• Contact
duminică, iunie 8, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Se modifică taxele de timbru: ajutorul public judiciar se acordă proporțional cu nevoile solicitantului

by Ela Ardelean
28/01/2025
in Avocatura, Cultură, Drept
0 0
0
Se modifică taxele de timbru: ajutorul public judiciar se acordă proporțional cu nevoile solicitantului
0
SHARES
220
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Astăzi, 30 octombrie 2024, Președintele României, Klaus Iohannis, a semnat decretul privind promulgarea legii pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru și O.U.G. nr. 51/2008 privind ajutorul public judi ciar în materie civilă.


Proiectul de lege a fost inițiat de Ministerul Justiției cu scopul de a aduce o serie de beneficii pentru justițiabili și pentru profesioniști după cum urmează:

Reducerea taxei judiciare de timbru în materia partajului judiciar:

Reglementarea taxei de timbru în materia partajului a fost criticată, în special de justițiabili, prin intermediul excepțiilor de neconstituționalitate ridicate în fața instanțelor judecătorești, arătându-se că prin instituirea unui cuantum atât de mare al taxei judiciare de timbru pentru cererile de partaj se încalcă accesul liber la justiție. Deși excepțiile de neconstituționalitate au fost respinse ca fiind neîntemeiate, amintim că au existat opinii separate prin care s-a arătat că nivelul taxelor judiciare de timbru este unul excesiv, fiind mai mare chiar şi faţă de nivelul taxelor calculate la valoarea obiectului pretins printr-o acţiune în realizarea dreptului, fiind, astfel, de natură să ştirbească substanţa dreptului de acces liber la justiţie, precum şi a dreptului de moştenire. Astfel, s-a arătat că nicio raţiune nu justifică impunerea unei taxe judiciare de timbru în materie succesorală mai mare decât taxa judiciară de timbru în materia realizării dreptului (acţiuni în revendicare, acţiuni în pretenţii etc.), cu atât mai mult cu cât acţiunile în realizarea dreptului comportă o activitate evident mai laborioasă din partea instanţei de judecată. Totodată, în lucrările de specialitate pe această temă s-a arătat că acest cuantum ridicat al taxei de timbru nu este impus în interesul părţii adverse spre a o scuti pe aceasta de efectuarea unor cheltuieli judiciare inutile şi nici în interesul bunei administrări a justiţiei pentru acoperirea serviciului prestat de către instanţele judecătoreşti, din moment ce contraprestaţia este vădit exagerată din perspectiva cuantumului raportat la valoarea prestaţiei efectuate de instanţa de judecată.

Potrivit propunerii de reglementare, cererile în materia partajului judiciar privind stabilirea bunurilor supuse împărțelii, creanțe pe care coproprietarii le au unii față de alții, născute din starea de proprietate comună, raportul donațiilor, reducțiunea liberalităților excesive și partajul propriu-zis vor fi taxate cu jumătate din taxa stabilită, potrivit art. 3 alin. (1) din OUG nr. 80/2013, pentru acțiunile şi cererile evaluabile în bani. 

2. Uniformizarea taxei judiciare de timbru prevăzută pentru cererile care au ca obiect  divorțul prin acord și pentru cele întemeiate pe prevederile art. 373 lit. b) şi c) din  Codul civil (vătămarea gravă a raporturilor dintre soți și separare în fapt mai mare de 2 ani):

Cu privire la taxarea acestor categorii de acțiuni, doctrina şi jurisprudenţa au semnalat faptul că menţinerea unor taxe diferite nu este justificată, subliniindu-se că o taxă mai mare în cazul divorţului prin acord nu se justifică, administrarea dosarului şi ansamblul probator fiind mult mai complexe în cazul divorţului pentru motive justificate; în plus, în loc ca părţile să fie stimulate să divorţeze prin acord, se încurajează divorţul prin stabilirea culpei, procese care sunt mai lungi, mai costisitoare şi care uneori încarcă rolul instanţelor doar din considerente pecuniare.

