• Contact
  • Facebook
luni, decembrie 15, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result
Forumul Judecătorilor din România cere soluții pentru modificări legislative necesare desfășurării concursurilor din magistratură

E OFICIAL! Teatrele, cinematografele și restaurantele se vor REDESCHIDE la 1 septembrie

Evaziunea fiscală – Cum se calculează prejudiciul?

Jurisdicția penală a instituțiilor judiciare române se poate extinde și pe teritoriul altor state?

by Adrian Labos
13 februarie 2023
in Prim Plan, Recomandate, Sistemul judiciar
A A
48
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Problema de drept: Dacă jurisdicția penală a organelor judiciare penale române se poate extinde asupra unor obiective situate pe teritoriul altor state, în considerarea convențiilor bilaterale inter-statale (DNA, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Timișoara)

S-a pus problema, în practica judiciară, dacă dispozițiile art. 8 și art. 9 C.pen. sunt aplicabile în ipoteza în care fapta a fost comisă pe teritoriul altor state, cu care România a încheiat convenții internaționale în acest sens, respectiv în cazul faptelor comise pe teritoriul de funcționare stabilit în baza Convenției între România și Republica Ungară privind controlul traficului de frontieră rutier și feroviar din 27.04.2004.

Astfel, într-o opinie s-a arătat că nu se poate face aplicarea dispozițiilor art. 8 C.pen., fără a se lua în considerare convențiile internaționale aplicabile. Chiar dacă aceste dispoziții conțin o delimitare a noțiunii de teritoriu, ele se completează cu prevederile convențiilor încheiate de România cu alte state, motiv pentru care, atunci când acestea o permit, se pot realiza activități procedurale pe teritoriul celuilalt stat semnatar al convenției, fără a fi necesară autorizarea procurorului general la care se referă art. 9 alin. 3 C.pen. (în acest sens, încheierea din 11.04.2017 pronunțată de Tribunalul Arad în dosarul nr.1718/108/2017/a1 și încheierea nr.58/CO/CP/10.05.2017 pronunțată de Curtea de Apel Timișoara în dosarul nr.1718/108/2017/a1). Astfel, pentru organizarea eficientă a controlului comun, prin Acordul din data de 21.12.20061 pentru aplicarea Convenției privind controlul traficului de frontieră rutier și feroviar, semnată la data de 27.04.2004, România și Ungaria au decis extinderea în anumite condiții a competenței autorităților române cu privire la constatarea și sancționarea încălcărilor legislației statului român referitoare la trecerea frontierei de către persoane, introducerea, scoaterea şi tranzitarea bunurilor. Această extindere operează cu privire la încăperile de serviciu, drumul public care duce de la frontiera de stat la locul de serviciu, benzile de circulație de control şi cabinele de serviciu aferente acestora, atât pe terminalul de ieșire, cât şi de intrare, aplicându-se și faptelor comise de personalul român. Din acest considerent, s-a apreciat că în temeiul art. 11 din Constituția României, cu referire la art. 12 C.pen. și art. 5 alin. 4 rap. la art. 5 alin. 3 din Convenția dintre România şi Republica Ungară, legislația aplicabilă este cea română, fără a fi necesară autorizarea prevăzută de art. 9 alin. 3 C.pen.

Într-o altă opinie s-a apreciat că, în această ipoteză, sunt incidente dispozițiile art. 8 și art. 9 C.pen. (în acest sens, încheierea nr. 154/3.07.2019, pronunțată în dosarul nr. 3207/108/2019/a1 a judecătorului de cameră preliminară din cadrul Tribunalului Arad, hotărâre menținută prin decizia penală nr. 103/11.09.2019 a judecătorului de cameră preliminară din cadrul Curţii de Apel Timișoara).

În opinia noastră, prima opinie este cea corectă.

Astfel, în materia aplicării legii penale substanțiale în spațiu, dispozițiile art. 12 C.pen. aduc o limitare cu titlu general, prevăzând că dispozițiile art. 8 – 11 se aplică dacă nu se dispune altfel printr-un tratat internațional la care România este parte2. Prin urmare, dispozițiile art. 8 și art. 9 C.pen. au caracter subsidiar față de prevederile convențiilor internaționale, motiv pentru care, pentru ipoteza reglementării printr-o astfel de convenție, va fi incidentă restrângerea sau extinderea limitelor spațiale de aplicare a legii penale române.

Cu privire la situația infracțiunilor comise în punctele comune de trecere a frontierei organizate pe teritoriul Ungariei, conform art. 5 alin. 4 din Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Ungare pentru aplicarea Convenției între România și Republica Ungară privind controlul traficului de frontieră rutier și feroviar, controlul persoanelor participante la traficul internațional de mărfuri la punctul de trecere a frontierei indicat la alin. 1 are loc într-un loc comun pe teritoriul Republicii Ungare. În acest scop pe teritoriul Republicii Ungare se înființează un loc de serviciu român pentru controlul traficului de frontieră.

Posibilitatea înființării punctelor de trecere comune pe teritoriul uneia dintre părțile semnatare ale convenției bilaterale este prevăzută și de dispozițiile art. 13 alin. 1 din O.U.G. nr.105/2001 privind frontiera de stat a României3, fără ca aceste dispoziții, ca de altfel și cele menționate anterior, să prevadă o extindere a limitelor spațiale ale legii penale române în acest caz.

