• Contact
  • Facebook
duminică, noiembrie 2, 2025
  • Login
BihorJust.ro - Portal de informații juridice și economice - analize, opinii, interviuri, știri, investigații, anchete
No Result
View All Result
19 °c
Oradea
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
No Result
View All Result
BihorJust.ro - Portal de informații juridice și economice - analize, opinii, interviuri, știri, investigații, anchete
No Result
View All Result
Noțiunile de beneficiari ai plății și comerciant din Normele metodologice ale OUG 193/2002 se vor modifica 

Cetățenii români pot călători fără viză în Thailanda

Primar condamnat la 3 ani și jumătate de închisoare pentru complicitate la trafic de influență

Noțiunile de beneficiari ai plății și comerciant din Normele metodologice ale OUG 193/2002 se vor modifica 

by Ela Ardelean
31/01/2025
in Sistemul judiciar
0 0
A A
13
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 949/2017.

Proiectul de act normativ vizează, în principal, următoarele aspecte:

• completarea noțiunii de beneficiari ai plății prin introducerea în această categorie a:

– autorităților publice și a instituțiilor publice din sectorul de apărare, ordine publică și securitate națională;

– profesioniștilor persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, profesioniștilor societăți, societăți europene, societăți cooperative, societăți cooperative europene, organizații cooperatiste de credit, grupuri de interes economic și grupuri europene de interes economic, cu sediul principal în România, a sucursalelor acestora, precum și a sucursalelor persoanelor juridice enumerate cu sediul principal în străinătate;

• completarea definiției termenului de comerciant prin includerea în această categorie a persoanelor juridice care desfășoară activități de comerț cu ridicata și activități de prestări de servicii;

• ca urmare a diversificării serviciilor oferite de instituțiile de credit acceptante instituțiilor și autorităților publice în baza contractelor încheiate între acestea, s-a reglementat atât posibilitatea ca sumele achitate prin intermediul POS-urilor să fie transferate de bancă din contul colector – analitic cont beneficiar direct în conturile cărora sumele respective se cuvin deschise la Trezoreria statului, fără ca acestea să mai tranziteze contul de disponibilități al beneficiarului sumei deschis la Trezoreria Statului și din care ulterior să fie distribuite de către instituțiile și autoritățile publice respective cât și posibilitatea ca instituțiile și autoritățile publice să transfere sumele colectate în contul deschis la instituția de credit acceptantă în conturile corespunzătoare deschise la Trezoreria Statului;

• în contextul în care instituțiile și autoritățile publice utilizează POS-urile instalate la sediile acestora pentru un spectru tot mai larg de activități, astfel cum este și cazul instituțiilor publice din sectorul de apărare, ordine publică și securitate națională, s-au flexibilizat reglementările referitoare la informațiile pe care trebuie să le conțină documentul eliberat de acestea împreună cu chitanța emisă de POS către utilizatorul cardului, obligația fiind numai ca pe lângă data plății, acestea să cuprindă informații referitoare la obligațiile de plată achitate pe care instituțiile publice le consideră necesare în vederea înregistrării corespunzătoare în contabilitatea proprie a sumelor respective. Documentele trebuie să cuprindă informațiile respective atât în situația în care plata se efectuează prin intermediul POS-urilor instalate la sediile acestora cât și în situația în care plata cu cardul se efectuează prin sisteme electronice de plată la distanță/on line.

• eliminarea dispozițiilor cu caracter general referitoare la instrumentele moderne de plată pe care beneficiarii plății sunt obligați să le accepte pentru plata obligațiilor întrucât, pe de o parte acestea sunt detaliate clar în O.U.G. nr. 193/2002, iar pe de altă parte, ca urmare a evoluției cadrului normativ de nivel primar, respectivele instrumente de plată diferă de la o categorie de beneficiari la alta;

• eliminarea dintre operațiunile care trebuie efectuate în cazul acordării de avansuri în numerar a consemnării acestora pe chitanța emisă de terminalul de plată.

1. La articolul 1, punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:
„1. beneficiarii plății:
a) operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum și

instituțiile și autoritățile publice definite de Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și de Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de modul de finanțare și subordonare, care încasează impozite, taxe, contribuții, amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, penalități, tarife, alte obligații de plată și sume pentru serviciile prestate sau intermediate și care au obligația atât de a accepta încasări, conform prevederilor art. 1 alin. (1) și (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 250/2003, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare ordonanță de urgență;

b) instituțiile din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională care încasează sumele prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrană, în timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare națională, ordine publică și securitate națională și ale persoanelor private de libertate, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

c) comercianți – persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei;

d) profesioniști persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, profesioniști societăți, societăți europene, societăți cooperative, societăți cooperative europene, organizații cooperatiste de credit, grupuri de interes economic și grupuri europene de interes economic, cu sediul principal în România, sucursalele acestora, precum și a sucursalele persoanelor juridice enumerate cu sediul principal în străinătate.”

2. La articolul 2 alineatul 2, litera b) se abrogă.

3. La articolul 3, alineatul (1) se abrogă.

4. La articolul 8, alineatele (2), (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) În cazul instituțiilor și autorităților publice, operatorul de la ghișeul la care este montat terminalul de plată eliberează, în afara chitanței prevăzute la alin. (1), un document care cuprinde data efectuării plății și informații referitoare la obligațiile de plată achitate necesare înregistrării în contabilitatea proprie a sumelor încasate.

(3) Documentul prevăzut la alin. (2) se tipărește în două exemplare sau într-un exemplar care cuprinde două părți distincte, dar cu același conținut, din care un exemplar se înmânează plătitorului utilizator de card, iar un exemplar se arhivează la instituția sau autoritatea publică.

