• Contact
duminică, iunie 8, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Uniunea Națională a Barourilor din România se opune propunerilor care vizează secretul profesional

by Ela Ardelean
31/01/2025
in Sistemul judiciar
0 0
0
Uniunea Națională a Barourilor din România se opune propunerilor care vizează secretul profesional
0
SHARES
99
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Joi, 20 iunie 2024, Uniunea Națională a Barourilor din România a informat că a transmis Oficiului Naţional de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor punctul de vedere cu privire la proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Proiectul pus recent în dezbatere publică prevede, printre altele, modificarea art. 33, alin. (4) după cum urmează: ”(4) Secretul profesional şi secretul bancar la care sunt ținute persoanele prevăzute la art. 5, inclusiv cele prevăzute prin legi speciale, nu sunt opozabile Oficiului, atât în ceea ce privește activitatea de analiză, dar și în ceea ce privește schimbul de informații la nivel internațional.”

De asemenea, se propune abrogarea art. 33 alin. (5), conform căruia avocații vor aduce la îndeplinire dispozițiile Legii nr. 129/2019 cu respectarea dispozițiilor privind secretul profesional prevăzute de Legea nr. 51/1995.

Față de aceste aspecte, UNBR a arătat că propunerile de abrogare a art. 33 alin. (5) și respectiv de modificare a art. 33 alin. (4) din Legea nr. 129/2019 aduc o gravă atingere secretului profesional al avocatului, care constituie un principiu fundamental al profesiei. Totodată,  contravin paragrafului (9) al Directivei (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului, conform căruia membrii profesiilor independente ar trebui scutiți de la orice obligație de raportare a informațiilor obținute fie înainte de o procedură judiciară, în timpul acesteia sau după aceasta, fie în cursul evaluării situației juridice a unui client.

Aceste probleme au fost analizate de UNBR încă din luna martie 2024, în ședințele de Comisie permanentă și de Consiliu. UNBR va urmări proiectul la fiecare pas și va continua dialogul cu factorii de decizie. După finalizarea dezbaterii publice, proiectul va urma procedurile de avizare și adoptare de către Guvern, la finalul cărora va fi trimis la Parlament pentru a fi supus dezbaterilor în cele două camere ale legislativului.

Prezentăm mai jos Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

La articolul 1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(3) Oficiul este autoritatea competentă care coordonează realizarea evaluării riscurilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului la nivel naţional, evaluare care se realizează în
cadrul unui mecanism de cooperare cu autorităţile şi instituţiile prevăzute la alin. (1), precum și cu organismele de autoreglementare, cu asigurarea protecţiei datelor cu caracter personal. Oficiul este autoritatea competentă care coordonează răspunsul naţional la riscurile evaluate, inclusiv procedura de lucru și activitatea operațională în cadrul mecanismului de cooperare şi informează în acest sens Comisia Europeană, Autoritatea Bancară Europeană şi statele membre.”

La articolul 1, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:

”(7) Oficiul realizează diseminarea informațiilor privind evaluarea națională a riscurilor pentru entitățile raportoare care nu au organism de autoreglementare prin publicarea, pe pagina proprie de internet, a unei sinteze a evaluării naţionale a riscurilor şi prin transmiterea acesteia către autorităţile și instituțiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), precum și către organismele de autoreglementare.”

La articolul 1, partea introductivă a alineatului (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(9) Autorităţile şi instituţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi d), precum și organismele de autoreglementare întocmesc statistici privind eficacitatea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului, în domeniul specific de activitate, care includ: (…).

La articolul 1, partea introductivă a alineatului (10) se modifică și vor avea următorul cuprins:
(10) Autorităţile şi instituţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d), precum și organismele de autoreglementare, transmit Oficiului, în calitate de punct central la nivel național, în
format electronic, statisticile prevăzute la alin. (9), în forma stabilită de acesta. Oficiul asigură publicarea anuală a unei versiuni consolidate a statisticilor, pe pagina proprie de internet.”

La articolul 3, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(6) După împlinirea unui termen de un an de la data la care persoana a încetat să mai ocupe o funcţie publică importantă în sensul alin. (2), entităţile raportoare nu mai consideră
persoana respectivă ca fiind expusă public, cu excepția cazului în care persoana mai prezintă un risc asociat persoanelor expuse public .”

