Guvernul României a adoptat joi 21 august, o Ordonanță prin care sancțiunile aplicate transportatorilor de marfă care refuză verificarea greutății sau a dimensiunilor vehiculului cresc semnificativ. Noile amenzi ajung la maximum 30.000 de lei, iar autoritățile justifică măsura prin necesitatea protejării infrastructurii rutiere și creșterii siguranței în trafic. În paralel, ordonanța aduce modificări importante privind regulile pentru convoaie și introduce sisteme moderne de control, în contextul în care România a intrat în Spațiul Schengen terestru.
Executivul a aprobat modificarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, prin care cuantumul amenzilor aplicate șoferilor de vehicule grele care se sustrag de la control se majorează. Intervalul actual de 10.000 – 20.000 de lei este înlocuit de un nou prag, mai sever, situat între 15.000 și 30.000 de lei.
Amenzile vor fi aplicate în următoarele situații:
- refuzul opririi la semnalul regulamentar,
- împiedicarea sau obstrucționarea activității de control,
- refuzul verificării prin cântărire,
- respingerea măsurării dimensiunilor vehiculului.
Guvernul susține că această înăsprire este necesară pentru a combate fenomenul camioanelor supraîncărcate, care pun presiune suplimentară pe drumurile naționale și autostrăzi, contribuind la degradarea rapidă a infrastructurii. În același timp, vehiculele supradimensionate sporesc riscul producerii unor accidente grave, motiv pentru care autoritățile consideră că aplicarea unor sancțiuni mai severe este o măsură de responsabilizare a transportatorilor.
Un alt element important al ordonanței are legătură cu aderarea României la Spațiul Schengen terestru. Odată cu ridicarea controalelor la frontierele interne ale Uniunii Europene, anumite proceduri care până acum erau obligatorii pentru transportatori au fost eliminate.
Astfel, a fost abrogată obligația verificării și vizării documentului de acces pe rețeaua rutieră la granițele României, atât pentru frontierele interne, cât și pentru cele externe ale UE.
„Drept consecinţă a intrării României în Spaţiul Schengen terestru, este necesară abrogarea prevederilor referitoare la verificarea şi vizarea documentului care permite accesul la reţeaua rutieră pe sensul de intrare/ieşire în/din România pentru toate vehiculele de transport marfă, indiferent de statul de înmatriculare şi de graniţa internă sau externă UE”, a precizat Guvernul.
Dacă pe de o parte această schimbare simplifică formalitățile și reduce timpii de așteptare pentru transportatori, pe de altă parte ea presupune o responsabilitate mai mare pentru șoferi și companiile de transport, care trebuie să respecte strict limitele de greutate și dimensiuni stabilite de legislația rutieră.
Ordonanța introduce și o modificare cu impact direct asupra sectorului energetic și al infrastructurii mari: extinderea lungimii maxime admise pentru un convoi format din vehicule cu mase sau dimensiuni depășite.
Dacă până acum limita era de 75 de metri, noua reglementare permite formarea unor convoaie de până la 200 de metri lungime. Potrivit Guvernului, această modificare răspunde nevoilor urgente din domeniul transportului de componente pentru construcția parcurilor eoliene și pentru alte proiecte energetice majore.
Astfel, transporturile speciale de pale eoliene, generatoare sau alte echipamente voluminoase nu vor mai fi nevoite să fie fragmentate, ceea ce ar trebui să reducă atât costurile logistice, cât și timpul necesar finalizării lucrărilor.
Un alt punct central al ordonanței este introducerea unor sisteme moderne de cântărire în mișcare (WIM – Weigh in Motion). Acestea vor permite verificarea automată a camioanelor direct pe drumurile naționale, fără a mai fi nevoie ca vehiculul să fie tras pe dreapta și oprit.
Sistemele WIM folosesc senzori montați în carosabil care cântăresc vehiculul în timp ce acesta rulează. În cazul depistării unor abateri, datele sunt transmise automat către autorități, iar amenda poate fi aplicată fără interacțiunea directă dintre șofer și echipele de control.
Implementarea acestui tip de tehnologie are rolul de a eficientiza verificările, de a reduce timpii pierduți în trafic și de a crește gradul de conformare voluntară a transportatorilor, știind că verificarea este permanentă și automată.
Prin aceste modificări, Guvernul încearcă să răspundă simultan mai multor provocări:
- protejarea infrastructurii rutiere,
- creșterea siguranței în trafic,
- adaptarea regulilor la exigențele europene după intrarea în Schengen,
- facilitarea transporturilor pentru proiecte strategice din domeniul energetic.