• Contact
sâmbătă, iunie 7, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Acțiuni având ca obiect pretenții–debit și penalități de întârziere,formulate de o societate comercială furnizor de servicii web| Practică neunitară, opinia INM

by Ela Ardelean
31/01/2025
in Sistemul judiciar
0 0
0
0
SHARES
442
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Acțiuni având ca obiect pretenții–debit și penalități de întârziere, formulate de o societate comercială furnizor de servicii web, în calitate de reclamant, în contradictoriu cu unități administrativ-teritoriale, în calitate de pârât, întemeiate pe contracte de prestări servicii încheiate în temeiul dispozițiilor O.U.G. nr. 34/2006, cu referire la obligația de plată a penalităților și, în special, la cuantumul acestora, față de specificul comun al situației de fapt, al clauzelor contractuale invocate și prin raportare la incidența art. 4 din Legea nr. 469/2002 a reprezentat o problemă de practică judiciară neunitară soluționată de INM.

În practica judiciară s-au observat că în primele litigii, din punct de vedere cronologic având ca obiect plata penalităților, instanța de fond a admis acțiunea în totalitate și a obligat pârâții la plata unor penalități, accesorii ale debitelor principale admise prin acțiuni anterioare, într-un cuantum care depășește chiar și de 12 ori valoarea debitului principal.
În aceste litigii, pârâtele unitățile administrativ-teritoriale nu au invocat incidența dispozițiilor art. 4 din Legea nr. 469/2002 și nici instanța nu a analizat din oficiu această împrejurare (sentința civilă nr. 381/18.09.2012, dosar nr. 3789/99/2012; sentința civilă nr. 845/01.04.2014, dosar nr. 7433/99/2013).

Instanța a dat eficiență exclusiv dispozițiilor art. 369, art. 1073, art. 1081 C. civ. și clauzei prevăzute la art. 5.4. din contractul părților, conform căreia: „Neplata la termen a unei facturi atrage dreptul operatorului de a solicita beneficiarului plata de penalități de întârziere de 1,19% pe zi calendaristică, calculate asupra contravalorii facturii, până la data achitării integrale a debitului”, precum și dispozițiile referitoare la termenul de la care curg aceste penalități (conform art. 5.5. din contract, în termen de maxim 15 zile calendaristice de la data emiterii).
b) Într-o altă opinie, instanța a reținut că: „pretenția reclamantei nu are un fundament contractual, întrucât, chiar dacă părțile au stipulat în art. 5.4. al contractului, plata unor penalități de 1,19% pe zi calendaristică, calculate asupra contravalorii facturii, până la data achitării integrale a debitului, la epoca încheierii convenției era în vigoare Legea nr. 469/2002, care prevedea la art. 4 că totalul penalităților de întârziere în decontare nu poate depăși cuantumul sumei asupra căreia sunt calculate, cu excepția cazului în care prin contract s-a stipulat contrariul.

Abrogarea Legii nr. 469/2002 în iulie 2009 nu are influență, atâta timp cât părțile nu au modificat explicit clauzele contractului cu scopul de a include și penalitățile de întârziere
într-un cuantum mai mare decât al creanței principale. Dacă inițial voința neechivocă a părților a fost de a nu se stabili penalități mai ridicate, schimbarea acestei înțelegeri nu se poate demonstra decât prin prezentarea unui act modificator al contractului, document inexistent în speță. S-a mai avut în vedere, în aceeași opinie, regula după care principiul libertății contractuale este subordonat principiului priorității interesului public, conform art. 8 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, ceea ce impune să fie luată în considerare exclusiv voința părților la momentul încheierii contractului.

În opinia Institutului Național al Magistraturii pentru litigiile privind contractele administrative, art. 8 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 instituie regula potrivit căreia principiul libertății contractuale este subordonat principiului priorității interesului public, astfel că soluția limitării cuantumului penalităților de întârziere la valoarea debitului principal asigură echilibrul rezonabil între interesul legitim privat al furnizorului serviciului și interesul public al unității administrativ-teritoriale beneficiare.
În unanimitate, a fost însușită opinia exprimată de formatorul INM, cu reținerea motivării suplimentare indicată și în propunerea înaintată de Curtea de Apel Iași, în sensul că limitarea cuantumului penalităților de întârziere la valoarea debitului principal se justifică și după abrogarea dispozițiilor Legii nr. 469/2002 (lege sub imperiul căreia au fost încheiate contractele) în absența unei înțelegeri ulterioare a părților în sensul înlăturării efectelor dispozițiilor din actul normativ menționat, prin stipularea expresă a penalităților într-un cuantum mai mare decât cel al creanței principale.

Ela Ardelean

Ela Ardelean

Next Post

Opinia Parchetului General referitor la tăierea posturilor vacante: “Va avea efecte devastatoare în sistemul judiciar”

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Stiri
  • Știri
  • Video

Articole recente

  • Captură pe DN75: Transport ilegal de 149.900 de țigarete oprit în drum spre piață
  • Jaf în stil mafiot la Oradea: țigări furate și violență cu spray lacrimogen!
  • Legea care modifică regimul armelor și munițiilor a fost promulgată: interdicții pentru inculpații în dosare penale
  • CJUE: un migrant care intră ilegal în UE împreună cu propriul copil minor nu poate fi sancționat pentru facilitarea migrației ilegale
  • ANI: Declarațiile de avere rămân neschimbate, Decizia CCR nu produce efecte până la publicare

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.