• Contact
  • Facebook
marți, decembrie 23, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result
Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicității Raportul privind Starea Justiţiei în anul 2022 / Lista propunerilor pentru îmbunătăţirea activităţii instanţelor şi parchetelor

Test antidrog obligatoriu la admiterea în poliție

Concursul național de eseuri „Legile se aplică și pe net” şi-a desemnat câştigătorii

Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicității Raportul privind Starea Justiţiei în anul 2022 / Lista propunerilor pentru îmbunătăţirea activităţii instanţelor şi parchetelor

by Sorin Sotoc
31 ianuarie 2025
in Sistemul judiciar
A A
144
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Potrivit justnews.ro, autorii raportului au detaliat, printre altele, şi propunerile avansate de instanţe şi de parchete care, o dată puse în aplicare, ar putea duce la îmbunătăţirea activităţilor specifice. Raportul integral poate fi vizualizat aici: https://www.csm1909.ro/ViewFile.ashx?guid=cf25c30d-36b2-470d-841e-c47fec969300-InfoCSM

În cazul instanțelor, pentru schemele de personal neadaptate la volumul de activitate/numărul insuficient de posturi de judecător și de personal auxiliar, măsurile de remediere propuse sunt:

− redimensionarea schemelor de personal la nivel național în raport cu volumul și complexitatea cauzelor;

− implementarea la nivelul întregului sistem judiciar a instituției asistentului judecătorului prin suplimentarea schemelor cu personal suport pentru judecători;

− reevaluarea schemelor de personal auxiliar în acord cu volumul de activitate şi atribuţiile specifice acestei categorii de personal, corelativ cu alocarea pentru activităţile administrative a unui număr corespunzător de alte categorii de personal (funcţionari publici, personal contractual), care să permită îndeplinirea de către grefieri exclusiv a unor atribuţii judiciare;

− sistematizare legislativă, construirea unor mecanisme alternative de soluționare a litigiilor, astfel încât să fie diminuată presiunea asupra sistemului judiciar;

− degrevarea judecătorilor și a personalului auxiliar de specialitate de atribuții ce nu implică o activitate judiciară;

 − ocuparea integrală a schemelor de personal;

-o strategie coerentă de ocupare a posturilor vacante de judecător având în vedere gradul de neocupare al acestora;

− stabilirea unui volum optim de activitate pentru judecători și pentru personalul auxiliar de specialitate prin reevaluarea programului privind volumul optim de activitate;

− repartizarea judecătorilor stagiari/definitivi doar la instanțele care nu-și pot desfășura activitatea în condiții optime din cauza numărului mare de posturi vacante;

− dezvoltarea aplicației ECRIS și adaptarea acesteia necesităților actuale ale instanțelor, modificărilor legale și regulamentare, pentru a reflecta în mod real, cu privire la toți parametrii, situația instanțelor de judecată, din perspectiva volumului și complexității activității;

 − achiziționarea unor programe informatice care să permită transcrierea în mod direct a dezbaterilor din ședințele de judecată, inclusiv a audierilor de părți, martori, prin raportare la exigențele procedurale vizând consemnarea acestora;

 − organizarea mai multor programe de formare profesională continuă pentru judecători şi personalul auxiliar de specialitate;

În privinţa remedierii problemei insuficienței spațiilor care deservesc sistemul judiciar, respectiv activitatea de judecată, se propune:

 − achiziționarea de noi spații destinate instanțelor de judecată, prin alocarea de fonduri în acest sens;

− reamenajarea spaţiilor deja existente în raport cu nevoile actuale ale instanţelor.

Legat de instabilitatea legislativă, lipsa de previzibilitate şi claritate a unor acte normative, cu consecinţa apariţiei, în unele cazuri, a practicii judiciare neunitare, autorii avansează următoarele măsuri de remediere:

– o colaborare mai strânsă între toate autorităţile implicate în procesul de creare şi asigurare a cadrului optim pentru realizarea în condiţii corespunzătoare a actului de justiţie, prin conștientizarea existenţei acestor vulnerabilităţi şi luarea măsurilor necesare, potrivit competenţelor avute de fiecare autoritate, în vederea eliminării lor sau, cel puţin, a diminuării efectelor negative produse de acestea;

– sesizarea Ministerului Justiției în legătură cu eventualele necorelări legislative;

− o acțiune mai promptă a mecanismelor judiciare de unificare a practicii judiciare (recurs în interesul legii, hotărâri prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept) − stabilitate legislativă;

− adoptarea unei viziuni asupra modului de legiferare care să confere predictibilitate şi coerenţă;

În ce privește subfinanțarea sistemului se propune:

− alocarea resurselor financiare necesare desfășurării activității judiciare (achiziționarea de echipamente IT, mobilier, servicii electronice- certificate digitale, licențe antivirus) și efectuării reparațiilor capitale, curente și de întreținere la sediile existente;

 − finanțare la nivel optim prin măsuri bugetare;

− trecerea veniturilor obţinute din taxele judiciare de timbru, amenzi judiciare, amenzi penale şi cheltuieli judiciare la bugetul Ministerului Justiţiei pentru a fi efectuate investiţii în sedii şi dotări materiale;

− întocmirea de proiecte în vederea obţinerii de fonduri europene pentru investiţii;

În cazul parchetelor, instabilitatea și lipsa predictibilității legislative pot fi diminuate prin:

 − adoptarea unei legislații stabile, coerente, predictibile și previzibile atât în ceea ce privește organizarea și funcționarea sistemului judiciar, cât și în ceea ce privește legislația peală și procesual penală;

 − corelarea legislaţiei penale cu deciziile Curţii Constituţionale şi cu jurisprudenţa CEDO şi CJUE;

Subfinanțarea sistemului judiciar poate fi contracarată prin adaptarea bugetului la nevoile parchetelor.

