• Contact
  • Facebook
joi, decembrie 18, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result
Modalitatea de stabilire a orei de manoperă pentru repararea unui autoturism, parte a despăgubirii cuvenite celui păgubit | Practică neunitară

Recurs în casație: violarea sediului profesional în cazul în care inculpatul a fost condamnat pentru o faptă care nu este prevăzută de legea penală

Cum a motivat instanța pedeapsa de 4 luni de închisoare pentru cei doi părinți din Bratca după ce aceștia au optat pentru homeschoolig pentru copiii lor. Acuzați de împiedicarea accesului la învăţământul general obligatoriu. Home schooling-ul are priză și printre vedetele din România

Modalitatea de stabilire a orei de manoperă pentru repararea unui autoturism, parte a despăgubirii cuvenite celui păgubit | Practică neunitară

by Ela Ardelean
31 ianuarie 2025
in Sistemul judiciar
A A
129
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

În perioada 16-17 octombrie 2023 a avut loc, la Bucureşti, Întâlnirea preşedinților secțiilor specializate (foste comerciale) ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel dedicată discutării aspectelor de practică judiciară neunitară în materia litigiilor cu profesioniști și insolvenței ocazie cu care s-a discutat problema modalității de stabilire a orei de manoperă pentru repararea unui autoturism, parte a despăgubirii cuvenite celui păgubit, prin raportare la dispoziţiile art. 6 alin. (8) şi art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017.

Într-o primă opinie, s-a apreciat că nu poate fi redusă contravaloarea tarifului orei de manoperă practicat de unitatea reparatoare care a reparat autoturismul avariat. Într-o altă opinie, s-a reţinut că valoarea orei de manoperă ar trebui să fie stabilită prin raportare la preţurile de referinţă pe piaţă, apreciind că preţurile de referinţă reprezintă media preţurilor practicate de alte unităţi reparatoare pentru acelaşi tip de manoperă. Astfel, reclamantul trebuie să fie diligent când îşi alege unitatea reparatoare, având obligaţia de a-şi limita prejudiciul suferit, în conformitate cu dispoziţiile art. 1534 alin. (2) Cod civil.

Potrivit art. 6 alin. (8) din Legea nr. 132/2017, contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto, care ar putea să-i influenţeze opţiunea, iar conform art. 11 alin. (2) lit. c), asigurătorul RCA acordă despăgubiri în bani pentru costuri privind readucerea vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat, dovedite cu documente emise prin sisteme specializate sau prin documente emise în condiţiile legii. De asemenea, art. 14 alin. (3) din aceeaşi lege prevede că valoarea reparaţiei se stabileşte folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente emise în condiţiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată.

Din interpretarea coroborată a acestor dispoziţii legale rezultă că valoarea pieselor folosite pentru reparaţie poate fi stabilită folosind sisteme de evaluare specializate (de exemplu prin AUDATEX), însă nu şi valoarea orei de manoperă, întrucât aceste sisteme nu deţin date referitoare la orele de manoperă practicate pe piaţă. Prin urmare, ora de manoperă este cea afișată de unitatea reparatoare, în conformitate cu art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017, deci este stabilită pe baza unor documente emise în condiţiile legii, de unitatea reparatoare.

În concret, nici în Legea nr. 132/2017 şi nici în Norma ASF nr. 20/2017 nu există dispoziţiile legale prin care să fie definită sintagma „preţuri de referinţă pe piaţă” în ceea ce priveşte tariful orei de manoperă, în acest caz făcându-se referire în mod expres la valoarea orei de manoperă afişată de unitatea reparatoare. Această concluzie rezultă şi din împrejurarea că art. 22 alin. (1) din Legea nr. 132/2017 prevede expres că despăgubirea se stabileşte şi se plăteşte în conformitate cu prevederile art. 14.
Prevederile art. 22 alin. (2) din Legea nr. 132/2017, potrivit cărora pentru prejudiciile produse bunurilor, despăgubirile se stabilesc pe baza preţurilor de referinţă pe piaţă la data producerii riscului asigurat, nu sunt de natură să conducă la o altă

concluzie. Astfel, „preţurile de referinţă pe piaţă” nu se referă şi la ora de manoperă, aşa cum s-a arătat. Această concluzie rezultă şi din aceea că, potrivit art. 14 alin. (2) din Legea nr. 132/2017, în cazul daunei totale economice, asigurătorul evaluează vehiculul avariat, printr-un sistem de evaluare specializat sau prin documente emise în condiţiile legii pentru a-i determina valoarea de piaţă din momentul premergător evenimentului.

Păgubitul poate opta pentru reparare până la valoarea de piaţă a vehiculului, calculată în urma evaluării, sau pentru soluţionarea cazului ca daună totală prin plata diferenţei dintre valoarea de piaţă a vehiculului şi valoarea epavei. Astfel, legiuitorul a avut în vedere „preţurile de referinţă pe piaţă” pentru stabilirea valorii de piaţă a bunului.
Dacă s-ar accepta că valoarea manoperei ar trebui stabilită ca o medie a tarifelor stabilite pe piaţă, această împrejurare ar constitui, în realitate, o restricție a dreptului persoanei prejudiciate de a-și alege unitatea reparatoare, ceea ce ar contraveni prevederilor art. 6 alin. (8) din Legea nr. 132/2017.

