Un proiect legislativ care ar fi permis anumitor conducători auto să obțină permise de conducere pentru categoriile A, A2 și B fără a mai susține proba teoretică, a fost retrimis Parlamentului de către Președintele României, Nicușor Dan. Cererea de reexaminare a fost transmisă Senatului miercuri și vizează modificări ale Ordonanței de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.
Proiectul fusese respins inițial de Senat, dar a fost ulterior adoptat de Camera Deputaților, în calitate de for decizional. Prevederile sale au stârnit îngrijorare la nivel înalt, atât din perspectiva alinierii la normele europene, cât și în ceea ce privește impactul asupra siguranței rutiere.
Textul adoptat de deputați stipula că:
Persoanele care dețin permis de conducere pentru categoria A1 (motociclete cu cilindree redusă) ar putea obține permis pentru A sau A2 (motociclete mai puternice) fără susținerea probei teoretice, fiind necesară doar promovarea probei practice și îndeplinirea celorlalte condiții legale.
Persoanele care dețin permis pentru categoria B1 (cvadricicluri) și care doresc să obțină permis pentru categoria B(autoturisme) ar fi scutite de asemenea de testul teoretic, cu aceleași condiții.
Un amendament adus ulterior ar fi permis și celor care dețin permis categoria B și vor să obțină permisul pentru categoria A sau A2 să fie exceptați de la examenul teoretic, cu condiția finalizării cursurilor teoretice și practice pentru noua categorie.
În cererea de reexaminare transmisă Parlamentului, Președintele României atrage atenția că propunerea legislativă contravine Directivei europene 2006/126/CE privind permisele de conducere. Concret, legislația europeană permite doar scutiri parțiale de la testarea teoretică, și doar în anumite condiții stricte, cum ar fi experiență anterioară dovedită sau absolvirea unor programe de formare.
„În condițiile unor diferențe între conținutul probelor teoretice pentru categoriile B, respectiv A sau A2, apreciem necesară reexaminarea normei, întrucât cadrul european nu permite o astfel de derogare”, se precizează în documentul semnat de Președinte.
Totodată, se subliniază faptul că eliminarea completă a probei teoretice — fără o justificare obiectivă și fără măsuri compensatorii — poate compromite siguranța rutieră, afectând nivelul minim de cunoștințe necesar pentru a conduce în siguranță diverse tipuri de vehicule.
Prin reexaminare, proiectul se întoarce în Parlament și își reia parcursul legislativ, începând cu Senatul, prima Cameră sesizată. După dezbateri și vot, forma revizuită va fi transmisă din nou Camerei Deputaților, forul decizional.
Deocamdată, nu este clar dacă inițiatorii vor modifica proiectul pentru a-l aduce în concordanță cu normele europene sau dacă acesta va fi complet respins în forma actuală.
Pentru referință, categoriile implicate în proiect sunt definite astfel:
- Categoria A1: motociclete cu o cilindree de maximum 125 cm³, putere de cel mult 11 kW și raport putere/greutate sub 0,1 kW/kg; include și tricicluri cu motor de până la 15 kW.
- Categoria B1: cvadricicluri cu greutate de maximum 450 kg (sau 600 kg pentru transport mărfuri), cu motoare de până la 15 kW.
- Categoria B: autoturisme cu o masă totală maximă autorizată de 3.500 kg și maximum 8 locuri pe scaune, în afara șoferului.
- Categoria A/A2: motociclete de capacitate mai mare sau putere intermediară (peste limita A1).