Cu toate acestea, Convenția între România și Republica Ungară privind controlul traficului de frontieră rutier și feroviar din 27.04.2004 stabilește reguli proprii în ceea ce privește acțiunile ce constituie încălcări ale statului vecin pe teritoriul de funcționare4. Astfel, conform art. 5 alin. 3 din această Convenție, dacă acțiunea care contravine legislației statului vecin referitoare la trecerea frontierei de către persoane, introducerea, scoaterea și tranzitarea bunurilor este comisă pe teritoriul de funcționare, atunci aceasta trebuie considerată ca și cum ar fi fost săvârșită în acea localitate a statului vecin pe al cărui teritoriu se găsește punctul de trecere a frontierei care îi aparține. Prin urmare, Convenția asimilează infracțiunile comise pe teritoriul de funcționare cu cele comise pe teritoriul țării, în măsura în care acestea privesc activitățile menționate în cuprinsul dispozițiilor art. 5 alin. 3. De altfel, faptul că, spre deosebire de dispozițiile art. 13 alin. 3 din O.U.G. nr.105/20015, Convenția are în vedere aplicarea legislației române nu doar cu privire la formalitățile de trecere a frontierei pe teritoriul de funcționare, ci inclusiv cu privire la fapte ce constituie infracțiuni comise în acest spațiu, rezultă din definiția noțiunii de control al traficului de frontieră prevăzută de art. 1 pct. 1 din Convenție6, activitate ce are ca scop inclusiv prevenirea activităților ilegale de natură penală.

Prin urmare, având în vedere că, în această ipoteză, locul comiterii infracțiunii este asimilat teritoriului național, infracțiunile care se circumscriu domeniului de incidență a dispozițiilor art. 5 alin. 3 din Convenție vor fi considerate ca fiind infracțiuni comise în țară, devenind incident principiul teritorialității prevăzut de art. 8 C.pen. în materia aplicării legii penale române în spațiu, fără a fi necesară autorizarea prevăzută de art. 9 alin. 3 C.pen.

În unanimitate a fost agreată opinia INM.

Această problemă de drept a fost discutată la întâlnirea procurorilor șefi de secție din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcției Naționale Anticorupție, Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism şi al parchetelor de pe lângă curţile de apel – București, 9-10 martie 2020.

Partajează acest conținut:

Tags: convenții bilaterale interstataleextinderejurisdicție penalăorgane judiciare penaleunificarea practicii judiciare
Previous Post

E OFICIAL! Teatrele, cinematografele și restaurantele se vor REDESCHIDE la 1 septembrie

Next Post

Evaziunea fiscală – Cum se calculează prejudiciul?

Related Posts

Tâlhărie șocantă în Bihor: și-a legat părinții adoptivi și i-a jefuit în miez de noapte
Investigații

Tâlhărie șocantă în Bihor: și-a legat părinții adoptivi și i-a jefuit în miez de noapte

by Oros Carla
15 decembrie 2025
CEDO dă câștig de cauză judecătorului Danileț: magistrații pot vorbi public când statul de drept este în pericol
Drept

CEDO dă câștig de cauză judecătorului Danileț: magistrații pot vorbi public când statul de drept este în pericol

by Ela Ardelean
15 decembrie 2025
Bărbat condamnat la 5 ani de închisoare pentru tentativă de omor după ce și-a înjunghiat iubita în piept
Penal

Bărbat condamnat la 5 ani de închisoare pentru tentativă de omor după ce și-a înjunghiat iubita în piept

by Ela Ardelean
11 decembrie 2025
Next Post
Răzvan Doseanu

Evaziunea fiscală – Cum se calculează prejudiciul?

Articole recente

  • Noi reguli pentru locuințele de serviciu din justiție, ordine publică și penitenciare: fără drept de ocupare după pensionare
  • Tânărul acuzat de tentativă de omor, după ce a bătut un bărbat până l-a lăsat în comă, rămâne după gratii
  • Tâlhărie șocantă în Bihor: și-a legat părinții adoptivi și i-a jefuit în miez de noapte
  • Nevirarea impozitului nu atrage răspunderea penală pentru abuz în serviciu a notarului public | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • CEDO dă câștig de cauză judecătorului Danileț: magistrații pot vorbi public când statul de drept este în pericol
  • Lovitură de 200.000 de lei dată de Poliția de Frontieră: sute de parfumuri contrafăcute confiscate
  • Dosarul fraudării concursului privind ocuparea funcției de director al Școlii Gimnaziale Avram Iancu, riscă să se prescrie pe rolul Tribunalului Bihor.
  • Cât însemnă publicul! FC Bihor este lider în partidele disputate pe propriul teren
  • Contract de asistenţă juridică: consecințele inserării în contract a unui pact de quota litis | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • Suferința psihică a animalelor ar putea fi recunoscută prin lege

Categorii

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Colaboratori

Categorii

Arhive

  • BihorJust
  • Contact
  • Declinarea responsabilității
  • Despre noi
  • Facebook
  • Flux – Noutăți la zi
  • Politica de confidentialitate
  • Termeni și condiții
  • Slide Anything Popup Preview

© 2020 BihorJust.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.