• Contact
marți, iunie 10, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Noțiunile de beneficiari ai plății și comerciant din Normele metodologice ale OUG 193/2002 se vor modifica 

by Ela Ardelean
31/01/2025
in Sistemul judiciar
0 0
0
Noțiunile de beneficiari ai plății și comerciant din Normele metodologice ale OUG 193/2002 se vor modifica 
0
SHARES
13
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 949/2017.

Proiectul de act normativ vizează, în principal, următoarele aspecte:

• completarea noțiunii de beneficiari ai plății prin introducerea în această categorie a:

– autorităților publice și a instituțiilor publice din sectorul de apărare, ordine publică și securitate națională;

– profesioniștilor persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, profesioniștilor societăți, societăți europene, societăți cooperative, societăți cooperative europene, organizații cooperatiste de credit, grupuri de interes economic și grupuri europene de interes economic, cu sediul principal în România, a sucursalelor acestora, precum și a sucursalelor persoanelor juridice enumerate cu sediul principal în străinătate;

• completarea definiției termenului de comerciant prin includerea în această categorie a persoanelor juridice care desfășoară activități de comerț cu ridicata și activități de prestări de servicii;

• ca urmare a diversificării serviciilor oferite de instituțiile de credit acceptante instituțiilor și autorităților publice în baza contractelor încheiate între acestea, s-a reglementat atât posibilitatea ca sumele achitate prin intermediul POS-urilor să fie transferate de bancă din contul colector – analitic cont beneficiar direct în conturile cărora sumele respective se cuvin deschise la Trezoreria statului, fără ca acestea să mai tranziteze contul de disponibilități al beneficiarului sumei deschis la Trezoreria Statului și din care ulterior să fie distribuite de către instituțiile și autoritățile publice respective cât și posibilitatea ca instituțiile și autoritățile publice să transfere sumele colectate în contul deschis la instituția de credit acceptantă în conturile corespunzătoare deschise la Trezoreria Statului;

• în contextul în care instituțiile și autoritățile publice utilizează POS-urile instalate la sediile acestora pentru un spectru tot mai larg de activități, astfel cum este și cazul instituțiilor publice din sectorul de apărare, ordine publică și securitate națională, s-au flexibilizat reglementările referitoare la informațiile pe care trebuie să le conțină documentul eliberat de acestea împreună cu chitanța emisă de POS către utilizatorul cardului, obligația fiind numai ca pe lângă data plății, acestea să cuprindă informații referitoare la obligațiile de plată achitate pe care instituțiile publice le consideră necesare în vederea înregistrării corespunzătoare în contabilitatea proprie a sumelor respective. Documentele trebuie să cuprindă informațiile respective atât în situația în care plata se efectuează prin intermediul POS-urilor instalate la sediile acestora cât și în situația în care plata cu cardul se efectuează prin sisteme electronice de plată la distanță/on line.

• eliminarea dispozițiilor cu caracter general referitoare la instrumentele moderne de plată pe care beneficiarii plății sunt obligați să le accepte pentru plata obligațiilor întrucât, pe de o parte acestea sunt detaliate clar în O.U.G. nr. 193/2002, iar pe de altă parte, ca urmare a evoluției cadrului normativ de nivel primar, respectivele instrumente de plată diferă de la o categorie de beneficiari la alta;

• eliminarea dintre operațiunile care trebuie efectuate în cazul acordării de avansuri în numerar a consemnării acestora pe chitanța emisă de terminalul de plată.

1. La articolul 1, punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:
„1. beneficiarii plății:
a) operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum și

instituțiile și autoritățile publice definite de Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și de Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de modul de finanțare și subordonare, care încasează impozite, taxe, contribuții, amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, penalități, tarife, alte obligații de plată și sume pentru serviciile prestate sau intermediate și care au obligația atât de a accepta încasări, conform prevederilor art. 1 alin. (1) și (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 250/2003, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare ordonanță de urgență;

b) instituțiile din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională care încasează sumele prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrană, în timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare națională, ordine publică și securitate națională și ale persoanelor private de libertate, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

c) comercianți – persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei;

d) profesioniști persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, profesioniști societăți, societăți europene, societăți cooperative, societăți cooperative europene, organizații cooperatiste de credit, grupuri de interes economic și grupuri europene de interes economic, cu sediul principal în România, sucursalele acestora, precum și a sucursalele persoanelor juridice enumerate cu sediul principal în străinătate.”

