• Contact
  • Facebook
sâmbătă, noiembrie 8, 2025
  • Login
BihorJust.ro - Portal de informații juridice și economice - analize, opinii, interviuri, știri, investigații, anchete
No Result
View All Result
19 °c
Oradea
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
No Result
View All Result
BihorJust.ro - Portal de informații juridice și economice - analize, opinii, interviuri, știri, investigații, anchete
No Result
View All Result

Celebrul Restaurant Oradea, refăcut. E locul în care au luat masa președinți și fețe regale, dar și actori celebri

Percheziții la Prefectură. Retrocedări și investiții după 2021 sub lupa procurorilor

O comisie parlamentară de anchetă trebuie, în principiu, să respecte Regulamentul general privind protecția datelor | Decizia CJUE

by Ela Ardelean
31/01/2025
in Sistemul judiciar
0 0
A A
27
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Prin Hotărârea Curții în cauza C-33/22| Österreichische Datenschutzbehörde pronunțată în 16 ianuarie, Curtea a statuat că o comisie de anchetă instituită de parlamentul unui stat membru în exercitarea competenței sale de a controla puterea executivă trebuie, în principiu, să respecte Regulamentul general privind protecția datelor (RGPD).

În plus, atunci când în acest stat membru există o singură autoritate de supraveghere, aceasta este, în principiu, competentă să monitorizeze respectarea RGPD de către comisia de anchetă. În schimb, atunci când comisia de anchetă desfășoară efectiv o activitate care urmărește ca atare să protejeze securitatea națională, ea nu este supusă RGPD și, în consecință, nici supravegherii din partea autorității de supraveghere.

Camera Deputaților a parlamentului austriac a constituit o comisie de anchetă însărcinată să clarifice existența unei eventuale influențe politice asupra Oficiului Federal pentru Protecția Constituției și pentru Combaterea Terorismului din Austria.

Această comisie de anchetă a audiat un martor în cadrul unei audieri retransmise de mass-media. Procesul-verbal al acestei audieri a fost publicat pe site-ul internet al parlamentului austriac. Acesta conținea, în pofida cererii sale de anonimizare, numele complet al martorului.
Considerând că menționarea numelui său era contrară RGPD, martorul a introdus o plângere la autoritatea austriacă de protecție a datelor. Acesta a explicat că lucra ca agent infiltrat în grupul de intervenție al poliției însărcinat cu combaterea infracționalității pe drumurile publice. Autoritatea pentru protecția datelor a respins plângerea pentru motivul că principiul separării puterilor se opune ca această autoritate, în calitate de ramură a puterii executive, să monitorizeze respectarea RGPD de către comisia de anchetă, care face parte din puterea
legislativă. Martorul s-a adresat instanțelor austriece pentru a contesta această abordare.
Curtea Administrativă din Austria a solicitat Curții de Justiție să stabilească dacă comisia de anchetă, care face parte din puterea legislativă și desfășoară o anchetă privind activități de securitate națională, este supusă RGPD și supravegherii din partea autorității pentru protecția datelor.

Întrebările preliminare adresate Curții:

„1) Lucrările unei comisii de anchetă instituite de un parlament al unui stat membru în exercitarea dreptului său de control asupra puterii executive, indiferent de obiectul anchetei, intră în domeniul de aplicare al dreptului Uniunii în sensul articolului 16 alineatul (2) prima teză TFUE, astfel încât [RGPD] este aplicabil prelucrării datelor cu caracter personal efectuate de o comisie parlamentară de anchetă a unui stat membru?

În cazul unui răspuns afirmativ la prima întrebare:

2) Lucrările unei comisii de anchetă instituite de un parlament al unui stat membru în exercitarea dreptului său de control asupra puterii executive care au ca obiect anchetarea activităților unei autorități polițienești de protecție a statului, așadar, a unor activități privind protecția securității naționale în sensul considerentului (16) al [RGPD], intră sub incidența excepției prevăzute la articolul 2 alineatul (2) litera (a) din RGPD?

