• Contact
duminică, iunie 8, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

UNBR: ”trebuie continuată judecarea tuturor cauzelor” | Măsurile organizatorice și sanitare propuse de barouri

by Veronica Bursașiu
20/11/2020
in Avocatura, Recomandate, Sistemul judiciar
0 0
0

UNBR

0
SHARES
53
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Poziția majoritară a barourilor din România este că, în contextul crizei COVID-19, trebuie continuată judecarea tuturor cauzelor. Este mesajul transmis de către UNBR Consiliului Superior al Magistraturii, după consultarea barourilor cu privire la dificultățile întâmpinate în aplicarea Hotărârii CSM – Secția pentru Judecători nr. 734/2020. În cadrul ședinței Comisiei Permanente a UNBR din 11 noiembrie, care a avut loc cu participarea decanilor, s-a stabilit că procesele trebuie continuare cu menținerea, luarea și respectarea strictă a mai multor măsuri.

”Se impun o serie de acțiuni suplimentare la nivelul activității judiciare, pentru a evita îmbolnăvirile și blocarea activității instanțelor. În continuare, supraaglomerarea din instanțe și parchete este de natură a accentua creșterea îmbolnăvirilor în rândul personalului și al avocaților”, se arată în comunicarea UNBR către Consiliul Superior al Magistraturii.

Astfel, barourile din țară au propus mai multe măsuri, pe care UNBR le-a strâns și le-a transmis CSM. Le redăm în continuare.

MĂSURI ADMINISTRATIVE

• Privind programarea cauzelor
• Privind accesul avocaților în instanțe și parchete
• Privind accesul în arhiva/registratura instanței

1. Programarea fiecărei cauze pe intervale orare și evitarea programării mai multor dosare într-un interval orar restrâns, astfel încât să se evite aglomerarea în sala de judecată;
2. Programarea dosarelor care necesită administrarea de probatorii complexe (audiere de martori, interogatorii, discutarea obiecțiunilor la rapoarte de expertiză) spre sfârșitul ședinței, astfel încât să se evite atât supraaglomerarea în săli, cât și decalarea intervalelor orare fixate;
3. Afișarea pe site-ul instanțelor, în mod vizibil, a listelor ședințelor de judecată cu intervalele orare stabilite cu cel puțin 5 zile înainte de ședința de judecată, pentru a se putea asigura substituirea în cazul în care sunt dosare ce se suprapun în același interval orar, Ia instanțe diferite sau chiar la complete ale aceleiași instanțe; la stabilirea intervalului orar, ar trebui ca președintele completului să aibă în vedere identitatea de avocați participanți în cauzele aflate pe lista de ședință;
4. Crearea unui spațiu pentru avocați la toate instanțele, cu limitarea accesului justițiabililor;
5. Transmiterea, în conținutul citațiilor, către părți, a recomandării de a nu se prezenta la instanță dacă au reprezentant avocat (exceptând situațiile în care legea impune prezența părților);
6. Accesul la Parchete este mult mai restrictiv decât la instanțe, astfel că se impun discuții cu Parchetul General și Secția pentru Procurori a CSM pentru stabilirea unui set comun de reguli;
7. Menținerea programului normal al registraturilor și arhivelor și planificarea unor intervale orare alocate distinct avocaților în vederea consultării dosarelor;
8. Reglementarea facilității acordate avocaților de a fotografia conținutul dosarelor, pentru a limita timpul petrecut în interiorul arhivei;
9. Angajarea personalului corespunzător pentru scanarea tuturor pieselor întregului dosar, având în vedere că deși există acces la dosarul electronic, nu toate documentele sunt scanate (mai ales în ceea ce privește dosarele penale), cu justificarea că nu există personal;
10. Comunicarea permanentă cu reprezentanții UNBR și ai barourilor locale asupra problemelor care apar în desfășurarea actului de justiție.

MĂSURI ORGANIZATORICE

1. Reglementarea expresă ca instanțele să țină cont de eventualele cereri de preschimbare a orei sau a termenului de judecată formulate de către avocați, sub rezerva justificării acestora.
2. Admiterea cererilor de amânare în baza documentelor justificative privind situații în care avocatul sau părțile (acolo unde acestea nu sunt reprezentate) sunt infectați cu virusul Sars Cov-2 ori se află în carantină sau izolare, ca urmare a contactului cu o persoană infectată;
3. Dosarele în stare de amânare să fie luate cu prioritate la începutul fiecărui interval orar. În situația în care unul dintre avocați nu se prezintă la începutul intervalului orar, cauza să fie lăsată la sfârșitul respectivului interval, pentru a da posibilitatea avocatului să fie prezent și pentru a nu prejudicia părțile prin încălcarea dreptului la apărare, drept stabilit atât prin Constituția României, cât și prin Convenția Europeană a Drepturilor Omului; alocarea unui interval orar la finele ședinței de judecată pentru a doua strigare a cauzelor;
4. Lăsarea cauzelor la sfârșitul ședinței de judecată sau amânarea lor în situația în care avocatul nu se poate prezenta deoarece are mai multe dosare la alte instanțe sau în alte săli, la aceeași instanță;
5. În cazul dosarelor cu număr mare de părți (totuși, prin ipoteza, excepționale) să fie identificate și alte spații (aparținând altor instituții), spații cu dimensiuni mai generoase, în care să se desfășoare ședințele de judecată.
6. Emiterea unui punct de vedere oficial în sensul că, în contextul actualei situații de răspândire a Sars Cov-2, acolo unde este cazul, izolarea la domiciliu a unei părți sau a reprezentatului său convențional constituie un motiv temeinic justificat, în sensul art. 186 Cod procedură civilă, pentru repunerea în termenele procedurale;
7. Transmiterea unui mesaj ferm și unitar referitor la faptul că dreptul la apărare este unul fundamental garantat de Constituția României (art. 24), drept care nu poate fi înlăturat în contextul restricțiilor impuse de răspândirea Sars Cov-2. Aceasta presupune inclusiv dreptul părților de a-și alege avocatul, astfel încât substituirea avocatului nu poate fi realizată în toate cazurile.