2. La articolul 2 alineatul 2, litera b) se abrogă.

3. La articolul 3, alineatul (1) se abrogă.

4. La articolul 8, alineatele (2), (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) În cazul instituțiilor și autorităților publice, operatorul de la ghișeul la care este montat terminalul de plată eliberează, în afara chitanței prevăzute la alin. (1), un document care cuprinde data efectuării plății și informații referitoare la obligațiile de plată achitate necesare înregistrării în contabilitatea proprie a sumelor încasate.

(3) Documentul prevăzut la alin. (2) se tipărește în două exemplare sau într-un exemplar care cuprinde două părți distincte, dar cu același conținut, din care un exemplar se înmânează plătitorului utilizator de card, iar un exemplar se arhivează la instituția sau autoritatea publică.

(5) Pentru plățile inițiate cu carduri printr-un sistem electronic de plată la distanță/online, beneficiarii plății asigură transmiterea către utilizatorul de card a unui document în format electronic, care cuprinde data efectuării plății și informații referitoare la obligațiile de plată achitate necesare înregistrării în contabilitatea proprie a beneficiarului plății a sumelor încasate.”

5. Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:
„ART. 10
(1) Sumele reprezentând obligațiile de plată încasate de instituțiile și autoritățile

publice sunt transferate de către instituțiile acceptante într-un cont colector al băncii – analitic cont beneficiar în aceeași zi sau, în cazul plăților efectuate după o anumită oră stabilită prin contract, cel târziu în prima zi lucrătoare de la achitarea acestor sume prin intermediul cardurilor.

(2) Instituțiile acceptante au obligația virării sumelor cuvenite instituțiilor și autorităților publice beneficiare într-un cont de disponibilități deschis pe numele acestora la Trezoreria Statului, sau direct în conturile cărora se cuvin sumele respective, cel mai târziu în ziua lucrătoare următoare celei în care s-a făcut înregistrarea sumelor respective în contul colector prevăzut la alin. (1). În situația în care în contractele încheiate cu băncile care au calitatea de instituții acceptante se prevede astfel, transferul sumelor colectate se poate efectua și de către instituțiile sau autoritățile publice în calitate de beneficiari, din contul colector prevăzut la alin. (1) în contul de disponibilități deschis pe numele acestora la Trezoreria statului sau direct în conturile cărora se cuvin sumele respective.

(3) Transmiterea informațiilor privind plățile colectate se realizează conform contractului de acceptare la plată.

(4) În termen de maximum două zile lucrătoare de la încasarea sumelor în contul de disponibilități prevăzut la alin. (2), instituțiile și autoritățile publice beneficiare au obligația virării acestor sume în conturile de venituri bugetare/disponibil corespunzătoare.

(5) Instituțiile și autoritățile publice beneficiare au obligația de a efectua zilnic operațiunile specifice de închidere de zi pentru tranzacțiile efectuate prin terminalele de plată, prevăzute în contractele încheiate, la nivelul tuturor terminalelor de plată pe care le gestionează.”

Ela Ardelean

Ela Ardelean

Next Post
Primar condamnat la 3 ani și jumătate de închisoare pentru complicitate la trafic de influență

Primar condamnat la 3 ani și jumătate de închisoare pentru complicitate la trafic de influență

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sănătate
  • Sanatate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Stiri
  • Știri
  • Video

Articole recente

  • Standardele de calitate, ignorate pentru mită: Auchan deschide lista condamnărilor
  • Bilanțul operațiunii „JUPITER 3” – cea mai amplă acțiune coordonată din istoria Poliției Române și a Ministerului Public
  • Șoferii pot fi sancționați și pe baza camerelor de supraveghere: MAI stabilește noua procedură de semnalare a abaterilor rutiere
  • Accident, alcool și un autoturism neînmatriculat: un tânăr din Oradea reținut
  • AUR Bihor: Oradea nu e laborator ideologic. E oraș românesc, cu decență și valori.

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.