• Contact
luni, iunie 9, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Stabilirea salariului personalului plătit din fonduri publice în cazul îndeplinirii condițiilor pentru a trece la o nouă gradație după intrarea în vigoare a Legii 153/2017

by Veronica Bursașiu
22/12/2020
in Prim Plan, Recomandate, Sistemul judiciar
0 0
0
Forumul Judecătorilor din România cere soluții pentru modificări legislative necesare desfășurării concursurilor din magistratură
0
SHARES
712
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Titlul problemei de drept: Stabilirea drepturilor salariale pentru personalul din sistemul bugetar care îndeplineşte condiţiile pentru a trece la o nouă gradaţie după intrarea în vigoare a Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, se face prin aplicarea cotelor procentuale prevăzute de art. 10 din lege sau la nivelul maxim aflat în plată din cadrul instituţiei publice.

  • Materia: civil
  • Submaterie: litigii de muncă și asigurări sociale
  • Acte normative incidente: art. 6 lit. b), c), art. 10 şi art. 39 din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, decizia nr. 794/2016 a Curţii Constituţionale
  • Cuvinte-cheie: salarizare, personal bugetar

Problema de drept: calcularea salariului în cazul trecerii salariatului de la gradaţia 3 la gradaţia 4 potrivit Legii nr. 153/2017. Fie se aplică dispoziţiile art.10 alin. 4 lit. d) din Legea nr.153/2017 şi se majorează salariul de bază avut cu cota procentuală de 2,5%, rezultând noul salariu de bază, fie se stabilește salariul la nivelul salariului aflat în plată pentru funcţia similară, acordându-se cel mai mare salariu aflat în plată, în baza art. 39 alin. 1 din Legea nr. 153/2017.

Reclamanta este salariată a unei instituţii publice, în baza unui contract individual de muncă. În luna decembrie 2017, ca urmare a trecerii la o nouă tranşă de vechime, angajatorul a emis o decizie de salarizare. Pentru trecerea reclamantei de la gradaţia 3 la gradaţia 4, s-au aplicat dispoziţiile art.10 alin. 4 lit. d din Legea nr.153/2017 şi s-a majorat salariului de bază avut cu cota procentuală de 2,5%, rezultând noul salariu de bază.

La aceeaşi dată, la nivelul instituţiei erau salariaţi care îndeplineau aceeaşi funcţie, aveau acelaşi grad şi se aflau la aceeaşi gradaţie care beneficiau de un salariu de bază mai mare (ca efect al aplicării Legii nr. 71/2015 şi O.U.G. nr. 57/2015).

În aceeaşi perioadă, un alt salariat din cadrul instituţiei a promovat în grad, iar la stabilirea drepturilor salariale s-a aplicat art. 39 alin. 1 din Legea nr. 153/2017, acordându-se salariul aflat în plată pentru funcţia similară, acordându-se cel mai mare salariu aflat în plată.

În consecinţă, reclamanta are un salariu de bază mai mic faţă de alţi salariaţi care îndeplinesc aceeaşi funcţie, au aceleaşi grad şi aceeaşi gradaţie.

Dispoziţii legale relevante:

Legea nr. 153/2017:

Art. 6 – Sistemul de salarizare reglementat prin prezenta lege are la bază următoarele principii:

a) principiul legalităţii, în sensul că drepturile de natură salarială se stabilesc prin norme juridice de forţa legii, cu excepţia hotărârilor prevăzute la art. 11 alin. (1), conform principiilor enunţate de art. 120 din Constituţia României, republicată, dar cu încadrare între limitele minime şi maxime prevăzute prin prezenta lege;

b) principiul nediscriminării, în sensul eliminării oricăror forme de discriminare şi instituirii unui tratament egal cu privire la personalul din sectorul bugetar care prestează aceeaşi activitate şi are aceeaşi vechime în muncă şi în funcţie;

c) principiul egalităţii, prin asigurarea de salarii de bază egale pentru muncă cu valoare egală;

Art. 10:

(1) Salariile de bază sunt diferenţiate pe funcţii, grade/trepte şi gradaţii.

(2) Fiecărei funcţii, fiecărui grad/treaptă profesională îi corespund 5 gradaţii, corespunzătoare tranşelor de vechime în muncă, cu excepţia funcţiilor de demnitate publică şi funcţiilor de conducere pentru care gradaţia este inclusă în indemnizaţia lunară/salariul de bază prevăzut pentru aceste funcţii în anexele nr. I – IX, precum şi a personalului militar, poliţiştilor şi poliţiştilor de penitenciare.

(3) Salariile de bază prevăzute în anexele nr. I – VIII pentru funcţiile de execuţie sunt la gradaţia 0.

