• Contact
sâmbătă, iunie 7, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Universitarul obligat să demisioneze de la Revista Familia în 2021, Ion Simuț, Premiul  Cartea de critică literară a anului 2022

by Veronica Bursașiu
04/12/2023
in Recomandate, Stiri
0 0
0
Universitarul obligat să demisioneze de la Revista Familia în 2021,  Ion Simuț, Premiul  Cartea de critică literară a anului 2022
0
SHARES
174
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Gala Premiilor APLER va avea loc marți, 12 decembrie 2022, ora 12.00, în Sala Perpessicius a Muzeului Național al Literaturii Române din București. Premiul obținut de Ion Simuț a fost acordat pe 28 noiembrie de juriul Premiilor APLER, ediția a XXV-a,  format din Ștefania Coșovei, Dan Mircea Cipariu și Mircia Dumitrescu la sediul Muzeului Național al Literaturii Române din București.Ion Simuț („Cum se scrie istoria literară?”, Editura Școala Ardeleană) a obținut, conform agenția decarte.ro, Premiul  Cartea de critică literară a anului 2022. 12 premii au fost acordate pentru anul editorial 2022.”Premiile APLER au ajuns la a XXV-a ediție. An de an, ele au propus titluri importante pentru istoria literaturii române contemporane și pentru teoria și critica literară. Fiecare laureat va avea bucuria de a primi câte o gravură semnată de Maestrul Mircia Dumitrescu. Cărțile, revistele și editurile acestor laureați sunt un semn că putem fi într-o comunitate de idei și de spirit într-o lume în care recesiunea economică, post-pandemia și războaiele ne provoacă pe fiecare dintre noi.”, a declarat prof.univ.dr. Ioan Cristescu, președintele APLER.

Ion Simuț și-a dat demisia de la Revista Familia pe 29 ianuarie 2021,, „ca urmare a presiunii psihologice exercitate de redactorul șef interimar Mircea Pricăjan de a elibera postul în vederea ocupării lui de către un tânăr… Numele meu este, probabil, incongruent cu formația de deschidere a noii serii. Virulența cu care redactorul-șef a respins participarea mea la proiect este semnificativă ”.

Ion Simuț și-a lansat volumul Cum se scrie istoria literară în cadrul unei conferințe susținute la sediul Uniunii Scriitorilor din România Filiala Cluj, anul trecut. Cartea e disponibilă și aici: https://scoalaardeleanacluj.ro/shop/%C5%9Ecoala-ardelean%C4%83-de-critic%C4%83-%C5%9Fi-istorie-literar%C4%83-c-142/cum-se-scrie-istoria-literar%C4%83-ebook-p-769.html?fbclid=IwAR1tEKCvUCjM8UVYorA1kEHFuQrQTtoA4MJs_-FrL-UDlT3t_CQelxjyfWM.

<În câte feluri se poate scrie istoria literară? Cum își schimbă ea subiectele, strategiile, alianțele, evaluările? Sunt întrebări la care merită să reflectăm.
Confruntările dintre istoria estetică și istoria culturală, politică sau ideologică se multiplică în istoriile literaturii române de la primele încercări până la cele mai recente sinteze, de la Iustin Popfiu la Mihai Iovănel, cu marile experiențe exemplificate de G. Călinescu și Nicolae Manolescu>, spune Ion Simuț.

Prof. univ. dr. Ion Simuţ este cadru didactic asociat, conducător de doctorat în cadrul Departamentului de limba şi literatura română din cadrul Facultăţii de Litere a Universităţii din Oradea, având ca domenii de competenţă literatura română (secolul XX) şi literatura comparată (secolele XX, XXI).

Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Cluj (din 1990), precum şi al Asociaţiei Scriitorilor Profesionişti din România ASPRO (de la înfiinţare, în 1994).