La articolul 11, după alineatul (9) se introduc două alineate noi, alin. (10) și (11), cu următorul cuprins:
”(10) În cazul tranzacțiilor imobiliare, agentul imobiliar aplică măsurile de cunoaștere a clientelei atât pentru promitentul vânzător, cât și pentru promitentul cumpărător al imobilului.
(11) Cazinourile au obligația să identifice toate tranzacțiile desfășurate de către clienți în cazinou și să facă asocierea între acestea și profilul clientului stabilit în urma aplicării
măsurilor de cunoaștere a clientelei.”

La articolul 13, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (21) și (22), cu următorul cuprins:
”(21) Casele de schimb valutar au obligația de a aplica măsurile standard de cunoaștere a clientelei atunci când se efectuează tranzacții a căror valoare minimă reprezintă echivalentul
în lei a minimum 2.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se efectuează printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni care au o legătură între ele.
(22) Furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale şi monede fiduciare și furnizorii de portofele digitale au obligația de a aplica măsurile standard de cunoaștere a clientelei atunci când se efectuează tranzacții a căror valoare minimă reprezintă echivalentul în lei a minimum 1.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se efectuează printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni care au o legătură între ele.”

La articolul 16, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(4) Entităţile raportoare efectuează, în toate cazurile, identificarea și verificarea identității clientului și a beneficiarului real, monitorizarea adecvată, documentată şi formalizată a tranzacţiilor şi relaţiilor de afaceri pentru a permite depistarea tranzacțiilor neobişnuite sau suspecte.”

La articolul 16, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
”(5) Se interzice entităților raportoare să aplice măsuri simplificate de cunoaștere a clientelei, ori de câte ori există suspiciuni de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului.”

La articolul 17 alineatul (13), după litera b) se introduce o nouă literă, lit.c), cu următorul cuprins:
”c) transmit un raport de tranzacții suspecte ori de câte ori o persoană expusă public este beneficiarul unei polițe de asigurare de viață și sunt identificate motive de suspiciune.”

La articolul 21, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(2) Entităţile raportoare păstrează documente justificative şi evidenţe ale tranzacţiilor, constând în fişe de cont sau corespondenţă comercială, necesare pentru identificarea și reconstituirea tranzacţiilor, inclusiv rezultatele oricărei analize efectuate în legătură cu clientul, de exemplu solicitările pentru a stabili istoricul şi scopul tranzacţiilor complexe,
neobişnuit de mari. Aceste documente pot fi originale sau copii admise în procedurile judiciare şi trebuie păstrate pentru o perioadă de 5 ani de la data încetării relaţiei de afaceri cu
clientul ori de la data efectuării tranzacţiei ocazionale.

La articolul 24, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(4) Entităţile raportoare au obligaţia de a asigura periodic instruirea corespunzătoare a angajaţilor cu privire la dispoziţiile prezentei legi, precum şi cu privire la cerinţele relevante
privind protecţia datelor cu caracter personal şi de a realiza procesul de verificare la angajare pentru persoanele cu responsabilități în aplicarea legislației în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului, conform reglementărilor sau instrucţiunilor sectoriale emise de autorităţile competente în aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4), precum și de organismele de autoreglementare. Documentele întocmite în acest scop se pun la dispoziţia autorităţilor cu atribuţii de control şi a organismelor de autoreglementare, la cererea acestora.”

După articolul 25 se introduce un articol nou, articolul 251 care va avea urmatorul cuprins:
”Art. 251 Instituțiile financiare au obligația de a identifica și evalua riscurile legate de produse și tehnologii noi, și de a lua măsuri pentru gestionarea și atenuarea riscurilor, înainte
de lansarea sau utilizarea acestor produse și tehnologii.”

