
    de carbon.

Partajează acest conținut:

Previous Post

Primăria Oradea a invalidat 7500 de semnături pentru Misiunea Grivei. Silviu Dehelean :În tot acest timp cățeii din adăpost mor. Reluăm campania, nu ne lăsăm

Next Post

Investigație după ce s-a emis ipoteza că algocalminul ar putea provoca o boală extrem de gravă

Related Posts

Scene șocante pe malul Crișului: un tânăr aruncat în apă pentru un ghiozdan plin cu marijuana!
Investigații

Scene șocante pe malul Crișului: un tânăr aruncat în apă pentru un ghiozdan plin cu marijuana!

by Oros Carla
16 noiembrie 2025
Studenții la Drept din Oradea au devenit procurori pentru o zi, la „Witness Interviewing Competition”
Prim Plan

Studenții la Drept din Oradea au devenit procurori pentru o zi, la „Witness Interviewing Competition”

by Ela Ardelean
12 noiembrie 2025
Flagrant de șoc: 155 de grame de „cristal”, găsite la un bărbat de 46 de ani
Investigații

Flagrant de șoc: 155 de grame de „cristal”, găsite la un bărbat de 46 de ani

by Oros Carla
11 noiembrie 2025
Next Post
Investigație după ce s-a emis ipoteza  că algocalminul ar putea provoca o boală extrem de gravă

Investigație după ce s-a emis ipoteza că algocalminul ar putea provoca o boală extrem de gravă

Articole recente

  • Bărbatul arestat în dosarul de trafic de droguri al fostului fotbalist bihorean rămâne după gratii
  • ÎCCJ: cererile de intervenție principală în contestațiile aflate la CNSC sunt admisibile(RIL)
  • România se pregătește de un nou început în administrație: Proiectul Codului de procedură administrativă intră în dezbatere publică
  • ÎCCJ: contestațiile privind compensațiile pentru victimele infracțiunilor se judecă exclusiv de complete specializate în materie penală
  • „Family business” ilegal: tată și fiu condamnați pentru trafic de droguri în Oradea

Categorii

  • Administraţie
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatură
  • Carieră
  • Citatul zilei
  • Civil
  • Civil
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Editorial
  • Educație
  • Evenimente
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • Interviu & Video
  • Învăţământ
  • Investigații
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Jurisprudență
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii & Analize
  • Penal
  • Penal
  • Politică
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Recomandate
  • RIL-HP
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Știri interne și externe
  • Știri non-juridic
  • Video

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT
Noi substanțe pe lista de droguri
Penal

Bărbatul arestat în dosarul de trafic de droguri al fostului fotbalist bihorean rămâne după gratii

17 noiembrie 2025
Înalta Curte de Casație și Justiție - Sursă foto : site ÎCCJ
RIL-HP

ÎCCJ: cererile de intervenție principală în contestațiile aflate la CNSC sunt admisibile(RIL)

17 noiembrie 2025
România se pregătește de un nou început în administrație: Proiectul Codului de procedură administrativă intră în dezbatere publică
Avocatură

România se pregătește de un nou început în administrație: Proiectul Codului de procedură administrativă intră în dezbatere publică

17 noiembrie 2025
Recurs în interesul legii privind situația în care față de inculpat este pusă în mișcare acțiunea penală pentru săvârșirea unei infracțiuni pentru care este cercetat în stare de libertate, iar ulterior există suspiciunea rezonabilă că inculpatul a săvârșit cu intenție o nouă infracțiune sau pregătește săvârșirea unei noi infracțiuni
Jurisprudență

ÎCCJ: contestațiile privind compensațiile pentru victimele infracțiunilor se judecă exclusiv de complete specializate în materie penală

17 noiembrie 2025

Categorii

  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri

Legal

  • Termeni și condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
  • Facebook
2020-2025 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate. Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.