• Contact
duminică, mai 22, 2022
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result
Home Economie

Premieră în România | O firmă de transport din Bihor a învins în instanță ANAF care i-a impus să plătească 5,8 MILIOANE de lei pentru diurna dată șoferilor

de Adrian Laboș
03/12/2021
in Economie, Prim Plan, Procese, Recomandate
0 0
10
Premieră în România | O firmă de transport din Bihor a învins în instanță ANAF care i-a impus să plătească 5,8 MILIOANE de lei pentru diurna dată șoferilor

foto generic

0
SHARES
12.6k
Afisari
Share on FacebookShare on Twitter

O firmă de transport din Bihor a reușit o premieră, fiind prima societate din țară care a obținut în instanță anularea unei decizii a ANAF de impozitare retroactivă a diurnelor acordate șoferilor plecați în curse internaționale. Fiscul obligase compania Vimatra să achite peste 5,8 milioane de lei drept impozit pentru diurnele plătite timp de trei ani. În timp ce firma considerase acești bani în afara salariului, deci neimpozabili, ANAF i-a socotit ca făcând parte din venitul salarial. După doi ani de procese, societatea a obținut o hotărâre definitivă de anulare a deciziei de impunere.

În 2018, după un control efectuat la firma Vimatra, ANAF București a emis o decizie de impunere prin care compania era obligată să plătească nu mai puțin de 5.853.805 de lei. Potrivit Fiscului, banii reprezentau impozitul retroactiv pe diurna acordată șoferilor plecați în curse internaționale de marfă și pe care firma bihoreană a socotit-o în afara salariului, deci neimpozabilă.

”ANAF a susținut că diurna face parte din salariu și trebuie să plătim impozit o sumă enormă, pe care au calculat-o pentru intervalul 2015-2018. Trebuie spus că în 2015 a fost o amnistie fiscală pe această situație. Imediat după ce a trecut amnistia, cei de la ANAF au început să controleze firmele de transport și să spună că diurna face parte din salariu și că trebuie să plătim impozit penru asta”, a explicat, pentru BihorJust, Alexandru Nicula, juristul firmei.

Decizia de impunere a fost atacată în justiție pe două căi. Primul proces a fost deschis, în 2018, la Curtea de Apel Oradea, pentru suspendarea executării silite a deciziei. ”A fost nevoie să facem asta pentru că legislația spune că ANAF poate să înceapă executarea imediat, nu trebuie să aștepte să se ajungă la instanță”, a explicat juristul Nicula.

În 2019, judecătorii orădeni au admis cererea de suspendare a executării deciziei de impunere, soluție menținută un an mai târziu, și de Înalta Curte de Casație și Justiție.

În paralel, firma Vimatra a inițiat un proces de anulare a deciziei ANAF și a tuturor documentelor care au decurs din aceasta la Curtea de Apel București, oraș în care se afla sediul companiei la momentul controlului efectuat de Fisc. Instanța i-a dat dreptate firmei care s-a mutat între timp în Bihor, iar pe 25 noiembrie 2021 Curtea Supremă a respins recursul ANAF, anulând definitiv decizia de impozitare a diurnelor acordate de Vimatra.

Minuta Curții de Apel București:

Minuta Înaltei Curți de Casație și Justiție:

”Din câte știm noi, este prima hotărâre din țară în care Înalta Curte de Casație și Justiție arată că diurna nu face parte din salariu”, a dezvăluit juristul Alexandru Nicula. ”Trebuie să știe toate firmele de transport că se poate câștiga un proces în cazul deciziilor de impunere pentru diurne, dar în anumite condiții – adică actele să fie bine întocmite, iar managementul să fie implicat și pe partea juridică.”

Prejudicii grave

Deși a câștigat procesul cu ANAF, firma Vimatra a suferit grave prejudicii de imagine și în ceea ce privește desfășurarea afacerilor în toată perioada care a urmat controlului de la Fisc. Compania s-a confruntat cu plecări ale angajaților, în speciali ale șoferilor care nu se mai simțeau în siguranță într-o societate pusă la colț de către ANAF. Conducerea firmei a fost nevoită să-i transfere pe șoferii rămași, cu acceptul acestora, pe o firmă nouă, pe care să continue îndeplinirea contractelor de transport aflate în curs și, ulterior, a celor noi.

