• Contact
duminică, iunie 8, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Proiectul de lege pentru combaterea dependenței de jocuri de noroc considerat neconstituțional, nelegal și inaplicabil

by Ela Ardelean
18/03/2025
in Drept, Economie, Juridic, Justiţie, Prim Plan 2
0 0
0
Proiectul de lege pentru combaterea dependenței de jocuri de noroc considerat neconstituțional, nelegal și inaplicabil
0
SHARES
99
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Federația Organizatorilor de Jocuri de Noroc a expus un punct de vedere ferm privind impactul limitării plăților către operatorii de jocuri de noroc, calificând această măsură drept neconstituțională, ilegală și imposibil de aplicat.

Recent, a fost înregistrată la Senat propunerea legislativă nr. B57/2025, care vizează limitarea sumelor pe care o persoană le poate cheltui pentru activități de jocuri de noroc. FEDBET – Federația Organizatorilor de Jocuri de noroc, ca entitate reprezentantivă pentru industria de jocuri de noroc, consideră că această inițiativă ridică serioase probleme de constituționalitate, legalitate și aplicabilitate.

În primul rând, măsura implică restrângerea nejustificată a exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale – dreptul la viață intimă, privată și dreptul de proprietate privată, garantate prin Constituție. Restricțiile asupra drepturilor fundamentale pot fi impuse doar în situații excepționale, cum ar fi siguranța națională, ordinea ori sănătatea publică. În plus, orice măsură care limitează drepturile fundamentale ale cetățenilor trebuie să fie justificată de un interes public major, să aibă un fundament legal solid și să se impună numai în situații cu totul și cu totul excepționale. Articolul 53 din Constituție prevede:

i). Restrângerea trebuie să se impună pentru motive de siguranță națională, ordine, sănătate ori morală publică, ori pentru prevenirea unor calamități sau dezastre deosebit de grave: Orice restrângere a drepturilor fundamentale trebuie să fie justificată prin motive clare, precum siguranța națională, ordinea publică, sănătatea sau moralitatea publică, ori pentru prevenirea unor calamități grave, așa cum prevede Constituția. Propunerea legislativă, nici în expunerea de motive, nici în textul legii, nu menționează niciun astfel de motiv și nu demonstrează existența unei amenințări imediate sau un pericol iminent care să justifice o astfel de măsură. În plus, jocurile de noroc sunt activități legale, reglementate și supuse unor taxe și controale stricte din partea statului.

ii). Restrângerea trebuie să fie proporțională cu situația care a determinat-o: pentru a putea fi evaluată proporționalitatea măsurii, este necesar un studiu sau o analiză aprofundată a impactului jocurilor de noroc asupra situației financiare a populației. În lipsa unei astfel de analize, restrângerea nu poate fi stabilită arbitrar, pe baza unor estimări sau asumpții generale. Limitarea dreptului unei persoane de a dispune liber de 90% din veniturile pentru astfel de activități ridică întrebări: cum s-a ajuns la limita de 10%? De ce nu orice alt procent? În al doilea rând, măsura trebuie să se dispună cu caracter temporar, nu definitiv, în sensul că trebuie să dureze doar până la înlăturarea situației excepționale care a generat-o. 

Această propunere nu doar că nu îndeplinește niciunul dintre aceste criterii și nu justifică în niciun fel necesitatea unei astfel de limitări, dar riscă să creeze un precedent periculos pentru extinderea controlului statului asupra cheltuielilor cetățenilor, iar un astfel de control este incompatibil cu principiile de bază ale unui sistem democratic. Dacă statul poate decide cât din venitul unui cetățean poate fi alocat pentru un anumit tip de cheltuială și unde poate fi cheltuit, ar putea extinde acest principiu și în alte domenii, cum ar fi asupra altor produse de consum sau asupra oricăror alte activități recreative. Mai mult, acest proiect introduce ideea unei supravegheri excesive a cheltuielilor individuale, transformând operatorii economici din domeniul jocurilor de noroc și instituțiile financiar-bancare în instrumente de control al veniturilor populației.

