• Contact
  • Facebook
vineri, octombrie 31, 2025
  • Login
BihorJust.ro - Portal de informații juridice și economice - analize, opinii, interviuri, știri, investigații, anchete
No Result
View All Result
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Drept
  • Economie
  • Cultură
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Drept
  • Economie
  • Cultură
  • Contact
No Result
View All Result
BihorJust.ro - Portal de informații juridice și economice - analize, opinii, interviuri, știri, investigații, anchete
No Result
View All Result

Un orădean acuzat de contrabandă asimilată a obținut înlăturarea oricăror consecințe ale sentinței penale la 3 ani după ce a fost condamnat definitiv

by Veronica Bursașiu
21/08/2022
in Procese, Recomandate
0 0
1
Cerere de suspendare a HG privind starea de alertă, respinsă de judecători

foto generic

0
SHARES
647
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Un orădean condamnat la închisoare cu suspendare sub acuzația de contrabandă asimilată a obținut înlăturarea oricăror consecințe ale sentinței penale la trei ani de la momentul în care aceasta a devenit definitivă. Tribunalul Bihor a admis cererea bărbatului referitoare la aplicarea penale mai favorabile, cu referire la Decizia Curţii Constituţionale nr. 176/24.03.2022, prin care a fost practic dezincriminată contrabanda asimilată.

Condamnatul a fost judecat după ce, pe 20 martie 2019, într-un imobil pe care îl avea în Oradea au fost descoperite 290 pachete de țigări marca „Ashima”, provenite din contrabandă.  În același an a fost condamnat la un an și 4 luni de închisoare cu suspendare, pe durata unui termen de supraveghere de 2 ani.

Bărbatul a solicitat instanței să aplice Decizia 176/2022 a Curții Constituționale, prin care s-a stabilit că prevederile art. 270 alin. 3 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României încalcă legea fundamentală. ”Cu alte cuvinte, în interpretarea acestei decizii, traficul de ţigări nu poate fi asimilat infracţiunii de contrabandă pentru că nu s-a indicat un prag valoric, iar limitele de pedeapsă sunt contrare Constituţiei. Decizia Curţii nu este una de interpretare, ci simplă, de declarare a neconstituţionalitătii art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal”, se arată în hotărârea Tribunalului Bihor din 19 august 2022, publicată pe portalul Rejust.

Tribunalul Bihor a admis cererea de modificare a pedepsei și a dispus ca, în contextul în care pedeapsa principală a fost considerată executată ca urmare a împlinirii termenului de suspendare sub supraveghere de 2 ani de la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare (același lucru fiind valabil și în cazul pedepsei complementare a interzicerii unor drepturi şi al măsurii de siguranţă a confiscării speciale) să fie doar înlăturate toate consecinţele penale ale sentinţei din 2019.

Argumentele Tribunalului Bihor – extras din hotărârea din 19 august 2022:

Prin Decizia nr. 176/2022 a Curţii Constituţionale publicată în M. Of. nr. 451 din 5 mai 2022, s-a admis excepţia de neconstiţionalitate şi s-a constatat că dispozițiile art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României sunt neconstituționale. În considerentele acestei decizii s-a reţinut faptul că dispozițiile art. 270 alin. (3) aduc atingere principiului constituțional al statului de drept consacrat la art. 1 alin. (3) din Constituție, prin faptul că nu reglementează un prag valoric sau temporar cât privește faptele asimilate ale contrabandei și prin nesocotirea principiului ultima ratio în materie penală.

În ceea ce priveşte efectele juridice ale Deciziei Curţii Constituţionale nr. 176/2022, tribunalul reţine că potrivit deciziei nr. 18/2016 ÎCCJ- Completul pentru dezlegarea unor probleme de drept decizia de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate este echivalentă abrogării textului de incriminare, inclusiv dezincriminării acestuia. De asemenea, s-a arătat că nici atunci când fapta anterioară a fost dezincriminată, trăsătura tipicităţii nu este întrunită indiferent dacă dezincriminarea a operat ca efect al abrogării normei sau ca efect al admiterii unei excepţii de neconstituţionalitate şi al constatării neconstituţionalităţii normei.

Pe de altă parte, pentru a ne afla în prezenţa unei legi de dezincriminare, trebuie analizat dacă fapta concret comisă de inculpat nu mai întruneşte elementele constitutive ale unei infracţiuni (principiul aprecierii in concreto). Cu alte cuvinte, nu vom fi în ipoteza unei dezincriminări atunci când fapta comisă este prevăzută sub o altă denumire, într-o lege specială ori este acoperită de o normă generală de incriminare.