În acelaşi sens, prin alegerea unei unităţi reparatoare care ar practica un tarif al orei de manoperă peste media unei anumite zone de referinţă nu se poate ajunge la concluzia că persoana prejudiciată nu a dat dovadă de lipsă de diligenţă şi că ar fi încălcat astfel dispoziţiile art. 1534 alin. (2) C. civ. („Debitorul nu datorează despăgubiri pentru prejudiciile pe care creditorul le-ar fi putut evita cu o minimă diligenţă”), întrucât prin exercitarea unui drept conferit de o lege specială [art. 6 alin. (8) din Legea nr. 132/2017] nu se poate considera că nu s-a respectat o obligaţie stabilită cu caracter general şi care trebuie aplicată prin luarea în considerare a tuturor particularităţilor unei cauze.
De altfel, un preţ mai ridicat al orei de manoperă presupune, de regulă, mecanici cu o pregătire mai bună, aparate mai performante, etc., deci o mai bună calitate a serviciilor, de care persoana prejudiciată are dreptul să beneficieze, fără nicio restrângere.

Bineînţeles că, în ipoteza în care se face dovada unui abuz de drept (de exemplu, unitatea reparatoare foloseşte, în privinţa autoturismelor reparate în temeiul asigurării RCA, tarife ale manoperei mai mari decât cele practicate în restul situaţiilor), acesta poate fi cenzurat, în condiţiile dreptului comun. Î

n concluzie, opinia I.N.M. este în sensul că ora de manoperă pentru repararea unui autoturism, parte a despăgubirii cuvenite celui păgubit, se face prin raportare la dispoziţiile art. 6 alin. (8) şi art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017, respectiv prin documente emise în condiţiile legii în care unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată.

Partajează acest conținut:

Previous Post

Recurs în casație: violarea sediului profesional în cazul în care inculpatul a fost condamnat pentru o faptă care nu este prevăzută de legea penală

Next Post

Cum a motivat instanța pedeapsa de 4 luni de închisoare pentru cei doi părinți din Bratca după ce aceștia au optat pentru homeschoolig pentru copiii lor. Acuzați de împiedicarea accesului la învăţământul general obligatoriu. Home schooling-ul are priză și printre vedetele din România

Related Posts

Sursă foto : site Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare
Sistemul judiciar

Breșă informatică uriașă în sistemul penitenciar: deținuți ar fi controlat aplicațiile interne ale ANP timp de luni de zile

by Paul Kover
15 octombrie 2025
Elevii și studenții care lucrează vor fi scutiți de CASS
Avocatură

ÎCCJ: nu există infracțiune de „operațiuni economice incompatibile cu funcția” fără folosirea informațiilor obținute prin funcție

by Ela Ardelean
13 octombrie 2025
Funcția de procuror este incompatibilă cu cea de speaker la o conferință organizată exclusiv în vederea pregătirii profesionale a avocaților
Avocatură

Promisiune de vânzare încheiată de mandatar: stipularea unei clauze compromisorii | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

by Ela Ardelean
29 septembrie 2025
Next Post
Bihorenii  care și-au retras copiii  de la școală și îi pregăteau în sistem homeschooling, condamnați la patru luni de închisoare cu suspendare

Cum a motivat instanța pedeapsa de 4 luni de închisoare pentru cei doi părinți din Bratca după ce aceștia au optat pentru homeschoolig pentru copiii lor. Acuzați de împiedicarea accesului la învăţământul general obligatoriu. Home schooling-ul are priză și printre vedetele din România

Articole recente

  • Traficul și cumpărarea de influență: răspunderea penală a funcționarului public asimilat | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • Neplata cu rea-credință a pensiei de întreținere, calificată drept violență economică
  • FIBA Europe Cup: Doar doi oameni, și doar o repriză; Orădenii pierd cu Reggiana
  • ÎCCJ dispune punerea în libertate sub control judiciar a avocatei Sonia Almaș și a altor inculpați din dosarul DIICOT privind un grup infracțional organizat
  • Șantaj pe Snapchat: poze intime folosite pentru a cere bani
  • Tragedie rutieră în Oradea: șoferiță condamnată după un accident mortal
  • CSM Oradea a căzut cu cel mai tare adversar posibil în „sferturile” Cupei României la handbal masculin
  • Claudiu Keșerü a încheiat colaborarea cu FC Bihor
  • Apel umanitar pentru repatrierea medicului neurolog Vharoon Nunkoo Sharma în Mauritius
  • Acţiune în răspundere civilă extracontractuală: momentul de la care curge termenul de prescripţie al dreptului material la acţiune | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

Categorii

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Colaboratori

Categorii

Arhive

  • BihorJust
  • Contact
  • Declinarea responsabilității
  • Despre noi
  • Facebook
  • Flux – Noutăți la zi
  • Politica de confidentialitate
  • Termeni și condiții
  • Slide Anything Popup Preview

© 2020 BihorJust.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.