(4) Tranşele de vechime în muncă în funcţie de care se acordă cele 5 gradaţii, precum şi cotele procentuale corespunzătoare acestora, calculate la salariul de bază avut la data îndeplinirii condiţiilor de trecere în gradaţie şi incluse în acesta, sunt următoarele:

a) gradaţia 1 – de la 3 ani la 5 ani – şi se determină prin majorarea salariului de bază prevăzut în anexele la prezenta lege cu cota procentuală de 7,5%, rezultând noul salariu de bază;

b) gradaţia 2 – de la 5 ani la 10 ani – şi se determină prin majorarea salariului de bază avut cu cota procentuală de 5%, rezultând noul salariu de bază;

c) gradaţia 3 – de la 10 ani la 15 ani – şi se determină prin majorarea salariului de bază avut cu cota procentuală de 5%, rezultând noul salariu de bază;

d) gradaţia 4 – de la 15 ani la 20 de ani – şi se determină prin majorarea salariului de bază avut cu cota procentuală de 2,5%, rezultând noul salariu de bază;

e) gradaţia 5 – peste 20 de ani – şi se determină prin majorarea salariului de bază avut cu cota procentuală de 2,5%, rezultând noul salariu de bază.

(5) Gradaţia obţinută se acordă cu începere de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au împlinit condiţiile de acordare.

(6) Pentru personalul nou-încadrat, salariul de bază se determină prin aplicarea succesivă a majorărilor prevăzute la alin. (4), corespunzător gradaţiei deţinute.

(7) Pentru acordarea gradaţiei corespunzătoare tranşei de vechime în muncă, angajatorul va lua în considerare integral şi perioadele lucrate anterior în alte domenii de activitate decât cele bugetare.

Art. 39 (1): Până la aplicarea integrală a prevederilor prezentei legi, pentru personalul nou-încadrat, pentru personalul numit/încadrat în aceeaşi instituţie/autoritate publică pe funcţii de acelaşi fel, inclusiv pentru personalul promovat în funcţii sau în grade/trepte profesionale, salarizarea se face la nivelul de salarizare pentru funcţii similare din cadrul instituţiei/autorităţii publice în care acesta este numit/încadrat sau din instituţiile subordonate acestora, în cazul în care nu există o funcţie similară în plată.

Într-o opinie, s-a arătat că situaţia în care se află reclamanta nu intră sub incidenţa prevederilor art. 39 alin. 1 din Legea cadru nr. 153/2017, întrucât nu a fost personal nou încadrat, nu a fost numită/încadrată pe o funcţie de acelaşi fel şi nici nu a promovat în funcţie sau treaptă profesională. Drept urmare, la trecerea reclamantei de la gradaţia 3 la gradaţia 4, s-au aplicat dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 153/2017.

Acelaşi punct de vedere a fost exprimat de către Curtea de Conturi şi de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, prin adrese de răspuns la solicitarea instituţiei publice angajatoare.

Opinia exprimată la nivelul Curţii de Apel Galaţi este în sensul că, în aplicarea principiilor nediscriminării şi egalităţii, enumerate în art. 6 lit. b şi c din Legea 153/2017, şi în situaţia trecerii la o nouă gradaţie drepturile salariale trebuie să fie stabilite la nivelul funcţiei similare aflate în plată.

În anul 2016, într-un context similar, Curtea Constituţională a pronunţat decizia 794/2016, în care a statuat că, pentru respectarea principiului constituţional al egalităţii în faţa legii, drepturile salariale trebuie să fie aceleaşi pentru tot personalul care se află în situaţii profesionale identice, iar stabilirea unui tratament juridic diferit fără o justificare obiectivă şi rezonabilă contravine acestui principiu.

Opinia formatorilor INM:

Problema de drept este reprezentată de calcularea salariului în cazul trecerii salariatului de la gradaţia 3 la gradaţia 4 potrivit Legii nr. 153/2017. Fie se aplică dispoziţiile art.10 alin. 4 lit. d) din Legea nr.153/2017 şi se majorează salariul de bază avut cu cota procentuală de 2,5%, rezultând noul salariu de bază, fie se stabilește salariul la nivelul salariului aflat în plată pentru funcţia similară, acordându-se cel mai mare salariu aflat în plată, în baza art. 39 alin. 1 din Legea nr. 153/2017.

Potrivit Legii nr. 153/2017, salariul de bază reprezintă suma de bani corespunzătoare funcției, gradului/treptei profesionale, gradației, vechimii în specialitate, iar gradația reprezintă salariul de bază corespunzător funcției, acordat în raport cu vechimea în muncă.

În aceste condiții, prin prevederile art. 10 din Legea nr. 153/2017, se prevăd regulile de calcul ale salariului în raport de gradația corespunzătoare vechimii salariatului. Cum Legea nr. 153/2017 este singura care reglementează drepturile salariale ale personalului din sectorul bugetar plătit din bugetul general consolidat al statului de la intrarea sa în vigoare, calculul salariului de bază raportat la vechimea salariatului se va face potrivit art. 10 din această lege.

Problema se pune în cazul în care după acest calcul, salariatul va avea un salariu mai mic decât alți salariați aflați în aceeași funcție, au același grad și aceeași gradație. Opinăm că în cauză nu devin incidente dispozițiile art. 39, întrucât acestea se aplică exclusiv destinatarilor expres menționați, respectiv personalul nou-încadrat, cel numit/încadrat în aceeași instituție/autoritate publică pe funcții de același fel și personalul promovat în funcții sau în grade/trepte profesionale. Așadar, art. 39 nu face nicio referire la personalul care primește o nouă gradație.