Integral pe agentiadecarte.ro:

Gala Premiilor APLER, ediția a XXV-a

Ion Simuț. Născut la 26 august 1953 în localitatea Hotar (zona Aleșd) din județul Bihor, unde păstrează casa părintească și unde dorește să se retragă. A urmat școala generală în localitatea natală (1961-1968), unde a fost întotdeauna premiant. A absolvit Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan” din  Oradea (1968-1973), cu durata de cinci ani, unde nu a fost niciodată premiant, pentru că s-a orientat spre studiul preferențial al literaturii, căreia i-a consacrat cea mai mare parte din timp; a obținut diploma de învățător, cu care se mândrește și azi; într-o clasă de 38 de fete și 4 băieți, a fost coleg de an cu Ioan Laza, devenit jurnalist și redactor-șef la „Crișana”, într-un interval după 1990. Frecventează apoi Facultatea de Filologie (1974-1978), secția română-franceză, a  Universității „Babeș-Bolyai”  din  Cluj, pe care o absolvă în 1978 cu o lucrare de diplomă despre Mihail Sadoveanu, coordonată de Mircea Zaciu. A fost coleg de an cu Radu G. Țeposu, Ioan Groșan, Lucian Perța, Viorel Mureșan, scriitori optzeciști importanți. În timpul studenției, este redactor și cronicar literar la revista „Echinox”, unde a debutat în 1975, fiind întâmpinat în revista anti-echinoxistă „Tribuna” de către Nicolae Prelipceanu cu o reacție virulent negativă. După terminarea facultății, este profesor de limba franceză în satul natal, până la 1 octombrie 1986, când devine  redactor la „Familia”, până la începutul anului 2021, când fostul său student Mircea Pricăjan, înscăunat redactor-șef, îl declară indezirabil. Își dă doctoratul în filologie cu o teză despre  Liviu Rebreanu, susținută în 1997 la Universitatea din Cluj și publicată în același an. Din comisie au făcut parte: V. Fanache (coordonatorul tezei), Mihai Zamfir, Mircea Anghelescu, Cornel Ungureanu, Mircea Mihăieș, Mircea Muthu și decanul facultății (președinte); a fost o scurtă perioadă în care comisiile de susținere erau alcătuite din șapte membri. Este cadru didactic universitar din 1993 la Facultatea de Litere a  Universității din Oradea, succesiv lector și conferențiar, iar din 2000 profesor universitar. Conducător de doctorat din 2004, în domeniul Filologie. Prodecan al Facultății de Litere (2000-2008), decan (2008-2012), director al Școlii Doctorale de Filologie (2012-2019). Profesor emerit al Universității din Oradea.

Debutează publicistic în „Echinox” cu un eseu despre Grigore Ureche și Miron Costin și o notă despre  Mircea Iorgulescu  (1975). Colaborează cu articole și cronici literare la revistele „Familia” (încă din studenție), „Steaua” (cu recenzii la început, recomandat lui Aurel Rău, redactorul-șef, de Liviu Petrescu, apoi cu articole mai ample), „Tribuna” (după studenție, într-o încercare de conciliere, inițiată de Victor Felea), „Vatra” (unde Dan Culcer îl cooptează printre colaboratori și ulterior Cornel Moraru îl menține), „România literară” (susținut înainte de 1990 de Mircea Iorgulescu, iar după aceea de Nicolae Manolescu), „Luceafărul” (solicitat, în mod ciudat, de Mihai Ungheanu), „Cuvântul” (în perioada Radu G. Țeposu, fost coleg de facultate), „Convorbiri literare” (colaborări sporadice și înainte și după 1990), „Contemporanul. Ideea europeană” (solicitat de Nicolae Breban), „Apostrof” (pe filieră echinoxistă, prin Marta Petreu, care se va învenina în 2019, în mod aproape inexplicabil) ș.a.

Debutează editorial, sprijinit în cadrul Editurii Dacia de Vasile Igna, cu volumul de critică literară  Diferența specifică  (1982), concomitent cu o ediție din Teodor Scorțescu,  Concina prădată, prezentate ponderat de Nicolae Manolescu la cronica literară din „România literară”. Este prezent cu articole în volumele colective  Ceasuri de seară cu Ion Agârbiceanu  (1982),  Liviu Rebreanu după un veac  (1985), ambele coordonate de Mircea Zaciu,  Portret de grup cu Ioana Em. Petrescu  (1991),  Canon și canonizare  (2003), precum și în  Dicționarul scriitorilor români  (vol. I-IV, 1995-2002),  Dicționarul esențial al scriitorilor români  (2000) ș.a. Prefațează, de asemenea, ediții din scrierile interbelicilor  Ion Agârbiceanu,  G. Bacovia, O. Goga, Mihail Sadoveanu,  I. Peltz,  Liviu Rebreanu, Tudor Arghezi, E. Lovinescu, și ale contemporanilor  Mircea Nedelciu,  Alexandru Ecovoiu,  Augustin Buzura, Eugen Uricaru,  Octavian Paler, Paul Goma  ș.a.

