• Contact
  • Facebook
vineri, octombrie 31, 2025
  • Login
BihorJust.ro - Portal de informații juridice și economice - analize, opinii, interviuri, știri, investigații, anchete
No Result
View All Result
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Drept
  • Economie
  • Cultură
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Drept
  • Economie
  • Cultură
  • Contact
No Result
View All Result
BihorJust.ro - Portal de informații juridice și economice - analize, opinii, interviuri, știri, investigații, anchete
No Result
View All Result

Sancţiunea în cazul emiterii actului fiscal cu depăşirea termenului de definitivare a inspecţiei fiscale

by Adrian Labos
13/02/2023
in Sistemul judiciar, Recomandate
0 0
0
Forumul Judecătorilor din România cere soluții pentru modificări legislative necesare desfășurării concursurilor din magistratură
0
SHARES
793
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Titlul problemei de drept: sancţiunea ce intervine în cazul emiterii actului fiscal cu depăşirea termenului de definitivare a inspecţiei fiscale (Curtea de Apel Alba Iulia)

Practica judiciară

În cadrul dezbaterilor problema de drept a fost precizată, în sensul că urmează a fi dezbătută natura termenului de finalizare a inspecției fiscale prevăzut de dispozițiile art. 126 alin. (1) Cod de procedură fiscală.

În ceea ce privește sancțiunea care poate interveni cu privire la actele de control emise cu depășirea termenului reglementat de dispozițiile art. 126 alin. (1) C.proc.fisc., s-a menționat că analiza tipului de nulitate trebuie circumscrisă regimului special al nulității actului administrativ fiscal, configurat de dispozițiile art. 49 și 50 din Codul de procedură fiscală.

S-a menționat că nu se poate reține, în ipoteza în discuție, sancțiunea nulității absolute, cazurile de nulitate absolută în materia actelor administrativ fiscale fiind limitativ reglementate de art. 49 C.proc.fisc., concluzie susținuă de dispozițiile art. 49 alin. (3) teza I [„(3) Actele administrative fiscale prin care sunt încălcate alte prevederi legale decât cele prevăzute la alin. (1) sunt anulabile (…)”]. În același sens a fost evocată practica existentă la nivelul unor curți de apel, în sensul reținerii nulității relative a actelor administrativ fiscale, în măsura în care se face dovada unei vătămări care nu poate fi înlăturată altfel.

Un alt argument în sprijinul opiniei conform căreia termenul prevăzut de dispozițiile art. 126 alin. (1) C.proc.fisc. este un termen de recomandare este faptul că din rațiuni de tehnică legislativă, de regulă, legiuitorul înțelege să sancționeze nerespectarea unui termen de decădere cu nulități exprese; or, în speță, o astfel de nulitate nu este reglementată.

Cu toate acestea, s-a menționat că reținerea caracterului de recomandare al termenului în care trebuie realizată inspecția fiscală nu se conciliază cu efectele pe care dispozițiile art. 126 alin. (2) teza a II-a C. proc. fisc. le atribuie nefinalizării inspecției în dublul perioadei menționate la art. 126 alin. (1), respectiv încetarea competenței organului de inspecție fiscală și reluarea inspecției condiționat de aprobarea organului ierarhic superior [„(2) În cazul în care inspecţia fiscală nu se finalizează într-o perioadă reprezentând dublul perioadei prevăzute la alin. (1), inspecţia fiscală încetează, fără a se emite raport de inspecţie fiscală şi decizie de impunere sau decizie de nemodificare a bazei de impunere. În acest caz, organul de inspecţie fiscală poate relua inspecţia, cu aprobarea organului ierarhic superior celui care a aprobat inspecţia fiscală iniţială, o singură dată pentru aceeaşi perioadă şi aceleaşi obligaţii fiscale, cu respectarea prevederilor art. 117 alin. (1)”].