”Nu este ușor să faci aceste mișcări de personal și, implicit, de menținere a contractelor cu clienții. Cu atât mai mult cu cât pe timpul acestor transferuri de patrimoniu și resurse umane am fost avertizati ca ANAF se poate îndrepta pentru recuperarea acestor așa-numite datorii asupra patrimoniului noii firme”, au explicat reprezentanții societății Vimatra.

Contre ANAF – transportatori pe tema diurnelor

Conform legislaţiei în vigoare, firmele de transport pot acorda şoferilor indemnizaţie/diurnă care este neimpozabilă în limita a de 2,5 ori nivelul indemnizaţiei prevăzute pentru bugetari.

”Diurna reprezintă o compensare a șoferilor pentru condițiile în care muncesc, departe de casă, în străinătate, scoși din mediul lor. De aceea nu se include în venitul salarial și nu ar trebui impozitat”, a precizat juristul Alexandru Nicula.

Impozitarea diurnelor a stârnit reacții dure ale transportatorilor din toată țara, care au organizat acțiuni de protest în vara acestui an. În timp ce companiile de transport susțin că diurna acordată șoferilor este calculată în afara salariului și nu poate fi impozitată – dând în acest sens exemplul țărilor occidentale, ANAF consideră că indemnizaţia de deplasare constituie venit salarial şi trebuie impozitat ca atare, cu toate taxele aferente. 10.000 de firme pot fi închise prin impunerea de impozite şi contribuţii pe sumele acordate ca diurnă în ultimii 5 ani, au avertizat patronatele din transport.

Tags: AnafBihordecizie de impunerediurnefirmă de transportinstanțășoferi
Adrian Laboș

Adrian Laboș

Urmatoarea postare
DNA cere ridicarea imunității deputatului Nicolae Bănicioiu | Acesta ar fi primit 4 milioane de lei MITĂ ca ministru în Guvernul Ponta

Fostul ministru Nicolae Bănicioiu a fost trimis în judecată de DNA pentru trafic de influență și luare de mită

Comments 10

  1. Serban says:
    6 luni ago

    Bună ziua, Și la firma mea anaful a făcut acest control și au zis că o firmă care nu are măcar 10%transport pe țară nu poate să detașeze șoferul decit 60 de zile în 12 luni de la angajare, iar dacă afacerea depășește 10%transport în țară poate fi detașat maxim 6 luni în 12 luni de la angajare. Au făcut calcul retroactiv iar la final suma obținută au dublato deoarece au pus penalizări retroactive. Am reușit să ajung la o înțelegere cu iei ca suma totală să o plătesc în rate. Acum sper ca după modificarea legii sa obțin restituirea banilor plătiți

    Răspunde
    • Nicula Alexandru says:
      6 luni ago

      Ce spun cei de la ANAF nu este prevazut de Codul Muncii. Cei 10% invocati de inspectori nu au nicio legatura cu relatiile de munca dintre angajator si angajat.
      Intelegerea cu ANAF-ul este total in dezavantajul Dv. Speranta ca modificarea legii ( legea amnistiei ) va readuce in contul firmei sumele platite este o iluzie. Legea se va aplica pentru viitor dar, si asa este dezavantajoasa pentru firmele de transport ,in sensul ca se va limita diurna platita soferilor la maxim trei salarii primite in tara ,indiferent de locul in care acesta incarca sau descarca marfa .

