Un pas legislativ important a fost făcut în direcția sprijinirii agriculturii și simplificării accesului la utilaje pentru lucrătorii din domeniu. Președintele României, Nicușor Dan, a semnat vineri, 3 octombrie, decretul de promulgare a legii de aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/2024, care aduce modificări semnificative în Codul rutier (OUG 195/2002). Actul normativ intră astfel în vigoare cu aplicabilitate definitivă, după ce a fost adoptat anterior de Parlament.
Noua lege, structurată într-un articol unic, aprobă integral conținutul ordonanței, fără modificări de fond. Această decizie consolidează aplicarea pe termen lung a măsurilor propuse inițial de Guvern, subliniind consensul politic în privința necesității actualizării legislației rutiere în funcție de realitățile din teren – în special în sectorul agricol.

Cea mai importantă modificare introdusă prin această ordonanță este crearea unei noi categorii de vehicule: Tr1. Este vorba despre tractoare agricole sau forestiere cu o viteză maximă de până la 40 km/h, care pot circula legal pe drumurile publice.
Pentru conducerea acestor vehicule, vârsta minimă este stabilită la 18 ani, iar valabilitatea administrativă a permisului Tr1 este de 10 ani, la fel ca în cazul categoriei B.
Însă noutatea esențială constă în echivalarea directă a permisului de conducere categoria B cu noua categorie Tr1. Astfel, persoanele care dețin deja permis categoria B vor putea conduce tractoare Tr1, fără a fi nevoie de niciun examen suplimentar sau autorizare distinctă.
Echivalarea nu se oprește doar la vehiculul de bază. Permisul B va fi valabil inclusiv pentru ansambluri formate dintr-un tractor Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată, cu condiția respectării vitezei maxime de 40 km/h impusă categoriei Tr1. Această prevedere oferă o flexibilitate mult mai mare în utilizarea utilajelor agricole în activitățile curente, fără a compromite siguranța rutieră.
Noile reglementări stabilesc foarte clar relația dintre categoriile Tr, Tr1 și B:
Permisul categoria B permite conducerea vehiculelor Tr1, cu una sau două remorci, fără examen suplimentar.
Deținătorii permisului Tr pot conduce atât vehicule Tr, cât și Tr1, în orice combinație cu remorci.
Persoanele care dețin doar categoria Tr1 pot conduce doar vehicule Tr1, cu una sau două remorci, fără restricție de masă totală, dar cu limitarea strictă de viteză de 40 km/h.
Aceste prevederi sunt deja integrate în structura Codului rutier, iar categoria Tr1 apare acum explicit alături de cele existente: AM, A, B, C, D, Tr, Tb, Tv etc.
Pentru claritate administrativă, autoritățile vor introduce, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii, mențiunea B ↔ Tr1 pe toate permisele emise sau reînnoite. Această notare oficială va confirma echivalarea între cele două categorii.
Până atunci, însă, toți șoferii cu permise B sau Tr aflate în termen de valabilitate au dreptul legal să conducă vehicule Tr1, chiar dacă permisul lor nu conține explicit această mențiune.
Modificările aduse Codului rutier nu sunt întâmplătoare. Ele răspund unei nevoi stringente din domeniul agricol, identificată atât de autorități, cât și de fermieri. În expunerea de motive care a însoțit ordonanța, Guvernul a menționat explicit trei factori esențiali care au stat la baza acestor decizii:

Deficitul de forță de muncă specializată în agricultură, care îngreunează desfășurarea activităților agricole în sezonul de vârf.
Extinderea accelerată a parcului de utilaje agricole ca urmare a finanțărilor acordate prin Planul Național Strategic 2023–2027, care a încurajat achizițiile de tractoare și echipamente moderne.
Armonizarea cu practica din alte state membre ale Uniunii Europene, în care permisul categoria B permite deja conducerea utilajelor agricole lente, cu una sau două remorci.