• Contact
  • Facebook
marți, decembrie 9, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result

Actul prin care procurorul remediază neregularitățile rechizitoriului nu este supus verificării pentru legalitate și temeinicie de către procurorul ierarhic superior | Jurisprudență ÎCCJ

Hub de construcții independent energetic la Ștei

Dreptul Uniunii nu se opune ca instanța supremă din ordinea judiciară a unui stat membru să nu poată anula o hotărâre pronunțată cu încălcarea acestui drept de instanța supremă din ordinea administrativă

by Ela Ardelean
31 ianuarie 2025
in Sistemul judiciar
A A
60
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Agenția sanitară locală din regiunea Valle d’Aosta, Italia a inițiat o procedură de achiziții publice în vederea atribuirii unui contract în scopul desemnării unei agenții de ocupare a forței de muncă pentru punerea la dispoziție temporară de personal. Randstad Italia SpA figura printre ofertanții care au participat la această procedură. În urma evaluării ofertelor tehnice, Randstad a fost exclusă pentru motivul că oferta sa nu atinsese nota corespunzătoare pragului obligatoriu stabilit.

Randstad a introdus la instanța administrativă de prim grad competentă o acțiune având ca obiect,
pe de o parte, contestarea excluderii sale din procedura de atribuire a contractului de achiziții și, pe de altă parte, demonstrarea neregularității acestei proceduri. Acțiunea a fost declarată admisibilă,
însă a fost respinsă pe fond. Cu toate acestea, sesizat în apel, Consiliul de Stat Italia a considerat că motivele prin care se urmărea contestarea regularității procedurii ar fi trebuit declarate inadmisibile, întrucât Randstad nu are calitate procesuală pentru a invoca aceste motive.
Astfel, Consiliul de Stat a reformat cu privire la acest aspect hotărârea pronunțată în primă
instanță. Randstad a formulat recurs împotriva acestei hotărâri la Curtea de Casație, Italia. Aceasta a subliniat, pe fond, că refuzul Consiliului de Stat de a examina motivele întemeiate pe neregularitatea procedurii de atribuire a contractului de achiziții aduce atingere dreptului la o cale de atac efectivă, în sensul dreptului Uniunii. Ea a arătat însă că dreptul
constituțional italian, astfel cum a fost interpretat de Curtea Constituțională, Italia, impune ca un astfel de recurs să fie declarat inadmisibil. Astfel, deciziile Consiliului de Stat pot fi atacate cu recurs numai pentru motive legate de competența jurisdicțională, în timp ce, în speță, recursul formulat de Randstad este întemeiat pe un motiv de încălcare a dreptului Uniunii.

În acest context, Curtea de Casație a decis să sesizeze Curtea pentru ca aceasta să clarifice în
esență dacă dreptul Uniunii se opune unei dispoziții a dreptului intern care, potrivit jurisprudenței naționale, nu permite justițiabilului să conteste, în cadrul unui recurs în fața acestei instanțe, conformitatea cu dreptul Uniunii a unei hotărâri a instanței supreme din ordinea administrativă.

În raport cu principiul autonomiei procedurale, Curtea observă că, sub rezerva existenței unor
norme ale Uniunii în materie, revine ordinii juridice interne a fiecărui stat membru atribuția de a prevedea modalitățile procedurale aplicabile căilor de atac pentru a le asigura justițiabililor, în domeniile reglementate de dreptul Uniunii, respectarea dreptului lor la protecție jurisdicțională efectivă, în sensul articolului 19 TUE. Cu toate acestea, trebuie să se asigure că aceste modalități nu sunt mai puțin favorabile decât în situații similare supuse dreptului
intern (principiul echivalenței) și că nu fac imposibilă în practică sau excesiv de dificilă exercitarea drepturilor conferite de dreptul Uniunii (principiul efectivității). Astfel, dreptul Uniunii, în principiu, nu se opune ca statele membre să limiteze sau să supună unor condiții motivele care pot fi invocate în procedurile de recurs, cu condiția ca aceste două principii să fie respectate.

În ceea ce privește principiul echivalenței, Curtea arată că, în speță, competența instanței de trimitere de a judeca recursuri împotriva hotărârilor Consiliului de Stat este limitată potrivit acelorași modalități, indiferent dacă ele se întemeiază pe dispoziții de drept național sau pe dispoziții de drept al Uniunii.

