Începând cu 1 august 2025, contribuabilii din România pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru soţul, soţia sau părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea lor. Măsura a fost introdusă prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi marchează o schimbare importantă în regimul contribuţiilor de sănătate, după ce această categorie de persoane a fost eliminată de pe lista celor exceptate de la plată.
Potrivit unui comunicat transmis de ANAF, contribuţia datorată în astfel de cazuri se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul reprezentate de şase salarii minime brute pe ţară, valabile la 1 ianuarie al anului în care se exercită opţiunea. Cum salariul minim brut garantat în plată este, din ianuarie 2025, de 4.050 de lei, baza de calcul ajunge la 24.300 de lei, ceea ce înseamnă că pentru fiecare persoană întreţinută contribuţia se ridică la 2.430 de lei. Suma poate fi achitată integral sau eşalonat, în două tranşe: un sfert la momentul depunerii declaraţiei şi restul de 75% până cel târziu la 25 mai al anului următor. Pentru anul viitor, aceasta înseamnă o primă plată de 608 lei, urmată de un rest de 1.822 de lei până la data de 25 mai 2026.
ANAF precizează că opţiunea de a acoperi CASS pentru persoanele aflate în întreţinere este deschisă tuturor celor care obţin venituri pentru care datorează contribuţia de sănătate: de la salarii şi pensii, până la activităţi independente, drepturi de autor, chirii, venituri agricole, din investiţii sau alte surse. Exercitarea opţiunii se face prin depunerea Declaraţiei unice – formularul 212, unde contribuabilul trebuie să completeze Capitolul II, secţiunea dedicată acestui tip de contribuţie. Important de reţinut este că opţiunea exprimată devine definitivă şi generează obligaţia fermă de plată a contribuţiei.
Declaraţia poate fi depusă online, prin Spaţiul Privat Virtual, dar şi la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire. Pentru cei care nu au acces la internet, ANAF pune la dispoziţie calculatoare în cadrul unităţilor teritoriale, iar personalul instruit al instituţiei poate oferi sprijin contribuabililor în completarea şi transmiterea documentelor. Lista sediilor dotate cu astfel de facilităţi se regăseşte pe site-ul www.anaf.ro, la secţiunea Asistenţă contribuabili.
În ceea ce priveşte plata efectivă, contribuabilii au la dispoziţie mai multe variante: numerar sau card la casieriile Trezoreriei, online prin platformele Spaţiul Privat Virtual şi Ghiseul.ro, prin virament bancar sau chiar prin mandat poştal, la oficiile poştale.
Noua reglementare, care intră în vigoare la începutul lunii august, schimbă modul în care statul tratează persoanele aflate în întreţinere şi mută responsabilitatea asupra contribuabililor activi. Practic, soţul, soţia sau părinţii fără venituri proprii nu vor mai beneficia automat de statutul de asigurat în baza întreţinerii de către o persoană asigurată, ci doar dacă aceasta alege să le plătească CASS.
Astfel, românii care doresc să le asigure acces la servicii medicale celor dragi aflaţi în întreţinerea lor trebuie să se informeze cu atenţie asupra noilor obligaţii şi proceduri, pentru a evita eventualele întârzieri sau penalităţi.