1.Introducere
Decizia nr. 91 din 2024 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) clarifică efectele emiterii deciziei de pensionare asupra raportului de serviciu al funcționarilor publici. Această hotărâre, având caracter obligatoriu, stabilește că, indiferent de solicitările funcționarului privind suspendarea plății pensiei, raportul de serviciu încetează de drept.
Această interpretare are implicații semnificative pentru angajații din sectorul public care intenționează să își continue activitatea după îndeplinirea condițiilor de pensionare. În acest context, funcționarii publici trebuie să analizeze cu atenție consecințele acestei decizii asupra statutului lor profesional și să își planifice corespunzător pașii următori.
2. Contextul Legal
2.1. Dispozițiile relevante
Conform art. 517 alin. (2) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ:
„În mod excepțional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni înainte de data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare și cu aprobarea conducătorului autorității sau instituției publice, funcționarul public poate fi menținut în funcția publică deținută maximum 3 ani peste vârsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu. Pe perioada în care este dispusă menținerea în activitate pot fi aplicate dispozițiile art. 378.”
2.2. Interpretarea ICCJ
Prin Decizia nr. 91/2024, ICCJ a stabilit că:
„În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 517 alin. (2) din OUG nr. 57/2019, în situația menținerii la cerere a raportului de funcție publică după îndeplinirea condițiilor de pensionare, emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu, chiar dacă funcționarul public ceruse suspendarea plății pensiei.”
Prin urmare, orice funcționar public care a atins condițiile de pensionare și căruia i-a fost emisă decizia de pensionare va vedea raportul de serviciu încetat automat, indiferent dacă acesta solicită suspendarea pensiei.
3. Implicațiile Deciziei ICCJ
3.1. Inexistența dreptului la continuarea raportului de serviciu
Funcționarii publici care sperau să rămână în activitate și să beneficieze de salariu fără a primi pensie nu mai au această opțiune. Emiterea deciziei de pensionare constituie punctul final al raportului de serviciu, fără excepții.
3.2. Impactul asupra sistemului public de personal
Această hotărâre poate determina schimbări semnificative în politica de resurse umane a instituțiilor publice, care nu vor mai putea păstra funcționari cu experiență dacă aceștia sunt pensionabili.
3.3. Necesitatea de a planifica pensionarea
Funcționarii publici trebuie să fie conștienți că, odată ce li se emite decizia de pensionare, raportul de serviciu încetează automat, fără posibilitatea de prelungire. Aceasta impune o mai bună planificare a tranziției de la activitate la pensie.
4.Recomandări pentru Funcționarii Publici
Pentru a evita surprizele neplăcute legate de încetarea raportului de serviciu, funcționarii publici ar trebui să ia următoarele măsuri:
-Consultarea prealabilă a departamentului de resurse umane pentru a înțelege impactul pensionării asupra statutului profesional.
-Depunerea cererilor de menținere în activitate în termenele legale, dacă se dorește prelungirea raportului de serviciu.
-Informarea clară asupra beneficiilor post-pensionare, inclusiv pensia și alte indemnizații disponibile.
5.Concluzie
Decizia nr. 91/2024 a ICCJ clarifică un aspect esențial al legislației privind raportul de serviciu al funcționarilor publici. Indiferent de dorința acestora de a continua să lucreze și de solicitarea suspendării pensiei, emiterea deciziei de pensionare are ca efect imediat încetarea raportului de serviciu.
Această hotărâre creează un precedent important și impune funcționarilor publici să fie atenți la momentul îndeplinirii condițiilor de pensionare. În același timp, instituțiile publice trebuie să își adapteze politicile de resurse umane pentru a gestiona eficient ieșirea din sistem a funcționarilor cu experiență.