În cazul unui răspuns negativ la cea de a doua întrebare:

3) În măsura în care, precum în speță, un stat membru a instituit o singură autoritate de supraveghere în temeiul articolului 51 alineatul (1) din RGPD, competența acesteia de soluționare a plângerilor în sensul articolului 77 alineatul (1) din RGPD coroborat cu articolul 55 alineatul (1) din RGPD rezultă deja în mod direct din [RGPD]?”


Curtea statuează că chiar și o comisie de anchetă instituită de parlamentul unui stat membru în exercitarea competenței sale de a controla puterea executivă trebuie, în principiu, să respecte RGPD.
Este adevărat că RGPD nu se aplică prelucrării datelor cu caracter personal efectuate de autoritățile statului în cadrul unei activități care urmărește protejarea securității naționale. Cu toate acestea, sub rezerva verificării de către Curtea Administrativă din Austria, ancheta în cauză nu pare să vizeze, ca atare, menținerea securității naționale. Astfel, această comisie de anchetă trebuia să ancheteze existența unei eventuale influențe politice asupra unei autorități care aparține puterii executive, care avea sarcina de a proteja Constituția și de a combate terorismul.
În aceste condiții, securitatea națională poate justifica limitarea, prin intermediul unor măsuri legislative, a obligațiilor și drepturilor care decurg din RGPD. Nu reiese totuși din dosar că comisia de anchetă în cauză ar fi susținut că divulgarea numelui martorului este necesară pentru protecția securității naționale și se întemeiază pe o măsură legislativă. Va reveni însă Curții Administrative din Austria sarcina de a efectua verificările necesare în această privință.
Întrucât Austria a ales să instituie o singură autoritate de supraveghere în sensul RGPD, și anume autoritatea pentru protecția datelor, aceasta este, în principiu, de asemenea competentă să monitorizeze respectarea RGPD de către o comisie de anchetă precum cea în discuție, în pofida principiului separării puterilor. Acest lucru rezultă din efectul direct al RGPD și din supremația dreptului Uniunii, inclusiv în raport cu dreptul constituțional național.

Pentru aceste motive, Curtea (Marea Cameră) declară:

1) Articolul 16  alineatul (2) prima teză TFUE și articolul 2 alineatul (2) litera a) din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) trebuie interpretate în sensul că nu se poate considera că o activitate este situată în afara domeniului de aplicare al dreptului Uniunii și că, prin urmare, nu i se aplică acest regulament pentru simplul motiv că este exercitată de o comisie de anchetă instituită de parlamentul unui stat membru în exercitarea competenței sale de control asupra puterii executive.

2)Articolul 2 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul 2016/679, citit în lumina considerentului (16) al acestui regulament,  trebuie interpretat în sensul că  nu pot fi considerate, ca atare, drept activități referitoare la securitatea națională situate în afara domeniului de aplicare al dreptului Uniunii, în sensul acestei dispoziții, activitățile unei comisii de anchetă instituite de parlamentul unui stat membru în exercitarea competenței sale de control asupra puterii executive, care au ca obiect anchetarea activităților unei autorități polițienești de protecție a statului ca urmare a unei suspiciuni de influență politică asupra acestei autorități. 

3)Articolul 77 alineatul (1) și articolul 55 alineatul (1) din Regulamentul 2016/679  trebuie interpretate în sensul că, atunci când un stat membru a ales, în conformitate cu articolul 51 alineatul (1) din acest regulament, să instituie o singură autoritate de supraveghere, fără a‑i atribui însă competența de a monitoriza aplicarea regulamentului menționat de către o comisie de anchetă instituită de parlamentul acestui stat membru în exercitarea competenței sale de control asupra puterii executive, dispozițiile menționate conferă în mod direct respectivei autorități competența de a soluționa plângeri referitoare la prelucrări de date cu caracter personal efectuate de comisia de anchetă menționată.