În consecință, respectarea acestui principiu este asigurată.
În ceea ce privește principiul efectivității, Curtea amintește că dreptul Uniunii nu are efectul de a
constrânge statele membre să instituie alte căi de drept decât cele stabilite de dreptul intern, cu
excepția cazului în care nu există nicio cale de atac jurisdicțională care să permită garantarea
respectării drepturilor pe care justițiabilii le au în temeiul dreptului Uniunii. Sub condiția ca, în
speță, instanța de trimitere să constate existența unei astfel de căi de atac jurisdicționale, ceea ce
pare a priori să fie cazul, este perfect permis, din perspectiva dreptului Uniunii, statului membru în cauză să confere instanței supreme a ordinii sale administrative competența de a se pronunța în ultimă instanță, în fapt și în drept, cu privire la litigiul în cauză și să împiedice, în consecință, ca
acesta să mai poată fi examinat pe fond în cadrul unui recurs în fața instanței supreme a ordinii
sale judiciare. Astfel, dispoziția națională în cauză nu ar aduce atingere nici principiului efectivității
și nu ar evidenția niciun element care să permită să se concluzioneze că articolul 19 alineatul (1) al
doilea paragraf TUE ar fi încălcat. Această concluzie nu este în contradicție cu dispozițiile
Directivei 89/665 care, în domeniul atribuirii contractelor de achiziții publice, obligă statele membre să garanteze dreptul la o cale de atac efectivă.
Cu toate acestea, Curtea arată că, în raport cu dreptul la o cale de atac efectivă garantat de
această directivă și de articolul 47 din cartă, Consiliul de Stat a considerat în mod eronat ca
inadmisibilă acțiunea formulată de Randstad în fața instanțelor administrative. În această
privință, Curtea amintește, pe de o parte, că este suficient, pentru a declara această acțiune
admisibilă, să existe posibilitatea ca autoritatea contractantă să fie nevoită, în cazul în care
acțiunea este admisă, să repete procedura de atribuire a contractului de achiziții publice. Pe de
altă parte, în temeiul directivei menționate, acțiunea nu poate fi introdusă decât de ofertantul care nu este încă exclus definitiv din procedura de atribuire a contractului de achiziții, iar excluderea unui ofertant este definitivă numai dacă i-a fost notificată și a fost „considerată legală” de către o instanță independentă și imparțială.

În speță, Consiliul de Stat a încălcat această normă, întrucât, atât la momentul la care Randstad a introdus acțiunea la instanța de prim grad de jurisdicție, cât și la momentul la care aceasta s-a pronunțat, decizia comisiei de atribuire de a exclude acest ofertant din procedură nu fusese considerată încă legală de instanța menționată sau de vreun alt organism independent responsabil de soluționarea căilor de atac.
Cu toate acestea, într-o situație precum cea din speță, în care dreptul procedural național permite, în sine, persoanelor interesate să introducă o cale de atac în fața unei instanțe judecătorești independente și imparțiale și să invoce în fața acesteia, în mod efectiv, o încălcare a dreptului Uniunii, precum și a dispozițiilor de drept național care îl transpun în ordinea juridică internă, dar în care instanța supremă din ordinea administrativă a statului membru în cauză, care se pronunță în ultim grad de jurisdicție, subordonează în mod necorespunzător admisibilitatea acestei căi de atac de îndeplinirea unor condiții care au ca efect privarea acestor persoane interesate de dreptul lor la o cale de atac efectivă, dreptul Uniunii nu impune ca acest stat să prevadă, în vederea remedierii încălcării acestui drept la o cale de atac efectivă, posibilitatea de a sesiza instanța supremă din ordinea judiciară cu un recurs împotriva unor asemenea decizii de inadmisibilitate care emană de la instanța administrativă supremă.
În sfârșit, Curtea subliniază că această soluție nu aduce atingere posibilității pe care o au particularii care ar fi fost eventual prejudiciați de încălcarea dreptului lor la o cale de atac
efectivă ca urmare a unei decizii a unei instanțe de ultim grad de jurisdicție de a angaja răspunderea statului membru în cauză, cu condiția ca cerințele prevăzute de dreptul Uniunii în acest scop să fie îndeplinite, în special cea privind caracterul suficient de grav al încălcării dreptului menționat.