3. Instituirea unei prevederi exprese cu privire la dovada plăţii taxei de timbru, pentru cazul în care plata a fost efectuată prin virament sau în sistem online:\

Deşi posibilitatea plăţii online este consacrată fără echivoc de dispozițiile art. 40 alin. (1) din OUG nr. 80/2013, în lipsa unor dispoziții clare privind dovada plăţii, în practică s-a constatat apariţia unor interpretări neunitare cu privire la acest aspect. Astfel, o condiţionare a valabilităţii plăţii online de viza şi ştampila instituţiei bancare (aşa cum se întâmplă uneori în practică) goleşte de conţinut avantajele acestui mijloc de plată (celeritate, comoditate în efectuarea plății), ceea ce contravine chiar finalităţii reglementării. De asemenea, este de reţinut faptul că, potrivit practicii bancare, extrasul de cont este valabil şi fără semnătură şi ștampilă. În măsura în care instanța are îndoieli cu privire la plata taxei judiciare de timbru, se poate adresa direct instituției bancare, cu solicitarea de a confirma decontarea tranzacției atestate de documentul de plată. 

4.Instituirea unor noi cazuri de restituire a taxei judiciare de timbru:

Textele propuse se înscriu în seria măsurilor destinate degrevării instanţelor de judecată şi a promovării mijloacelor alternative de soluţionare a conflictelor, în prezent neexisând un temei expres pentru restiuirea taxei judiciare de timbru atunci când părţile soluţionează litigiul printr-o tranzacţie sau pentru ipoteza în care părțile aleg să încheie un compromis și renunță la judecată.

5. Clarificarea prevederilor art. 8 alin. (3) din OUG nr. 51/2008:

Proiectul are ca resort o nevoie acută în ceea ce privește necesitatea asigurării unui cadru legal adecvat şi adaptat realităților economico-sociale în materia ajutorului public judiciar, menit să asigure liberul acces la justiție din perspectiva costurilor. Complementar modificărilor recente aduse prin Legea nr. 31/2023 în lumina solicitărilor primite din partea justițiabililor și a societății civile, în acord cu jurisprudența Curții de la Strasbourg referitoare la asigurarea accesului la justiție din perspectiva costurilor, prin proiect se propune reformularea prevederilor art. 8 alin. (3) din OG nr. 51/2008, în considerarea faptului că, în lipsa criteriului flexibil prevăzut de acest text, beneficiul ajutorului public judiciar ar putea deveni iluzoriu; practic, transpunerea la nivel național a prevederilor art. 5 alin. (4) din Directiva Consiliului Uniunii Europene 2003/8/EC[1] şi preluarea standardelor din cuprinsul acestui act normativ unional şi pentru proprii cetățeni au lăsat judecătorului posibilitatea de a încuviința cererea de acordare a ajutorului public judiciar pentru ipotezele în care apreciază că situația concretă a solicitantului, fără a o caracteriza în mod necesar o „situație materială precară”, este de natură să îi limiteze accesul efectiv la justiție.

Jurisprudența Curții Europene  a Drepturilor Omului  a evoluat, astfel încât, de la aplicarea prin analogie a argumentelor privitoare la recunoaștere a dreptului la ajutor judiciar în materie civilă, s-a ajuns la interpretarea potrivit căreia, deși art. 6 par. 1 din Convenție nu garantează un drept la ajutor judiciar gratuit în  toate cauzele civile, absența  ajutorului judiciar poate, în anumite circumstanțe, să dea loc unei violări a dreptului de acces la un tribunal şi a dreptului la o procedură echitabilă (Ivanova împotriva Finlandei, dec. din 28.05.2002).