În concret, starea de fapt reţinută în sarcina inculpatului a constat în deținerea în data de 20 martie 2019, în imobilul din Oradea, a cantității de 290 pachete de țigări marca „Ashima”, țigări provenite din contrabandă. Potrivit deciziei Înaltei Curţi de Casație şi Justiție, recurs în interesul legii nr. 17/2013 „fapta de a deţine în afara antrepozitului fiscal produse accizabile supuse marcării, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, peste limitele prevăzute de lege, cunoscând că acestea provin din contrabandă, constituie infracţiunea prevăzută în art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României”. În considerente acestei decizii, Î.C.C.J. a reţinut că „având în vedere obiectul juridic mai larg al infracţiunii de contrabandă, modalitatea specifică de realizare a elementului material care se încadrează atât în deţinere în afara antrepozitului fiscal – art. 2961 alin. (1) lit. I) din Codul fiscal cât și în contrabandă, infracţiunea de contrabandă este o infracţiune complexă, care include deţinerea bunurilor în afara antrepozitului, dacă provenienţa acestor bunuri este contrabanda. Contrabanda, atât în varianta tip, cât și în cazul infracţiunii asimilate contrabandei, reprezintă astfel o infracţiune complexă, prin care se incriminează o modalitate specifică de sustragere de la plata taxelor, și anume prin introducerea sau deţinerea bunurilor (atât a produselor accizabile, cât și a celor care nu sunt purtătoare de accize), care au intrat în ţară cu încălcarea regimului juridic al frontierei”.

De asemenea, Curtea Costituţională a reţinut în paragraful 35 din Decizia nr. 176/2022, faptul că „infracțiunile incriminate prin art. 296^1 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal din 2003, respectiv prin art. 452 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal din 2015 și prin art. 270 alin. (3) din Codul vamal constituie forme specifice de evaziune fiscală, cea dintâi constituind un act preparator al evaziunii fiscale, iar cea din urmă – contrabanda, atât în varianta-tip, cât și în cazul infracțiunii asimilate contrabandei -, o infracțiune complexă, prin care se incriminează o modalitate specifică de sustragere de la plata taxelor, și anume prin introducerea sau deținerea bunurilor (atât a produselor accizabile, cât și a celor care nu sunt purtătoare de accize) care au intrat în țară cu încălcarea regimului juridic al frontierei, încălcarea regimului vamal prin omisiunea declarării la frontieră a bunurilor provenind din afara Uniunii Europene, fiind, după caz, un act preparator al evaziunii fiscale sau chiar un act consumat de evaziune fiscală. Curtea constată însă că, într-o manieră neuniformă, legiuitorul a stabilit un plafon valoric (respectiv peste limita a 10.000 de țigarete) doar pentru infracțiunea reglementată în Codul fiscal [la art. 296^1 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal din 2003, respectiv la art. 452 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal din 2015], în timp ce, în cazul infracțiunii de contrabandă, în varianta „asimilată“, legiuitorul nu mai reglementează o limită valorică similară.”.

Aşadar, prin raportare la considerentele deciziei Curţii Constituţionale nr. 176/2022 şi deciziei nr. 17/2013 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, se impune a se analiza dacă starea de fapt reţinută în sarcina contestatorului prin hotărârea de condamnare întruneşte elementele constitutive ale unei alte infracţiuni, respectiv ale infracţiunii prevăzută de art. 2961 alin.(1) lit. l) din Codul fiscal din 2003 sau de art. 452 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal din 2015, constând în deținerea de către orice persoană în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit prezentului titlu, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false peste limita a 10.000 țigarete, 400 țigări de foi de 3 grame, 200 țigări de foi mai mari de 3 grame, peste 1 kg tutun de fumat, alcool etilic peste 40 litri, băuturi spirtoase peste 200 litri, produse intermediare peste 300 litri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, peste 300 litri.

În cazul inculpatului, cantitatea de 290 pachete de ţigări (echivalentul a 5800 de ţigarete) se află sub pragul valoric prevăzut pentru reţinerea infracţiunii subsidiare prevăzute de art. 452 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal din 2015. Prin urmare, în temeiul art. 595 alin 1 Cod procedură penală raportat la art. 4 Cod penal, coroborate cu decizia nr. 651/2018 a Curţii Constituţionale, tribunalul va constata ca fiind dezincriminată infracţiunea de contrabandă în formă asimilată prev. de art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 pentru comiterea căreia petentul a fost condamnat prin sentinţa penală nr. (…)/2019 a Tribunalului Bihor (…), ca efect al Deciziei Curţii Constituţionale nr. 176/2022.

