Cu o agendă clasică mereu la îndemână și o convingere fermă că avocatul nu e doar un meseriaș al legii, ci și un sprijin real pentru oameni, Ioana Țenț este exemplul viu al unei vocații cultivate cu seriozitate, eleganță și luciditate. Absolventă a Colegiului Național „Emanuil Gojdu” și a Facultății de Drept din Oradea, Ioana a știut încă din gimnaziu că drumul ei va trece prin sala de judecată. Astăzi, face parte din echipa Doseanu & Asociații, unde pledoariile ei conving prin rigoare, empatie și determinare. Într-o profesie concurențială și adesea impersonală, ea demonstrează că succesul autentic se clădește pe respect, onestitate și muncă temeinică.
BIHORUST: De ce drept? De ce avocatură?
AV. IOANA: Cu toate că atât în gimnaziu, cât și în liceu am urmat un profil real – respectiv matematică – informatică, recunosc că nu am avut niciodată o afinitate pentru aceste materii în mod special, în schimb mi-a plăcut mereu gramatica limbii române și științele sociale. Cu toate acestea, am fost îndrumată de mama, în mod corect, spre un profil real pentru dezvoltarea gândirii logice, raționale, pragmatice și care, în mod categoric m-a pregătit pentru ca ajunsă în pragul alegerii profesiei, să am abilitățile necesare pentru a mă orienta în orice direcție profesională.

Am ales drept, pentru că la asta am visat din clasa a 7-a, când am asistat la un proces de fond funciar, când nu am înțeles eu prea multe, însă, am rămas cu imaginea solemnității, a formalismului caracteristic sălii de judecată.
De ce avocat? Pentru că mama îmi spunea mereu ”tu mereu ai câte o scuză, ai argument la orice”, iar această replică, deși venea ca un răspuns la reacțiile mele atunci când eram mustrată pentru ceva, mi-a rămas impregnată în minte. Astfel, am înțeles ulterior că acesta este un atuu și trebuie să îl folosesc în mod productiv. De asemenea, recunosc că visam să mă îmbrac în costum, să am tocuri și servietă. Era imaginea în care eu mă încadram.
BIHORUST: În facultate ți-ai dorit să faci altceva decât avocatură? Ai putea să faci altceva decât avocatură acum?
AV. IOANA:Cu toate că există și alte profesii, mi-am dorit să fiu doar avocat și în continuare, după 12 ani de profesie, sunt mândră și bucuroasă că am ales această cale. Rezonez cu dinamica acestei profesii, cu fluctuațiile situațiilor juridice pe care le întâlnesc și fiind o fire sociabilă, îmi place că am contact cu oamenii, dar mai ales că, mă pot folosi de instrumentele legale pentru a-i ajuta.
BIHORUST: Cum ai integrat tehnologia în munca ta zilnică? Crezi că avocații trebuie să devină mai familiarizați cu instrumentele digitale pentru a rămâne competitivi în acest domeniu?
AV. IOANA: Recunosc că sunt o persoană ușor conservatoare și chiar și astăzi, am o agendă, clasică, pe care o port cu mine peste tot, fără de care mă simt pierdută. Asta în timp ce toți colegii mei își folosesc telefoanele și agendele electronice, eu sunt singura care am acest accesoriu indispensabil pentru organizarea mea. Mi se întâmplă să nu „fiu la zi” cu tehnologia, mai ales cu domeniul inteligenței artificiale, însă, sunt conștientă că trebuie să țin pasul, pentru că altfel risc să rămân în urmă și să pierd informații sau instrumente necesare pentru desfășurarea activității mele. Categoric trebuie să fim ancorați în realitatea tehnologică, pentru că altfel riscăm să fim umbriți, dat fiind că trăim în secolul vitezei, a informațiilor ce zboară în mediul online.
BIHORUST: Crezi că există divergențe între colegii avocați dintr-un Barou? Dacă da, de ce?
AV. IOANA: E probabil să existe divergențe, dat fiind faptul că în primul rând, suntem cu toții oameni și în mod evident, avem opinii, însă, având în vedere că exercităm această profesie nobilă, ar trebui să fim oameni decenți, cu bun simț și onest, astfel că în exercitarea drepturilor și în apărările efectuate ar trebui să primeze etica colegială inconfundabilă și confraternitatea specific acestei profesii.
BIHORJUST: Avocatura este o profesie liberală și prin urmare și foarte concurențială. Având în vedere aceste aspecte cât de importantă este reclama și care este cea mai eficientă metodă de promovare?
AV.IOANA: Eu apreciez că cea mai bună reclamă este recenzia lăsată de clientul tău și nu mă refer la recenziile pe rețele de socializare sau pagini web, ci feedback-ul pe care acesta îl răspândește, aceasta fiind cea mai eficientă metodă de promovare, prin viu-grai. Desigur, raportat la actualitățile tehnologice, acest feedback se exprimă deseori în mediul online, dar și așa, apreciez că soluțiile bune și mulțumirea clientului este cea mai bună reclamă. Mulțumirea clientului și recunoștința nu este legată în mod automat de obținerea unei soluții pozitive în cauza sa, ci, de convingerea că ai făcut tot ce se poate din punct de vedere legal pentru speța sa, iar recunoștința clienților este răsunătoare. Un client mulțumit îți poate aduce alți doi clienți.