Opinia formatorului INM

Problema de drept care se pune constă în natura termenelor de efectuare a inspecției fiscale reglementate de art. 126 alin. 1 din noul Cod de procedură fiscală și sancțiunea care intervine în cazul depășirii acestora.

Textele relevante sunt următoarele :

Art. 126 – Durata efectuării inspecţiei fiscale

(1) Durata efectuării inspecţiei fiscale este stabilită de organul de inspecţie fiscală, în funcţie de obiectivele inspecţiei, şi nu poate fi mai mare de:

a) 180 de zile pentru contribuabilii mari, precum şi pentru contribuabilii/plătitorii care au sedii secundare, indiferent de mărime;

b) 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii;

c) 45 de zile pentru ceilalţi contribuabili.

(2) În cazul în care inspecţia fiscală nu se finalizează într-o perioadă reprezentând dublul perioadei prevăzute la alin. (1), inspecţia fiscală încetează, fără a se emite raport de inspecţie fiscală şi decizie de impunere sau decizie de nemodificare a bazei de impunere. În acest caz, organul de inspecţie fiscală poate relua inspecţia, cu aprobarea organului ierarhic superior celui care a aprobat inspecţia fiscală iniţială, o singură dată pentru aceeaşi perioadă şi aceleaşi obligaţii fiscale, cu respectarea prevederilor art. 117 alin. (1).

Rezultă din interpretarea coroborată a celor două alineate că atât raportul de inspecție fiscală, cât și decizia de impunere sau decizia de nemodificare a bazei de impunere întocmite peste termenele prevăzute la alin. 1 sunt valabil întocmite și nu pot fi anulate pentru acest considerent. Într-adevăr, de vreme ce doar în cazul depășirii dublului acestor termene inspecția fiscală încetează (cu consecința că nu mai pot fi emise actele amintite), rezultă, per a contrario, că dacă dublul termenelor nu este depășit, actele sunt valabil întocmite (considerăm că acest raționament este cel mai potrivit și nu se impune completarea cu dispozițiile Codului civil, deoarece nu avem de-a face cu termene de drept material și nici cu dispozițiile Codului de procedură civilă referitoare la termene procedurale deoarece Codul de procedură fiscală se completează cu legea procedural civilă doar dacă situația în discuție nu este reglementată de Codul de procedură fiscală; de asemenea, nu este potrivită interpretarea prin raportare la dispozițiile art. 49 și 50 Cod de procedură fiscală deoarece nu este caz de nulitate; din interpretarea coroborată a alin. 1 și 2 obținem răspunsul la problemă). Altfel spus, termenele reglementate de alin. 1 sunt de recomandare iar depășirea lor poate, eventual, atrage sancțiunarea disciplinară a celor din culpa cărora au fost depășite, fără a afecta valabilitatea actelor fiscale.

Situația se schimbă dacă s-a depășit dublul termenelor. În acest caz, decizia de impunere și decizia de nemodificare a bazei de impunere sunt nule (facem observația că, fiind o specie de acte administrative, potrivit teoriei generale a actului administrativ, nu este caz de distincție între nulități absolute și relative); raportul de inspecție fiscală, act preparator, poate fi anulat în condițiile art. 18 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr 554/2004 (considerăm că același va fi regimul juridic al oricăror acte preparatorii). În acest caz nulitatea se datorează încălcării interdicției explicite de a mai emite astfel de acte.

Pentru aceste considerente, propunem următorul răspuns:

Termenele prevăzute de dispozițiile art. 126 alin. 1 din noul Cod de procedură fiscală sunt de recomandare. Depășirea acestor termene nu afectează valabilitatea raportului de inspecție fiscală, a deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impunere.

Depășirea dublului termenelor regelementate de art. 126 alin. 1 din noul Cod de procedură fiscală atrage nulitatea deciziei de impunere, a deciziei de nemodificare a bazei de impunere și a oricăror acte preparatorii întocmite după împlinirea dublului termenelor.