Astfel, în cazul în care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natură să limiteze accesul efectiv la justiție, acordarea ajutorului public judiciar este obligatorie şi nu facultativă. De altfel, Curtea Constituțională a României a observat în jurisprudența sa[2] că dispozițiile art. 8 alin. (3) din OUG nr. 51/2008 permit instanței de judecată să individualizeze acordarea acestui ajutor în funcție de nevoile reale ale solicitantului. Potrivit jurisprudenței CEDO, sistemul ajutorului judiciar instituit de legiuitor trebuie să ofere garanții substanțiale pentru evitarea arbitrariului (a se vedea, inter alia, Bakan împotriva Turciei, hot. din 12.06.2007, §§ 75, 76). Având în vedere cele de mai sus, propunerea de modificare a prevederilor art. 8 alin. (3) din OUG nr. 51/2008 urmărește clarificarea normei – în sensul recunoașterii dreptului la acordarea ajutorului public judiciar atunci când sunt îndeplinite condițiile legale, revenind instanței sarcina individualizării acestuia în funcție de situația solicitantului – astfel încât să nu lase loc arbitrariului.

Instituirea posibilității pentru instanța de judecată de a acorda ajutorul public judiciar şi persoanelor juridice fără scop lucrativ, cu sediul în România, atunci când acestea acționează, în condițiile legii, pentru apărarea drepturilor ori intereselor legitime ale unor persoane aflate în situații speciale, sau, după caz, în scopul ocrotirii unui interes de grup ori general, când apreciază că, față de datele referitoare la situația economico-financiară a acestor persoane juridice fără scop lucrativ, continuarea procesului ar fi de natură să le afecteze în mod semnificativ activitatea curentă.

Propunerea, al cărei impact financiar este minim (norma propusă are caracter excepțional, fiind limitată la ipoteza în care aceste entități fără scop lucrativ acționează pentru apărarea drepturilor ori intereselor legitime ale unor persoane aflate în situații speciale, sau, după caz, în scopul ocrotirii unui interes de grup ori general – a se vedea, în acest sens, şi prevederile art. 37 din Codul de procedură civilă – Legitimarea procesuală a altor persoane[1]), are, mai degrabă, caracter simbolic, urmărindu-se ca statul să îşi poată manifesta solidaritatea față de asociațiile fără scop lucrativ care luptă pentru apărarea în justiție a unor valori fundamentale în statul de drept. 

Propunerea de completare (care vizează, cum am arătat, exclusiv o categorie limitată de persoane juridice fără scop lucrativ) are în vedere faptul că în timpul procesului ar putea apărea anumite cheltuieli neprevăzute (e.g. necesitatea efectuării unei expertize tehnice judiciare sau a asistenței juridice calificate), în contextul existenței unor dificultăți financiare cu care s-ar putea confrunta persoana juridică fără scop lucrativ care, fără a justifica un interes personal, acționează în condițiile mai sus arătate. Amintim că cererea de acordare a ajutorului public judiciar poate fi formulată oricând în cursul judecății.O soluție legislativă asemănătoare, dar mai extinsă, regăsim în dreptul comparat: legislația franceză prevede posibilitatea ca, în mod excepțional, să se acorde ajutor public judiciar unei persoane juridice fără scop lucrativ, atunci când nu dispune de resurse suficient.

LEGEDescarcă
Ela Ardelean

Ela Ardelean

Next Post
Alerta în centrul municipiului. Ambulante si poliție la fata locului

Alerta în centrul municipiului. Ambulante si poliție la fata locului

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Stiri
  • Știri
  • Video

Articole recente

  • Captură pe DN75: Transport ilegal de 149.900 de țigarete oprit în drum spre piață
  • Jaf în stil mafiot la Oradea: țigări furate și violență cu spray lacrimogen!
  • Legea care modifică regimul armelor și munițiilor a fost promulgată: interdicții pentru inculpații în dosare penale
  • CJUE: un migrant care intră ilegal în UE împreună cu propriul copil minor nu poate fi sancționat pentru facilitarea migrației ilegale
  • ANI: Declarațiile de avere rămân neschimbate, Decizia CCR nu produce efecte până la publicare

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.