De asemenea, datele financiare ale unei persoane sunt informații sensibile, protejate de legislația europeană privind confidențialitatea și securitatea datelor. Accesul operatorilor de jocuri de noroc la aceste informații ar încălca principiul minimizării datelor prevăzut de Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR), care limitează colectarea și prelucrarea doar la strictul necesar pentru un scop legitim. Mai mult, propunerea legislativă nu prevede mecanisme clare de protecție împotriva utilizării abuzive sau a accesului neautorizat, expunând jucătorii la riscuri semnificative.

Totodată, măsura creează o discriminare evidentă între cei care aleg jocurile de noroc ca formă de divertisment și cei care optează pentru alte tipuri de recreere, asupra cărora nu există restricții similare.

În plus, propunerea legislativă ignoră atât realitățile economice, cât și dificultățile tehnice și operaționale. În prezent, nu există o infrastructură digitală care să permită verificarea veniturilor în timp real, ceea ce face măsura inaplicabilă și creează o birocrație excesivă, cu riscuri majore pentru instituțiile financiare și clienții acestora. Eventualele erori sau probleme tehnice ar putea atrage sancțiuni disproporționate, pentru instituțiile bancare, inclusiv amenzi de până la zece ori cifra de afaceri, riscând să ducă la falimente în sistemul bancar. În plus, sistemul actual nu permite monitorizarea sumelor cheltuite în diferite locații sau a veniturilor distribuite între mai multe bănci și platforme digitale, precum Revolut, ceea ce face imposibilă implementarea unei astfel de restricții.

Considerăm că este important să existe un echilibru între libertatea economică și cea politică. Dacă aspectele esențiale ce țin de economie nu sunt luate în considerare în deciziile politice, există riscul de a se crea probleme majore pe termen mediu și lung.

Jocurile de noroc sunt un business reglementat, cu obligații fiscale clare și contribuții la bugetul de stat, iar o astfel de intervenție disproporționată, asumată prin decizii politice, afectează nu doar industria, ci și principiile de bază ale unei economii de piață funcționale, creând premisele unor dezechilibre și de încurajare a pieței negre.

În final, suntem de părere că orice modificare legislativă cu impact major ar trebui să fie fundamentată pe studii, date, analize de impact, consultări publice și exemple de bune practici din alte state europene. Suntem întotdeauna deschiși dialogului cu autoritățile pentru a contribui la o reglementare corectă, eficientă și aplicabilă, care să protejeze consumatorii și societatea, oferind totodată un cadru de business echitabil și predictibil. 

Industria jocurilor de noroc susține și promovează jocul responsabil, echilibrul și consumul moderat, însă prin educație și prevenție, nu prin măsuri care restrâng drepturi și libertăți fundamentale.

Proiect de lege pentru combaterea dependenței de jocuri de noroc: stabilirea unei limite maxime de cheltuieli
Ela Ardelean

Ela Ardelean

Next Post
Recurs în interesul legii privind situația în care față de inculpat este pusă în mișcare acțiunea penală pentru săvârșirea unei infracțiuni pentru care este cercetat în stare de libertate, iar ulterior există suspiciunea rezonabilă că inculpatul a săvârșit cu intenție o nouă infracțiune sau pregătește săvârșirea unei noi infracțiuni

Motivarea deciziei prin care ÎCCJ a stabilit că sesizarea cu rechizitoriul sau propunerea de prelungire a măsurii arestării preventive formulată în ultima zi a termenului nu se consideră în termen

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Stiri
  • Video

Articole recente

  • Captură pe DN75: Transport ilegal de 149.900 de țigarete oprit în drum spre piață
  • Jaf în stil mafiot la Oradea: țigări furate și violență cu spray lacrimogen!
  • Legea care modifică regimul armelor și munițiilor a fost promulgată: interdicții pentru inculpații în dosare penale
  • CJUE: un migrant care intră ilegal în UE împreună cu propriul copil minor nu poate fi sancționat pentru facilitarea migrației ilegale
  • ANI: Declarațiile de avere rămân neschimbate, Decizia CCR nu produce efecte până la publicare

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.