(5) Pentru plățile inițiate cu carduri printr-un sistem electronic de plată la distanță/online, beneficiarii plății asigură transmiterea către utilizatorul de card a unui document în format electronic, care cuprinde data efectuării plății și informații referitoare la obligațiile de plată achitate necesare înregistrării în contabilitatea proprie a beneficiarului plății a sumelor încasate.”

5. Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:
„ART. 10
(1) Sumele reprezentând obligațiile de plată încasate de instituțiile și autoritățile

publice sunt transferate de către instituțiile acceptante într-un cont colector al băncii – analitic cont beneficiar în aceeași zi sau, în cazul plăților efectuate după o anumită oră stabilită prin contract, cel târziu în prima zi lucrătoare de la achitarea acestor sume prin intermediul cardurilor.

(2) Instituțiile acceptante au obligația virării sumelor cuvenite instituțiilor și autorităților publice beneficiare într-un cont de disponibilități deschis pe numele acestora la Trezoreria Statului, sau direct în conturile cărora se cuvin sumele respective, cel mai târziu în ziua lucrătoare următoare celei în care s-a făcut înregistrarea sumelor respective în contul colector prevăzut la alin. (1). În situația în care în contractele încheiate cu băncile care au calitatea de instituții acceptante se prevede astfel, transferul sumelor colectate se poate efectua și de către instituțiile sau autoritățile publice în calitate de beneficiari, din contul colector prevăzut la alin. (1) în contul de disponibilități deschis pe numele acestora la Trezoreria statului sau direct în conturile cărora se cuvin sumele respective.

(3) Transmiterea informațiilor privind plățile colectate se realizează conform contractului de acceptare la plată.

(4) În termen de maximum două zile lucrătoare de la încasarea sumelor în contul de disponibilități prevăzut la alin. (2), instituțiile și autoritățile publice beneficiare au obligația virării acestor sume în conturile de venituri bugetare/disponibil corespunzătoare.

(5) Instituțiile și autoritățile publice beneficiare au obligația de a efectua zilnic operațiunile specifice de închidere de zi pentru tranzacțiile efectuate prin terminalele de plată, prevăzute în contractele încheiate, la nivelul tuturor terminalelor de plată pe care le gestionează.”

Partajează acest conținut:

Previous Post

Cetățenii români pot călători fără viză în Thailanda

Next Post

Primar condamnat la 3 ani și jumătate de închisoare pentru complicitate la trafic de influență

Ela Ardelean

Ela Ardelean

Related Posts

Sursă foto : site Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare
Sistemul judiciar

Breșă informatică uriașă în sistemul penitenciar: deținuți ar fi controlat aplicațiile interne ale ANP timp de luni de zile

by Paul Kover
15/10/2025
Elevii și studenții care lucrează vor fi scutiți de CASS
Avocatură

ÎCCJ: nu există infracțiune de „operațiuni economice incompatibile cu funcția” fără folosirea informațiilor obținute prin funcție

by Ela Ardelean
13/10/2025
Funcția de procuror este incompatibilă cu cea de speaker la o conferință organizată exclusiv în vederea pregătirii profesionale a avocaților
Avocatură

Promisiune de vânzare încheiată de mandatar: stipularea unei clauze compromisorii | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

by Ela Ardelean
29/09/2025
Next Post
Primar condamnat la 3 ani și jumătate de închisoare pentru complicitate la trafic de influență

Primar condamnat la 3 ani și jumătate de închisoare pentru complicitate la trafic de influență

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recente

  • Amenzile devin electronice: un singur cont și cod QR pentru plata rapidă a sancțiunilor
  • Condițiile de admisibilitate a acțiunii în restituire a plății nedatorate formulată de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii împotriva băncii | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • Scene obscene în Piața Unirii! Un bărbat, surprins masturbându-se în plină stradă
  • Judecătorii au stabilit pedeapsa pentru adolescentul care a furat 10 tablete de ciocolată și a lovit o agentă de pază
  • Condițiile de admisibilitate a acțiunii în pretenţii având ca obiect taxa pe valoare adăugată aferentă unei operaţiuni de închiriere a imobilului | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ 

Categorii

  • Administraţie
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatură
  • Citatul zilei
  • Civil
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Editorial
  • Educație
  • Evenimente
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • Interviu & Video
  • Învăţământ
  • Investigații
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Jurisprudență
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii & Analize
  • Politică
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Recomandate
  • Sănătate
  • Sanatate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Știri interne și externe
  • Video

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT
Amenzile devin electronice: un singur cont și cod QR pentru plata rapidă a sancțiunilor
Prim Plan 2

Amenzile devin electronice: un singur cont și cod QR pentru plata rapidă a sancțiunilor

02/11/2025
Validarea popririlor în cazul executării silite a unor creanţe bugetare sau fiscale | Practică neunitară
Civil

Condițiile de admisibilitate a acțiunii în restituire a plății nedatorate formulată de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii împotriva băncii | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

02/11/2025
Scene obscene în Piața Unirii! Un bărbat, surprins masturbându-se în plină stradă
Investigații

Scene obscene în Piața Unirii! Un bărbat, surprins masturbându-se în plină stradă

02/11/2025
Judecătorii au stabilit pedeapsa pentru adolescentul care a furat 10 tablete de ciocolată și a lovit o agentă de pază
Drept

Judecătorii au stabilit pedeapsa pentru adolescentul care a furat 10 tablete de ciocolată și a lovit o agentă de pază

01/11/2025

Categorii

  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri

Legal

  • Termeni și condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
  • Facebook
2020-2025 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate. Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.