• Contact
marți, iunie 10, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Salarizarea personalului didactic de predare în regim de plata cu ora. Includerea în calcul a gradației de merit

by Adrian Labos
13/02/2023
in Sistemul judiciar, Prim Plan, Recomandate
0 0
1
Forumul Judecătorilor din România cere soluții pentru modificări legislative necesare desfășurării concursurilor din magistratură
17
SHARES
3.1k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Titlul problemei de drept: Stabilirea modalităţii de salarizare a personalului didactic de predare în regim de plată cu ora prin includerea gradaţiei de merit după intrarea în vigoare a Legii nr. 153/2017

  • Materie: civil
  • Subcategoria: litigii de muncă
  • Acte normative incidente: art. 264 din Legea nr. 1/2011; art. 10 alin. (1) din Anexa 5 Cap. 1 al Legii nr. 63/2011; art. 8 alin. (3) şi (5) din HG nr. 582/2016; art. 7 din Anexa 1, cap. 1, Subcap. 3, art. 5 şi 12 din Anexa 1, Subcap.II și art. 39 alin. (1) din Legea nr. 153/2017; art. 33 din O.U.G. nr. 57/2015; art. 1 alin. (5) din O.U.G. nr. 99/2016; art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 5/2017.

Opinia formatorilor INM:

Potrivit dispozițiilor art. 264 din Legea nr. 1/2011, ”Personalul didactic din învăţământul preuniversitar beneficiază de gradaţie de merit, acordată prin concurs. Această gradaţie se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului şcolar şi reprezintă 25% din salariul de bază. Gradaţia de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.”

Anterior intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017, art. 8 din H.G. nr. 582/2016 reglementa plata cu ora astfel: „(3) Pentru personalul didactic de predare salarizat în sistem de plata cu ora, la calculul drepturilor salariale se vor utiliza numărul de ore aferent normei didactice de predare şi salariul de bază al funcţiei didactice de predare şi, după caz, indemnizaţia de învăţământ special, gradaţia de merit, compensaţia pentru titlul ştiinţific de doctor şi indemnizaţia pentru localităţi izolate. (…)”.

H.G. nr. 582/2016 a aprobat Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 31 alin. (2), (3) şi (8), art. 33 şi 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare.

Legea nr. 153/2017 a abrogat însă articolele menționate mai sus din O.U.G. nr. 57/2015, pe care le punea în aplicare H.G. nr. 582/2016. Prin urmare, dispozițiile H.G. nr. 582/2016 nu mai pot fi aplicate.

Prin Legea nr. 157/2017, art. 5 de la lit. B din Capitolul I al Anexei I s-a stabilit că: „Personalul didactic din învăţământ, inclusiv personalul didactic auxiliar din bibliotecile centrale universitare, beneficiază de gradaţie de merit, acordată prin concurs. Această gradaţie se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului şcolar, bibliotecilor centrale universitare, respectiv al instituţiei de nivel superior şi reprezintă o creştere cu 25% a salariului de bază deţinut. Gradaţia de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.”

De la data intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017 și până la data întrării în vigoare a Ordinului nr. 4827/2018 al Ministerului Educaţiei Naţionale pentru aprobarea Normelor metodologice privind salarizarea prin plata cu ora, respectiv 6.09.2018 (care nu mai ia gradația de merit în calculul pentru plata cu ora), nu au fost adoptate reguli noi privind calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora.

Este adevărat că în conformitate cu dispoziţiile art. 38 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 153/2017, începând cu data de 1 iulie 2017 „se menţin în plată la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, până la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcţie şi indemnizaţiilor de încadrare, precum şi cuantumul sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizaţia brută de încadrare, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii”, însă aceste prevederi pot fi aplicabile în caz de plată cu ora doar atunci când activitățile de plată cu ora au caracter continuu și se realizează în baza unui contract individual de muncă ce a continuat după data de 1 iulie 2017 în aceleași condiții ca anterior acestei date.

Pe de altă parte, trebuie să fie avute în vedere și dispozițiile art. 39 alin. (1) din Legea nr. 153/2017 potrivit cărora „până la aplicarea integrală a prevederilor prezentei legi, pentru personalul nou-încadrat, pentru personalul numit/încadrat în aceeași instituție/autoritate publică pe funcții de același fel, inclusiv pentru personalul promovat în funcții sau în grade/trepte profesionale, salarizarea se face la nivelul de salarizare pentru funcții similare din cadrul instituției/autorității publice în care acesta este numit/încadrat sau din instituțiile subordonate acestora, în cazul în care nu există o funcție similară în plată”.