Volume publicate:

  • Diferența specifică, Cluj-Napoca, Editura Dacia,  1982.
  • Incursiuni în literatura actuală, Oradea, Editura Cogito,  1994.
  • Revizuiri, București, Editura Fundației Culturale Române,  1995.
  • Confesiunile unui opinioman, Oradea, Editura Cogito,  1996.
  • Critica de tranziție, Cluj-Napoca, Editura Dacia,  1996.
  • Rebreanu, dincolo de realism, Oradea, Biblioteca revistei „Familia”,  1997.
  • Arena actualității. Confidențe, Iași, Editura Polirom,  2000.
  • Augustin Buzura, micromonografie, Brașov, Editura Aula,  2001.
  • Clepsidra răsturnată (convorbiri cu Dumitru Țepeneag), Pitești, Editura Paralela 45,  2003.
  • Liviu Rebreanu, micromonografie, Brașov, Editura Aula,  2003.
  • Reabilitarea ficțiunii, București, Editura Institutului Cultural Român,  2004.
  • Simptomele actualității literare, Oradea, Biblioteca revistei „Familia”,  2007.
  • Europenitatea romanului românesc contemporan, Oradea, Editura Universității din Oradea,  2008.
  • Liviu Rebreanu și contradicțiile realismului, Cluj-Napoca, Editura Dacia XXI,  2010.
  • Vămile posterității. Secvențe de istorie literară, București, Editura Academiei Române,  2012.
  • Literaturile române postbelice, Cluj-Napoca, Editura Școala Ardeleană,  2017.
  • Ce e viu și ce e mort în opera lui Mihail Sadoveanu? (coordonator volum colectiv), Iași, Editura Junimea, 2019.
  • Cum se scrie istoria literară, Cluj-Napoca, Editura Școala Ardeleană, 2022.
  • Pe ce lume trăim? Simptome, Cluj-Napoca, Editura Școala Ardeleană, 2022.

Premii:

  • Premiul  Uniunii Scriitorilor din România în 1994  pentru volumul  Incursiuni în literatura actuală  și în 2017 pentru volumul Literaturile române postbelice;
  • Premiul Filialei Cluj a  Uniunii Scriitorilor din România în 2004, 2007, 2012, 2017  pentru volume apărute în acei ani;
  • Premiul „Titu Maiorescu” al  Academiei Române  pentru volumul  Reabilitarea ficțiunii  (2004);
  • Premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova pentru „relații culturale” (2005);
  • Premiul de istorie literară „Șerban Cioculescu”, acordat de Muzeul Național al Literaturii Române pentru volumul Literaturile române postbelice, 2017;
  • Premii ale revistelor: Ateneu (Bacău), Convorbiri literare (Iași), Apostrof (Cluj-Napoca), Nord Literar (Baia Mare), Cuvîntul (București), Contemporanul. Ideea europeană (București).

Veronica Bursașiu

Veronica Bursașiu

Next Post
Protestul grefierilor la sediul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie

Protestul grefierilor la sediul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sănătate
  • Sanatate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Stiri
  • Video

Articole recente

  • Jaf în stil mafiot la Oradea: țigări furate și violență cu spray lacrimogen!
  • Legea care modifică regimul armelor și munițiilor a fost promulgată: interdicții pentru inculpații în dosare penale
  • CJUE: un migrant care intră ilegal în UE împreună cu propriul copil minor nu poate fi sancționat pentru facilitarea migrației ilegale
  • ANI: Declarațiile de avere rămân neschimbate, Decizia CCR nu produce efecte până la publicare
  • Percheziții și ridicări de documente într-un dosar de delapidare și înșelăciune cu prejudiciu de peste 4,5 milioane de lei

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.