Or, dacă s-ar aplica o majorare în funcție de nivelul maxim al salariului aflat în plată, s-ar ajunge la adăugarea unui element suplimentar la calculul salariului, element neprevăzut de lege. De asemenea, păstrând elementul de comparație al celui mai mare salariu aflat în plată, s-ar ajunge la stabilirea unui nivel de salarizare care nu a fost stabilit de legiuitor și nici urmărit prin prevederile Legii nr. 153/2017.

De asemenea, potrivit art. 36 Legea nr. 153/2017, „la data intrării în vigoare a prezentei legi, reîncadrarea personalului salarizat potrivit prezentei legi se face pe noile funcții, grade/trepte profesionale, gradație corespunzătoare vechimii în muncă și vechime în specialitate/vechime în învățământ avute, cu stabilirea salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare și indemnizațiilor lunare potrivit art. 38.” Potrivit acestui din urmă articol, în situația în care în urma avansării în gradație, potrivit legii, rezultă un salariu de bază mai mic decât cel avut la data promovării sau avansării în gradație, se păstrează salariul de bază avut anterior promovării sau avansării în gradație.

Într-adevăr, potrivit art. 6 din legea anterior menționată, sistemul de salarizare reglementat prin aceasta are la bază principiul nediscriminării, acesta fiind și principiul constituțional consacrat de art. 16 din legea fundamentală.

Cu toate acestea, în baza acestui principiu, egalizarea se face în condițiile legii. Așadar, în lipsa unui cadru legislativ, nu se poate impune o egalizare generală a tuturor salariilor în cadrul aceleiași gradații, întrucât s-ar aduce atingere scopului Legii nr. 153/2017.

Totodată, subliniem că există o diferență între situația dedusă judecății CCR care a stat la baza Deciziei nr. 794/2016 și cea din prezenta speță, în primul caz Curtea examinând situația unei discriminări între persoane aflate în aceeași situație, care sunt tratate diferit prin condițiile impuse chiar de lege, în funcție de obținerea sau nu a unor drepturi recunoscute prin hotărâri judecătorești pronunțate în favoarea lor.

În consecință, la trecerea la o gradație superioară se aplică exclusiv dispozițiile art.10 din Legea nr.153/2017, fără a majora cuantumul la nivelul maxim existent în plată.

Cu majoritate, participanții au agreat că, având în vedere momentul la care s-a produs modificarea gradației, se aplică cu prioritate norma tranzitorie din art. 39 alin. (1) din Legea nr. 153/2017, care urmează a fi interpretată extensiv, în sensul includerii în sfera de aplicare și a ipotezelor de trecere de la o gradație la alta.

În susținerea soluției au fost reținute următoarele argumente:

– chiar dacă nu acoperă în mod expres ipoteza trecerii de la o gradație la alta, din modalitatea de formulare a dispozițiilor art. 39 alin. (1), care face referire atât la „personalul nou-încadrat”, cât și la „personalul numit/încadrat” în aceeaşi instituţie sau autoritate publică pe funcţii de acelaşi fel, rezultă că prevederile se referă nu doar la personalul nou-venit, ci și la cel existent („încadrat”) în instituție/autoritate la momentul intrării în vigoare a legii, legiuitorul având în vedere, astfel, o sferă mai largă de modificare a funcțiilor și de încadrare pe funcții de același fel;

– norma cuprinsă în art. 10 al Legii nr. 153/2017 este o normă de drept substanțial care se aplică după perioada de aplicare tranzitorie a legii; dacă momentul la care s-a produs modificarea gradației se situează în perioada de aplicare tranzitorie a legii, sunt aplicabile dispozițiile art. 39 care au în vedere orice modificare a raporturilor de muncă intervenite în această etapă, în care salariul trebuie egalizat la nivel maxim în limitele legii;

– dispozițiile art. 10 nu pot fi aplicate salariului aflat în plată la data intrării în vigoare a legii, acesta fiind stabilit prin legislația anterioară.

Această problemă de drept a fost discutată la întâlnirea președinților secțiilor pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale din cadrul curților de apel – București, 9-10 noiembrie 2020.

Tags: drept civillitigii de muncăsalarizareunificarea practicii judiciare
Veronica Bursașiu

Veronica Bursașiu

Next Post
Nicolae POP | A fost sau nu a fost? (III)

Nicolae POP | A fost sau nu a fost? (III)

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • justitie
  • Justiţie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Stiri
  • Știri
  • Video

Articole recente

  • O propunere legislativă extinde despăgubirile morale și pentru victimele indirecte ale vătămărilor
  • Democrație (dez)echilibrată
  • Modalitate de dobândire a dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile | Decizii relevante
  • Victorie la Cluj! CSM CSU Oradea este la un singur succes de titlul național la baschet masculin
  • Țigări de contrabandă în Bihor: doi suspecți reținuți în cadrul operațiunii „Jupiter”

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.