Opinii exprimate de participanții la întâlnire:

În cadrul dezbaterilor problema de drept a fost circumscrisă ipotezei activității de predare remunerată în regim de plată cu ora, desfășurată de personalul didactic care beneficiază, în condițiile legii, de gradație de merit, fiind conturate două opinii:

Ø Calculul drepturilor salariale cuvenite pentru activitatea remunerată în regim de plată cu ora se realizează prin raportare la salariul de bază majorat cu gradația de merit, pentru următoarele argumente:

– neprevederea gradației de merit în Ordinul nr. 4827/2018 nu constituie un impediment pentru acordarea acesteia, o atare mențiune nemaifiind necesară în contextul includerii anterioare a gradației (ca majorare) în salariul de bază; gradația de merit nu reprezintă un spor, fiind o componentă a salariului de bază, o atare interpretare fiind susținută și de faptul că gradația de merit nu reprezintă un venit, ci o recunoaștere a unor merite deosebite.

– nerecunoașterea acestui drept în favoarea persoanelor care desfășoară activitatea în baza unui contract de muncă cu timp parțial poate constitui o discriminare;

– nu există nicio prevedere legală care să interzică înscrierea la concursul pentru acordarea gradației de merit personalului didactic care desfășoară activitate în regim de plată cu ora (de ex. posturi din localități izolate, unde nu există suficienți elevi pentru a se constitui o normă întreagă).

Ø Calculul drepturilor salariale cuvenite pentru activitatea remunerată în regim de plată cu ora se realizează prin raportare la salariul de bază care nu include majorarea aferentă gradației de merit, cu următoarea motivare:

– pentru personalul care desfășoară activitate de predare în regim de plată cu ora, sistemul de calcul al drepturilor salariale este diferit; astfel, art. 5 alin. (2) din Anexa nr. I la Legea nr. 153/2017 trimite, cât privește criteriile și metodologia de acordare a gradației de merit, la normele elaborate de Ministerul Educației Naționale, normele în vigoare la acest moment nemaiprevăzând acordarea gradației de merit pentru personalul remunerat la plata cu ora.

– chiar dacă se calculează prin raportare la salariul de bază (cum este și cazul altor sporuri reglementate de legiuitor) gradația de merit rămâne o componentă distinctă de salariul de încadrare, cu consecința că, în absența unei prevederi exprese, similară celei din H.G. nr. 582/2016, simpla referire la salariul de bază, ca element de calcul pentru salariul aferent activității desfășurate în regim de plată cu ora nu este suficientă pentru a considera că, și în acest caz, salariul de bază este cel majorat cu gradația de merit.

– dispozițiile art. 5 de la lit. B din Capitolul I al Anexei I la Legea nr. 153/2017 stabilesc acordarea gradației de merit pe posturi, și nu pe persoane; în acest context, dacă s-ar admite că pentru activitatea de predare în regim de plată cu ora, cadrul didactic care încasează deja gradație de merit pentru un post aferent normei de bază va fi remunerat prin raportare la salariul de bază majorat cu gradația de merit, se ajunge la crearea de posturi care beneficiază de gradație de merit în alte condiții decât cele prevăzute de lege. Referitor la acest aspect, în opinia contrară, s-a susținut că în acest caz trimiterea la gradația de merit se face strict ca metodă de calcul a drepturilor salariale, iar pe de altă parte, nu se poate vorbi despre crearea de noi posturi, simpla prestare a activității de predare pentru un anumit număr de ore nefiind suficientă pentru constituirea unui post, potrivit legii.

Cu majoritate (8 voturi contra 4), a fost agreată opinia potrivit căreia, în ipoteza analizată, calculul drepturilor salariale cuvenite pentru activitatea remunerată în regim de plată cu ora se realizează prin raportare la salariul de bază majorat cu gradația de merit.

Din dezbateri a rezultat că există practică judiciară neunitară la nivel național cu privire la această problemă de drept, context în care s-a decis promovarea unui recurs în interesul legii.

Această problemă de drept a fost dezbătută cu ocazia întâlnirii președinților secțiilor pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale ale curților de apel, care a avut loc la Cluj-Napoca, între 18-19 aprilie 2019.

Tags: gradație de meritpersonal didacticplata cu orasalarizareunificarea practicii judiciare
Adrian Labos

Adrian Labos

Next Post

Haz de necaz

Comments 1

  1. Ungureanu says:
    4 ani ago

    Eu sunt în situația de discriminare la plata cu ora.
    Nu mi se ia în calcul rezultatul de la concursul pentru obținerea gradatiei de merit din anul 2019.
    Pentru orele prestate în regim plata cu ora depun același eforturi, poate chiar mai mari pentru realizarea obiectivelor învățături, pentru modul respectiv la plata cu ora, obținut în fiecare an școlar pe bază de concurs în altă unitate școlară.
    Ordinul nr. 4827/2018, trebuie atacat ca fiind ne constituțional, pentru principiul discriminări.
    Vă mulțumesc!

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sănătate
  • Sanatate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Stiri
  • Știri
  • Video

Articole recente

  • Delegare prelungită pentru prim-procuror a doamnei Ciorba Eva
  • ÎCCJ motivează interpretarea noțiunii de ,,accident”
  • Prim-procurorul Parchetului, depistat pozitiv la substanțe psihoactive
  • S-au desemnat câștigătorii la X -Man Oradea Campionatul Național de Triatlon
  • Imagini șocante trimise mamei plecate la muncă: copil legat de pat, agresat de propriul tată

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.