BIHORUST:Care consideri că este diferența dintre un avocat care își construiește cariera pe termen lung și unul care doar își îndeplinește obligațiile de zi cu zi?
AV. IOANA: Avocatul nu este funcționarul public de la ghișeu, căruia îi lași niște acte și te cheamă peste câteva zile să îți dea un răspuns de 3 rânduri. Avocatul profesionist este cel care ascultă clientul, îi înțelege cauza și uzează de toate cunoștințele sale juridice sau le aprofundează, pentru ca acea cauză să aibă o soluție favorabilă. Deseori necesită îndelungi ore și zile de studiu, de redactat, de pregătit strategii și pledoarii eficiente, care să stârnească interes și controverse legale demne de soluționat. Poți să faci și avocatură după „auz” sau să te arunci în baltă fără să știi cu ce pești te întâlnești, respectiv să faci „din toate” însă, consider că această modalitate de practicare a profesiei nu îți asigură prestigiu și nici o carieră satisfăcătoare și îndelungată.
BIHORUST: Cum gestionezi colaborările cu alți profesioniști din domeniul juridic, cum ar fi procurorii, judecătorii sau alți avocați? Ce este esențial pentru a construi o relație de încredere și respect reciproc?
AV. IOANA: Din perspectiva mea cel puțin, sper să fie reciprocă această opinie, eu am o relație bună cu ceilalți profesioniști ai dreptului și acest lucru consider că este ca urmare a faptului că manifest respect în relația cu aceștia, chiar și atunci când ne contrariem, nu jignesc și îmi construiesc argumentele strict pe aspecte factuale și juridice ce țin de cauză, și nu personale. De asemenea, când ies din sala de judecată sau de la concilieri, las loc de „Bună ziua” și mă detașez de conflictele juridice purtate.
BIHORUST: În instanță ai avut vreodată divergențe cu alți colegi avocați sau procurori sau judecători? Dacă da, cum au fost acestea și cum le-ați soluționat?

AV. IOANA: Desigur că au fost, divergențele în această profesie apar prin natura sa, însă, așa cum am arătat, le las înăuntrul sălii de dezbateri și cât timp am fost și eu tratată cu respect, nu am resentimente. Faptul că sunt fermă în sală și mă lupt pentru clientul meu, nu mă împiedică ca atunci când ies, să îi zâmbesc adversarului și să îi urez „o zi bună”.
BIHORUST: Ai primit, într-un caz, o hotărâre de achitare a unui inculpat deși credeai că acel inculpat nu are nici o șansă să scape? Dar un nevinovat a primit vreodată, reprezentat fiind de tine, o condamnare chiar și cu suspendare? Cum reușești să-ți explici asta, dar cu atât mai mult clientului tău?
AV. IOANA: În perioada anterioară, când mă ocupam și de cauze penale am avut și succes, dar și eșec, însă, rareori mi s-a întâmplat să fiu mirată de rezultat, întrucât încerc ca atunci când angajez o cauză să fac o analiză a vulnerabilităților și punctelor forte. Dar, cu toate acestea, se întâmplă să mă trezesc cu soluții surpriză, pentru că, așa e în drept, nu poți mereu să ai dreptate. În relația cu clientul încerc să fiu onestă, să îi explic acestuia slăbiciunile speței sale și îl informez mereu despre parcursul cauzei, pentru ca la final, acesta să fie pe deplin conștient de rezultatul obținut.
BIHORUST: Care a fost cea mai de impact cauză în cariera ta?
AV. IOANA: Impactul cred că este dat mai degrabă de aspectele emoționale ale cauzei, de întinderea efectelor asupra clientului, de ceea ce am reușit să îi salvez sau să îi câștig. Or, deși am avut soluții de succes în materia contenciosului administrativ, al dreptului muncii, mai de impact sunt soluțiile în domeniul malpraxisului medical sau al accidentelor rutiere. Astfel, cred că cea mai de impact ar fi cea în care Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor a fost obligat la plata sumei de 50.000 lei cu titlu de daune morale în favoarea clientei mele, care a fost infectată cu o infecție nosocomială gravă în timpul unei operații de cezariană efectuate în cadrul Maternității din Oradea.
BIHORUST: Cum îi explici clientului eșecul acțiunii formulate? Înțeleg aceștia de ce așa sau se ajunge la conflicte?
AV. IOANA: Așa cum am arătat anterior, încerc ca de la bun început să pun în balanță plusurile și minusurile fiecărei cauze, să colaborez cu clientul pe tot parcursul procesului și să îl informez prompt despre bunul mers al cauzei,astfel încât, pot să zic că nu am avut conflicte în acest sens.
Au existat momente în care ai refuzat un client pentru că știai că se putea ajunge la ceartă sau putea fi nemulțumit de soluția obținută?
AV. IOANA: Am refuzat clienți în a căror cauze nu am crezut și am considerat că din punct de vedere legal nu am cum să îi ajut, pentru că, onestitatea mă caracterizează și astfel, prefer să evit situații conflictuale.
BIHORUST: Cum manageriezi clienții? Cum refuzi un client și care ar fi motivele principale?
Modalitatea mea de lucru cu clienții implică comunicare eficientă și informare promptă și adecvată asupra cauzei sale. De asemenea, le solicit aportul ori de câte ori se impune, când sunt aspecte ce nu țin de mine. Refuz clienți atunci când nu pot să aduc niciun sprijin juridic cauzei sale prin explicații temeinice și justificate.