În ceea ce priveşte consecinţele dezincriminării, art. 4 Cod penal prevede că executarea pedepselor, a măsurilor de siguranţă şi a măsurilor educative, pronunţate în baza legii vechi, precum şi toate consecinţele penale ale hotărârilor judecătoreşti privitoare la aceste fapte încetează prin intrarea în vigoare a legii noi. Din interpretarea acestui text de lege, rezultă că, în măsura în care sunt în curs de executare, dispoziţiile unei hotărâri de condamnare încetează odată cu intrarea în vigoare a legii noii.

Or, în cazul de faţă, tribunalul constată că au fost executate pedeapsa principală (ca urmare a împlinirii termenului de suspendare sub supraveghere de 2 ani de la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare), pedeapsa complementară (fiind împlinit termenul de 1 an de la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare, potrivit art. 68 alin. 1 lit b Cod penal) şi măsura de siguranţă a confiscării speciale a cantităţii de 290 pachete de ţigări, motiv pentru care va dispune doar înlăturarea tuturor consecinţelor penale ale sentinţei penale nr. (…)/2019 a Tribunalului Bihor, definitivă prin neapelare.

Tags: condamnare definitivăcontrabandă asimilatăDecizia CCR 176/2022înlăturare consecințeorădean
Veronica Bursașiu

Veronica Bursașiu

Related Posts

A bătut un bătrân de 87 de ani pentru 10 lei: femeie trimisă în judecată pentru tâlhărie calificată

A bătut un bătrân de 87 de ani pentru 10 lei: femeie trimisă în judecată pentru tâlhărie calificată

by Ela Ardelean
26/10/2025
0

Judecătoria Oradea a hotărât, vineri, 24 octombrie 2025, începerea judecății în cazul Katalinei Rebeca Farkas, o orădeancă în vârstă de...

Noi substanțe pe lista de droguri

Măsură preventivă mai blândă pentru un orădean acuzat de trafic de droguri: instanța a dispus arestul la domiciliu

by Ela Ardelean
23/10/2025
0

Tribunalul Bihor a dispus, joi, 23 octombrie 2025, înlocuirea măsurii arestării preventive cu arestul la domiciliu în cazul orădeanului Tudor George Lețu, un...

Asigurare RCA obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice

Asigurare RCA obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice

by Ela Ardelean
22/10/2025
0

Trotinetele și bicicletele electrice vor intra, în curând, în categoria vehiculelor care trebuie să dețină o poliță de asigurare de...

Next Post
Încă 5 magistrați pleacă din Justiție | Printre ei, o judecătoare de la Tribunalul Bihor

Jurisprudență | Curtea de Apel Craiova - Revocare pauliană a renunțării la moștenire făcută de succesibil în paguba creditorilor

Comments 1

  1. Pingback: Contestație la executare, admisă de Tribunalul Maramureș ca urmare a dezincriminării infracțiunii de contrabandă asimilată

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recente

  • AUR Bihor despre milioanele alocate pentru promovarea turistică: un vot în orb pentru lipsă de strategie şi obiective clare
  • Liga 3: Turul se încheie cu un duel bihorean: Bihorul Beiuș – Lotus
  • DNA: Luare de mită, trafic de influență și cumpărare de influență în cadrul Direcției Regionale Antifraudă Fiscală București
  • Obligaţie de a face constând în încheierea unui act adiţional la contractul de tranzacţie: condiţii de admisibilitate | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • România face pasul către recunoașterea celei mai grave forme de violență de gen: femicid | 50 de cazuri de femicid în prezent

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Editorial
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • justitie
  • Justiţie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Stiri
  • Video

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT
AUR Bihor despre  milioanele alocate pentru promovarea turistică: un vot în orb pentru lipsă de strategie şi obiective clare
Politic

AUR Bihor despre milioanele alocate pentru promovarea turistică: un vot în orb pentru lipsă de strategie şi obiective clare

31/10/2025
Liga 3: Turul se încheie cu un duel bihorean: Bihorul Beiuș – Lotus
Sport

Liga 3: Turul se încheie cu un duel bihorean: Bihorul Beiuș – Lotus

31/10/2025
Sursă foto: pagina facebook DNA
Anchete

DNA: Luare de mită, trafic de influență și cumpărare de influență în cadrul Direcției Regionale Antifraudă Fiscală București

30/10/2025
Avocatura

Obligaţie de a face constând în încheierea unui act adiţional la contractul de tranzacţie: condiţii de admisibilitate | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

30/10/2025

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Drept
  • Economie
  • Cultură
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
  • Facebook
2020-2025 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate. Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Drept
  • Economie
  • Cultură
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.