La articolul 26 alineatul (1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
”d) Oficiul, pentru toate entităţile raportoare care nu sunt supuse supravegherii
autorităţilor prevăzute la lit. a) și c);”

După articolul 26, se introduce un nou articol, art. 261, cu următorul cuprins:
„Art. 261
– (1) Oficiul supraveghează în cadrul atribuţiilor specifice, activitatea asociațiilor şi fundațiilor înființate în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, și identifică tipurile de asociații și fundații vulnerabile la utilizarea abuzivă în scopul finanțării terorismului, conform evaluării naționale de risc prevăzute la art. 1 alin. (3) și evaluării riscului de spălare a banilor și de finanțare a terorismului la nivel sectorial prevăzute la art.1 alin.(4).
(2) Asociațiile și fundațiile prevăzute la alin. (1) pun la dispoziția Oficiului, la cererea acestuia, datele și informațiile necesare îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, în termenele
prevăzute la art. 33 alin. (2). (3) Mecanismul de supraveghere prevăzut la alin. (1) se stabilește prin Ordin al președintelui Oficiului, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

La articolul 31, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(3) Autorităţile cu atribuţii de autorizare sau înregistrare, precum şi organismele de autoreglementare au obligaţia de a adopta măsurile necesare, în ceea ce priveşte entităţile
raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. e), f), g), g1), g2), h), i), j) și k), pentru a împiedica persoanele condamnate definitiv pentru infracţiunea de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului să deţină o funcţie de conducere în cadrul acestor entităţi sau să fie beneficiar reali ai acestora.”

La articolul 33, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(4) Secretul profesional şi secretul bancar la care sunt ținute persoanele prevăzute la art.5, inclusiv cele prevăzute prin legi speciale, nu sunt opozabile Oficiului, atât în ceea ce
privește activitatea de analiză, dar și în ceea ce privește schimbul de informații la nivel internațional.”

La articolul 33, alineatul (5) se abrogă.

La articolul 34, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:
”(11) Oficiul transmite de îndată Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, datele și informațiile relevante care au legatură cu informarea prevăzută la alin. (1) și
pentru care nu există un feedback referitor la soluționarea acesteia.”

La articolul 34, după alineatul (8) se introduc două noi alineate, alin. (81) și (82), cu următorul cuprins:
”(81) Organele de urmărire penală, care au primit informări prevăzute la alin. (1), transmit Oficiului, în timp util, informații cu privire la repartizarea informărilor, precum și cu
privire la declinările, disjungerile sau clasarea cauzelor ori transmiterea rechizitoriilor la instanță.”
(82) Organele de urmărire penală, care au primit informări prevăzute la alin. (1), transmit Oficiului feedback cu privire la calitatea acestora.

La art. 43 alin. (1), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:
„j) nerespectarea dispozițiilor art. 261 alin. (2)”.

La art. 43, după alineatul 2 se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:
”(21) Pentru persoanele fizice, contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. j) se sancţionează cu avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 90.000 lei.”

La articolul 44, după alineatul (7) se introduce un alineat nou, alin. (8), cu următorul cuprins:
”(8) Contravenția prevăzută la art. art. 43 alin. (1) lit. j) se constată și se sancționează de reprezentanții împuterniciți ai Oficiului.”
Art. II – Ordinul președintelui Oficiului prevăzut la art. 261 alin. (3) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanțării terorismului, precum și
pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, se emite în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. III – Prevederile art. I pct. 21 și 22 intră în vigoare la 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

Ela Ardelean

Ela Ardelean

Next Post
Acțiune în constatarea nulității absolute a unui contract de ipotecă formulată pe calea dreptului comun împotriva unei societăți în insolvență

Acțiune în constatarea nulității absolute a unui contract de ipotecă formulată pe calea dreptului comun împotriva unei societăți în insolvență

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Stiri
  • Video

Articole recente

  • Victorie la Cluj! CSM CSU Oradea este la un singur succes de titlul național la baschet masculin
  • Țigări de contrabandă în Bihor: doi suspecți reținuți în cadrul operațiunii „Jupiter”
  • Accident rutier grav în Tileagd: motociclist rănit și transportat la spital
  • Contabilii, auditorii și consultanții fiscali ar putea recupera mai ușor onorariile restante: contractele cu clienții devin titluri executorii
  • Medicii ar putea fi obligați să programeze pacienții pentru investigații ulterioare și să faciliteze accesul la a doua opinie medicală

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.