“Pentru aceste motive, Curtea (Marea Cameră) declară:

Articolul 4 alineatul (3) și articolul 19 alineatul (1) TUE, precum și articolul 1 alineatele (1) și (3) din Directiva 89/665/CEE a Consiliului din 21 decembrie 1989 privind coordonarea actelor cu putere de lege și a actelor administrative privind aplicarea procedurilor care vizează căile de atac față de atribuirea contractelor de achiziții publice de produse și a contractelor publice de lucrări, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014, citit în lumina articolului 47 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, trebuie interpretate în sensul că nu se opun unei dispoziții a dreptului intern al unui stat membru care, potrivit jurisprudenței naționale, are efectul ca justițiabilii, precum ofertanții care au participat la o procedură de atribuire a unui contract de achiziții publice, să nu poată contesta conformitatea cu dreptul Uniunii a unei hotărâri a instanței supreme din ordinea administrativă a acestui stat membru în cadrul unui recurs în fața instanței supreme din ordinea judiciară a statului membru menționat.”

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=62055AC1439C8C7AC755

Partajează acest conținut:

Previous Post

Actul prin care procurorul remediază neregularitățile rechizitoriului nu este supus verificării pentru legalitate și temeinicie de către procurorul ierarhic superior | Jurisprudență ÎCCJ

Next Post

Hub de construcții independent energetic la Ștei

Related Posts

Sursă foto : site Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare
Sistemul judiciar

Breșă informatică uriașă în sistemul penitenciar: deținuți ar fi controlat aplicațiile interne ale ANP timp de luni de zile

by Paul Kover
15 octombrie 2025
Elevii și studenții care lucrează vor fi scutiți de CASS
Avocatură

ÎCCJ: nu există infracțiune de „operațiuni economice incompatibile cu funcția” fără folosirea informațiilor obținute prin funcție

by Ela Ardelean
13 octombrie 2025
Funcția de procuror este incompatibilă cu cea de speaker la o conferință organizată exclusiv în vederea pregătirii profesionale a avocaților
Avocatură

Promisiune de vânzare încheiată de mandatar: stipularea unei clauze compromisorii | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

by Ela Ardelean
29 septembrie 2025
Next Post
Hub de construcții independent energetic la Ștei

Hub de construcții independent energetic la Ștei

Articole recente

  • Orădenii întâlnesc o fostă câștigătoare a Euroligii! Adversarii au jucat ieri (luni 08.12) cu Crvena Zvezda
  • Golgheterii vor fi față în față! Ioan Hora vs Valentin Robu
  • Nikola Kocovici e nou fundaș al lui CSM Oradea; Vine dintr-un oraș care a dat lumii jucători legendari
  • Taxe rutiere schimbate radical din 2026: apare sistemul TollRo, iar rovinieta va depinde de nivelul de poluare
  • Tribunalul Bihor trimite în judecată un inculpat acuzat că ar fi stocat și distribuit materiale explicite cu minori
  • ÎCCJ: grila notarială din anul precedent devine reperul obligatoriu pentru evaluarea imobilelor
  • Tâlhărie șocantă în Bihor: Femeie de 85 de ani îmbrâncită și jefuită! Ce pedeapsă a primit agresorul
  • Lemn legal, acte ilegale! Bihorean prins cu un aviz falsificat pentru transport de lemne
  • Coșmar într-un apartament din Bihor: trei bărbați au năvălit în casă și au pus cuțitul la gâtul victimei pentru 250 de lei!
  • Condamnat în primă instanță la aproape 18 ani pentru infracțiuni grave asupra minorilor, inculpatul așteaptă judecarea apelului în arest

Categorii

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Colaboratori

Categorii

Arhive

  • BihorJust
  • Contact
  • Declinarea responsabilității
  • Despre noi
  • Facebook
  • Flux – Noutăți la zi
  • Politica de confidentialitate
  • Termeni și condiții
  • Slide Anything Popup Preview

© 2020 BihorJust.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.