Un proiect de lege recent aprobat de Senat ar putea schimba fundamental modul în care sunt distribuite veniturile fiscale provenite din impozitul pe salarii. Inițiativa legislativă, aflată în prezent pe masa Camerei Deputaților, prevede ca banii colectați din impozitele aferente veniturilor salariale să nu mai fie virați în bugetele localităților unde firmele își au sediul social, ci în acele comunități în care angajații își desfășoară efectiv activitatea.
Este vorba despre o modificare adusă articolului 32, alineatul (7) din Legea finanțelor publice locale nr. 273/2006, care are ca obiectiv sprijinirea dezvoltării locale printr-o mai bună corelare între activitatea economică și beneficiile fiscale generate. Cu alte cuvinte, localitățile în care se produce efectiv valoarea economică vor începe să beneficieze de resursele financiare aferente.
Conform noilor reglementări, orice companie sau instituție publică ce desfășoară activitate într-o localitate diferită de cea în care este înregistrat sediul social va avea obligația de a se înregistra fiscal în acea comunitate. Acest lucru se va face prin intermediul structurii teritoriale a ANAF, iar după procesarea documentelor, autoritatea fiscală va notifica primăria locală în termen de cinci zile lucrătoare.
Astfel, impozitul pe salariile angajaților va fi redirecționat către bugetul local al unității administrativ-teritoriale unde aceștia muncesc efectiv, nu către localitatea unde compania mamă are sediul. Este o măsură cu impact direct în special pentru comunele și orașele mici care găzduiesc puncte de lucru, secții de poliție, oficii poștale sau unități școlare, dar care până acum nu beneficiau de niciun aport fiscal generat de aceste activități.
Pentru a asigura o aplicare clară și riguroasă a noii reglementări, entitățile economice vor avea obligația să țină o evidență contabilă distinctă pentru fiecare punct de lucru în parte. Această măsură vine în sprijinul unei mai bune transparențe și permite autorităților locale să își planifice mai eficient bugetele.
Proiectul nu aduce modificări asupra cotei de impozitare și nici asupra bazei de calcul – ceea ce înseamnă că impactul asupra bugetului general consolidat este neutru. În schimb, redistribuirea veniturilor fiscale poate reduce discrepanțele dintre comunități, oferind șanse reale de dezvoltare și pentru acele localități care, deși sunt active economic, nu beneficiau de venituri corespunzătoare.
Inițiatorii susțin că propunerea legislativă este în acord cu recomandările internaționale formulate de organizații precum OCDE și G20, care pledează pentru impozitarea valorii economice acolo unde aceasta este creată efectiv. În plus, digitalizarea tot mai avansată a sistemului fiscal din România face posibilă implementarea practică a acestei măsuri inclusiv în cazurile punctelor de lucru mici, cu doar un angajat.
Prin această redistribuire fiscală, autoritățile speră să ofere un suflu nou comunităților mici, adesea marginalizate în ceea ce privește accesul la fonduri. Localități în care companiile mari își desfășoară efectiv activitatea vor putea investi în infrastructură, servicii publice și facilități pentru cetățeni, pe baza unor venituri fiscale care reflectă mai fidel realitatea economică locală.