      Răspunde
  2. Pingback: Premieră în România: Un transportator din Bihor a învins ANAF în instanță pe problema diurnei. Fiscul voia 5,8 milioane lei | Comunicate.info
  3. Pingback: Premieră în România: Un transportator din Bihor a învins ANAF în instanță pe problema diurnei. Fiscul voia 5,8 milioane lei – România
  4. Pingback: Un transportator român a câştigat procesul cu ANAF. Miza, aproape 6 milioane de lei - ABC News Alert
  5. Pingback: Premieră în România: Un transportator din Bihor a învins ANAF în instanță pe problema diurnei. Fiscul voia 5,8 milioane lei - Retorica.ro - Probabil cele mai bune stiri din Romania
  6. Emil Zirbo says:
    6 luni ago

    Anaf Antifraudă Bihor ar face bine să verifice cum firmele fură angajații și statul! Orele muncite de un șofer nu sunt contabilizate (ore suplimentare,ore de noapte ) iar cuantumul diurnei nu este trecută în contractul de muncă sau într-un act adițional! ITM BIHOR ȘI ANAF ANTIFRAUDĂ BIHOR la câte plângeri au înregistrat din partea șoferilor ar trebui să facă din Bihor raiul șoferilor! Dar probabil neamurile și angajați ai acestor instituții au firme de transport și îi protejează! Sunt unul dintre cei care nu am trecută diurna în contractul de muncă și nu am nici un act adițional iar angajatorul face pe prostul! Mă văd nevoit să fac ceea ce îmi cere legea! Cică marele Bolojan președintele consiliului județean Bihor! Nenea Bolojan ce obligații ai? Tu ești zeul județului așa că ia vezi cum își fac treaba aceste instituții!

    Răspunde
    • Nicula Alexandru says:
      6 luni ago

      Sa nu treci cuantumul diurnei in evidentele financiar contabile este o infractiune.
      Daca aveti probleme din cele relatate cu firma angajatoare le puteti rezolva in instanta de judecata competenta .Nu este cazul sa generalizam .Eu cred ca un conducator auto care are o mare cautare in piata transporturilor internationale,dar si multa experienta, nu se angajeaza la firme de transport de ” apartament ” sau „cutie postala” si nu semneaza actele la angajare fara sa le citesca sau sa ceara explicatii.
      Nu factorii politici ne rezolva problemele personale.

      Răspunde
  7. Emil Zirbo says:
    6 luni ago

    Bihor Just mai bine ai sta de vorbă cu șoferii să vezi cât de cinstite sunt aceste firme de transport! Poate mă contactați să vă arăt cum 80% din firmele de transport sunt infractori economici ! Sper ca domnul Bolojan să mă as usculte și să pună instituțiile de control ale statului la treabă căci în anul 2021 într-o țară membră UE ar fi cazul ca cazurile de hoție să fie cazuri izolate! Firmele românești rețin din diurna șoferului bani pentru consum sau amenzi ceea ce nici Anaf sau banca nu face! Dacă vor să fenteze taxele atunci să își asume acest lucru domnii angajatori! Legea să fie lege nu banul să fie lege!

    Răspunde
  8. Emil Zirbo says:
    6 luni ago

    Din 20 decembrie război hoților

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Anchete
  • Anunțuri
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Economie
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • Interviu
  • Invitatul săptămânii
  • Lectii
  • Opinii
  • Povești dureroase – povești care nu trebuie uitate!
  • Prim Plan
  • Procese
  • Recomandate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Stiri
  • Video

Articole recente

  • Cazierul judiciar poate fi solicitat prin intermediul unui avocat
  • Lectura de duminică | Camilla Grebe – ”Gheața de sub picioarele ei”
  • Jurisprudență | Curtea de Apel București – Respingerea greșită a cererii de amânare a cauzei formulată de apărătorul ales în cauzele în care asistența juridică nu este obligatorie
  • 18 magistrați au cerut transferul la judecătoriile din Oradea, Aleșd și Beiuș | Patru dintre judecători activează în prezent la Judecătoria Marghita
  • Cum a motivat Curtea de Apel Oradea reducerea la 5 ani a pedepsei aplicate lui Paul Kover, fostul polițist local acuzat că a încercat să-și ucidă fosta soție |”Inculpatul a acționat cu intenție spontană. Lipsirea de libertate nu a fost dovedită dincolo de orice dubiu”

Arhive

  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Bine-ai revenit!

Autentificare

Ai uitat parola?

Recuperare parola

Please enter your username or email address to reset your password.

Autentificare
Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.
Urmareste-ne pe facebook!

Rămâi la curent cu actualitatea cu un simplu click pe butonul follow. 

Follow