Punctul de vedere al Secției de contencios administrativ și fiscal a ÎCCJ

În sensul opiniei exprimate de formatorul INM.

Opinii exprimate de participanții la întâlnire

În unanimitate, a fost agreată opinia formatorului INM.

Această problemă de drept a fost discutată cu ocazia întâlnirii președinților secțiilor de contencios administrativ și fiscal ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel, dedicată discutării aspectelor de practică neunitară în materia dreptului administrativ și financiar-fiscal și organizată în perioada 17-18 octombrie 2019, la Curtea de Apel Craiova.

Tags: act fiscaldepășireemitereinspecție fiscalăsancțiunetermen de dedinitivareunificarea practicii judiciare
Adrian Labos

Adrian Labos

Related Posts

A bătut un bătrân de 87 de ani pentru 10 lei: femeie trimisă în judecată pentru tâlhărie calificată

A bătut un bătrân de 87 de ani pentru 10 lei: femeie trimisă în judecată pentru tâlhărie calificată

by Ela Ardelean
26/10/2025
0

Judecătoria Oradea a hotărât, vineri, 24 octombrie 2025, începerea judecății în cazul Katalinei Rebeca Farkas, o orădeancă în vârstă de...

Noi substanțe pe lista de droguri

Măsură preventivă mai blândă pentru un orădean acuzat de trafic de droguri: instanța a dispus arestul la domiciliu

by Ela Ardelean
23/10/2025
0

Tribunalul Bihor a dispus, joi, 23 octombrie 2025, înlocuirea măsurii arestării preventive cu arestul la domiciliu în cazul orădeanului Tudor George Lețu, un...

Asigurare RCA obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice

Asigurare RCA obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice

by Ela Ardelean
22/10/2025
0

Trotinetele și bicicletele electrice vor intra, în curând, în categoria vehiculelor care trebuie să dețină o poliță de asigurare de...

Next Post
Invitatul săptămânii: Adrian  Hatos

Invitatul săptămânii: Adrian Hatos

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recente

  • Tâlhărie ca-n filme: a atacat victima cu spray lacrimogen și a fugit cu 39.400 de lei!
  • Cristale, cannabis și pastile: ce au găsit anchetatorii în apartamentul din Oradea!
  • Creditele care pot fi anulate în 14 zile, fără penalități: Proiectul de lege care le oferă românilor mai mult control asupra datoriilor
  • Constatarea unei nereguli generate de existența unui conflict de interese: aplicarea unei corecții financiare de 100% | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • Flagrant de corupție la Satu Mare: bărbat reținut după ce a încercat să ofere mită unui angajat al Inspectoratului General pentru Imigrări

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Editorial
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sănătate
  • Sanatate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Stiri
  • Știri
  • Video

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT
Tâlhărie ca-n filme: a atacat victima cu spray lacrimogen și a fugit cu 39.400 de lei!
Anchete

Tâlhărie ca-n filme: a atacat victima cu spray lacrimogen și a fugit cu 39.400 de lei!

31/10/2025
Cristale, cannabis și pastile: ce au găsit anchetatorii în apartamentul din Oradea!
Anchete

Cristale, cannabis și pastile: ce au găsit anchetatorii în apartamentul din Oradea!

31/10/2025
Creditele care pot fi anulate în 14 zile, fără penalități:  Proiectul de lege care le oferă românilor mai mult control asupra datoriilor
Economie

Creditele care pot fi anulate în 14 zile, fără penalități: Proiectul de lege care le oferă românilor mai mult control asupra datoriilor

31/10/2025
Constatarea unei nereguli generate de existența unui conflict de interese: aplicarea unei corecții financiare de 100% | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
Avocatura

Constatarea unei nereguli generate de existența unui conflict de interese: aplicarea unei corecții financiare de 100% | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

31/10/2025

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Drept
  • Economie
  • Cultură
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
  • Facebook
2020-2025 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate. Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Drept
  • Economie
  • Cultură
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.