Partajează acest conținut:

Previous Post

Celebrul Restaurant Oradea, refăcut. E locul în care au luat masa președinți și fețe regale, dar și actori celebri

Next Post

Percheziții la Prefectură. Retrocedări și investiții după 2021 sub lupa procurorilor

Ela Ardelean

Ela Ardelean

Related Posts

Sursă foto : site Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare
Sistemul judiciar

Breșă informatică uriașă în sistemul penitenciar: deținuți ar fi controlat aplicațiile interne ale ANP timp de luni de zile

by Paul Kover
15/10/2025
Elevii și studenții care lucrează vor fi scutiți de CASS
Avocatură

ÎCCJ: nu există infracțiune de „operațiuni economice incompatibile cu funcția” fără folosirea informațiilor obținute prin funcție

by Ela Ardelean
13/10/2025
Funcția de procuror este incompatibilă cu cea de speaker la o conferință organizată exclusiv în vederea pregătirii profesionale a avocaților
Avocatură

Promisiune de vânzare încheiată de mandatar: stipularea unei clauze compromisorii | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

by Ela Ardelean
29/09/2025
Next Post
Percheziții în Oradea. Vizează ilegalități în domeniul silvic și informatic, susține Poliția

Percheziții la Prefectură. Retrocedări și investiții după 2021 sub lupa procurorilor

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recente

  • Înalta Curte acuză acțiuni concertate de destabilizare a ordinii de drept prin campanii de manipulare și presiune asupra judecătorilor înaintea soluționării cauzelor
  • Percheziții la Primăria Drăgănești și în Beiuș într-un dosar de corupție. Primărița Florina Mihaela Man, cercetată de procurorii bihoreni
  •  Scrisoare deschisă a investitorilor suedezi Ioan Micula și Viorel Micula către toți reprezentanții statului român
  • Bărbat condamnat după ce și-a înșelat concubina bolnavă psihic: i-a promis o viață împreună, dar i-a furat apartamentul și banii
  • Dani Mocanu și fratele său au dispărut! Poliția i-a dat în urmărire după ce nu au fost găsiți la domiciliu

Categorii

  • Administraţie
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatură
  • Citatul zilei
  • Civil
  • Civil
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Editorial
  • Educație
  • Evenimente
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • Interviu & Video
  • Învăţământ
  • Investigații
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Jurisprudență
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii & Analize
  • Penal
  • Politică
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Recomandate
  • RIL-HP
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Știri interne și externe
  • Video

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT
Doamna judecător Lia Savonea - președinte al Înaltei Curți de Casație și Justiție Sursă foto: rise project
Justiţie

Înalta Curte acuză acțiuni concertate de destabilizare a ordinii de drept prin campanii de manipulare și presiune asupra judecătorilor înaintea soluționării cauzelor

07/11/2025
Percheziții la Primăria Drăgănești și în Beiuș într-un dosar de corupție. Primărița Florina Mihaela Man, cercetată de procurorii bihoreni
Investigații

Percheziții la Primăria Drăgănești și în Beiuș într-un dosar de corupție. Primărița Florina Mihaela Man, cercetată de procurorii bihoreni

07/11/2025
 Scrisoare deschisă a investitorilor suedezi Ioan Micula și Viorel Micula către toți reprezentanții statului român
Anunțuri

 Scrisoare deschisă a investitorilor suedezi Ioan Micula și Viorel Micula către toți reprezentanții statului român

07/11/2025
Bărbat condamnat după ce și-a înșelat concubina bolnavă psihic: i-a promis o viață împreună, dar i-a furat apartamentul și banii
Investigații

Bărbat condamnat după ce și-a înșelat concubina bolnavă psihic: i-a promis o viață împreună, dar i-a furat apartamentul și banii

07/11/2025

Categorii

  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri

Legal

  • Termeni și condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
  • Facebook
2020-2025 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate. Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.