Referitor la lipsa unor sedii adecvate desfășurării activității şi a dotărilor corespunzătoare se propune:

− alocarea de fonduri financiare pentru achiziționarea de noi spații, pentru efectuarea reparațiilor necesare și utile la spațiile deja existente, pentru construirea de noi spaţii adecvate nevoilor parchetelor; − asigurarea finanţării corespunzătoare pentru finalizarea lucrărilor de reparaţii şi reamenajare aflate în curs de desfăşurare;

− alocarea de fonduri financiare pentru dotarea unităţilor cu sisteme informatice noi;

În ceea ce priveşte schemele reduse de personal de la nivelul instanţelor şi parchetelor, se propune:

− redimensionarea schemelor de personal existente în raport de volumul de activitate;

− reorganizarea poliţiei judiciare în subordinea Ministerului Public sau detaşarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie judiciară în cadrul unităţilor de parchet;

Fluctuația mare a personalului ar putea fi remediată prin:

− prevederi legale care să asigure stabilitatea personalului inclusiv în ceea ce privește pensionarea magistraților;

− limitarea perioadelor în care procurorii pot fi delegaţi la alte unităţi de parchet;

În opinia reprezentanţilor instanţelor şi parchetelor, volumul ridicat de activitate poate fi redus prin:

− corelarea schemelor de personal raportat la volumul de activitate al fiecărui parchet cu păstrarea unui echilibru între numărul de posturi de procuror și numărul posturilor de personal auxiliar de specialitate;

− modificări legislative pentru echilibrarea competenţei materiale pe verticală;

În ceea ce privește neocuparea schemelor de personal se propune organizarea unor concursuri de recrutare prin procedurile prevăzute de lege care să conducă la ocuparea posturilor vacante atât de procuror, cât şi de personal auxiliar, majorarea numărului de absolvenți ai Institutului Național al Magistraturii. Specializarea insuficientă pe diferite domenii de activitate poate fi ameliorată prin:

− formare profesională adaptată nevoilor de specializare;

− existența unei platforme/aplicații care să permită conectarea cu structurile de poliție în vederea fluidizării activității de urmărire/supraveghere a urmăririi penale.

Partajează acest conținut:

Previous Post

Test antidrog obligatoriu la admiterea în poliție

Next Post

Concursul național de eseuri „Legile se aplică și pe net” şi-a desemnat câştigătorii

Related Posts

Sursă foto : site Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare
Sistemul judiciar

Breșă informatică uriașă în sistemul penitenciar: deținuți ar fi controlat aplicațiile interne ale ANP timp de luni de zile

by Paul Kover
15 octombrie 2025
Elevii și studenții care lucrează vor fi scutiți de CASS
Avocatură

ÎCCJ: nu există infracțiune de „operațiuni economice incompatibile cu funcția” fără folosirea informațiilor obținute prin funcție

by Ela Ardelean
13 octombrie 2025
Funcția de procuror este incompatibilă cu cea de speaker la o conferință organizată exclusiv în vederea pregătirii profesionale a avocaților
Avocatură

Promisiune de vânzare încheiată de mandatar: stipularea unei clauze compromisorii | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

by Ela Ardelean
29 septembrie 2025
Next Post
Concursul național de eseuri „Legile se aplică și pe net” şi-a desemnat câştigătorii

Concursul național de eseuri „Legile se aplică și pe net” şi-a desemnat câştigătorii

Articole recente

  • Președintele anunță un referendum consultativ al magistraților asupra activității Consiliului Superior al Magistraturii
  • Cerere de intervenţie accesorie formulată de creditorul chirografar în litigiul de muncă dintre societate şi un alt creditor | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • Camera Deputaților a adoptat legea privind eliminarea încuviințării executării silite. Procesele civile vor fi accelerate
  • Amenzi pentru agresorii care evită consilierea psihologică și mecanisme noi de prelungire a ordinelor de protecție
  • CJUE confirmă: dosarele penale prescrise nu pot fi redeschise în România
  • Tragedie în Bihor: femeie de 51 de ani a murit arsă de vie după ce a adormit cu țigara aprinsă
  • Daniel David a demisionat din funcția de ministru al Educației, după un an de mandat.
  • Lipsa tipicității faptei în cazul infracțiunii de înșelăciune | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • UNBR: două sesiuni de admitere în profesia de avocat și examenul de absolvire INPPA în 2026
  • CNAS pregătește sancțiuni drastice pentru concediile medicale nejustificate: medicii ar putea rămâne fără drept de practică

Categorii

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Colaboratori

Categorii

Arhive

  • BihorJust
  • Contact
  • Declinarea responsabilității
  • Despre noi
  • Facebook
  • Flux – Noutăți la zi
  • Politica de confidentialitate
  • Termeni și condiții
  • Slide Anything Popup Preview

© 2020 BihorJust.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.