MĂSURI PRIVIND DOSARUL ELECTRONIC ȘI COMUNICAREA ELECTRONICĂ

1. Scanarea integrală a tuturor documentelor în dosarul electronic, inclusiv a dosarelor penale, a dovezilor de îndeplinire a procedurii de citare în dosarul electronic, a dosarelor de executare atașate etc;
2. Încurajarea comunicării electronice între avocat/parte și instanță/parchet și invers. În acest sens, instanțele/parchetele ar trebui să se asigure că adresele de poștă electronică vor permite o capacitate mai mare de recepționare a documentelor (alocarea unor spații de stocare mai mari pe serverele de email);
3. Eficientizarea dosarului electronic, astfel încât comunicările electronice din partea avocatului/părții să ajungă direct în acest dosar, fără implicarea într-o pondere prea ridicată a factorului uman și fără să fie necesară tipărirea documentelor în vederea scanării acestora;
4. Aplicarea și utilizarea dosarului electronic în mod exclusiv pentru anumite cauze, care nu impun prezența fizică a părților ori a avocaților (cauze cu valoare redusă, cauze în contencios administrativ/fiscal, cauze având ca obiect achiziții publice). De remarcat aici programele informatice utilizate deja la Curtea de Apel Galați, care sunt foarte eficiente în materie de comunicare, inclusiv a citațiilor;
5. Dotarea tuturor instanțelor cu mijloace tehnologice care să permită utilizarea videoconferinței în procesul judiciar, potrivit legii.
6. Comunicarea parolelor pentru avocații înscriși în SAJ, astfel încât să aibă posibilitatea studierii din timp și temeinic a dosarelor în care primesc delegații;
7. Intensificarea eforturilor pentru dosarul electronic, inclusiv prin modificarea (lărgirea) schemei de personal a instanțelor, astfel încât acest proiect să devină o alternativă efectivă la consultarea dosarului la arhivă.
8. Transmiterea prin email de către organele judiciare sau instanțe către barouri, a ordonanțelor sau a extraselor din rechizitoriile procurorului, a hotărârilor judecătorești pronunțate în cursul judecății prin care s-a dispus acordarea onorariilor cuvenite avocaților pentru asistența judiciară acordată;
9. Comunicarea, prin email, către organul judiciar care a dispus plata onorariului sau către conducerea autorității în fața căreia s-a desfășurat activitatea de asistență judiciară şi/sau de reprezentare, a referatelor întocmite de către avocații din oficiu în baza art. 9 din Protocolul încheiat între UNBR, Ministerul Justiției și Ministerul Public prin care se atestă o prestație avocațială efectivă, pentru care se cuvine plata onorariului;
10. Facilitarea de către A.N.P. și M.A.I. a exercitării dreptului la apărare de către avocați prin acordarea unei variante alternative celei clasice de a lua legătura cu clienții aflați în stare de arest sau în executarea unor pedepse privative de libertate și prin intermediul aplicațiilor Skype, WhatsApp sau orice altă aplicație de acest gen, astfel cum se proceda și în starea de urgență;
11. În situația în care instanța procedează la audierea inculpatului în sistem videoconferință, să existe posibilitatea ca avocatul să participe la această videoconferință de la sediul biroului de avocat sau din sala de judecată, fără a exista obligativitatea de a fi prezent la locul de detenție al inculpatului;

MĂSURI SANITARE

1. Optimizarea traseelor în clădirile instanțelor, eventual reconfigurarea traseelor spre o mai bună gestionare a circulației, mai ales în zonele de acces cu publicul, pentru a reduce riscurile de îmbolnăvire (în acele cazuri în care acest aspect nu a fost deja realizat);
2. Curățarea continuă a spațiilor, în special a celor în care este permis accesul publicului. Dezinfectarea și aerisirea regulată a spațiilor (există încă diferențe între instanțe în privința acestei cerințe);
3. Comunicarea publică a numărului de cazuri de îmbolnăviri din cadrul instanțelor/parchetelor în condițiile respectării normelor GDPR, pentru a putea preveni alte îmbolnăviri și a putea organiza eficient activitatea.

”Având în vedere că eficiența măsurilor adoptate ține de caracterul unitar al acestora solicităm ca normele ce se vor emite să aibă caracter general aplicabil”, a transmis UNBR.

Tags: barouriconsultarepropuneriUNBR
Veronica Bursașiu

Veronica Bursașiu

Next Post
A fost finalizat proiectul de OUG privind acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei COVID-19

5.421 de contracte au plecat către antreprenorii care au aplicat pentru microgranturi

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • Justiţie
  • justitie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Stiri
  • Știri
  • Video

Articole recente

  • Captură pe DN75: Transport ilegal de 149.900 de țigarete oprit în drum spre piață
  • Jaf în stil mafiot la Oradea: țigări furate și violență cu spray lacrimogen!
  • Legea care modifică regimul armelor și munițiilor a fost promulgată: interdicții pentru inculpații în dosare penale
  • CJUE: un migrant care intră ilegal în UE împreună cu propriul copil minor nu poate fi sancționat pentru facilitarea migrației ilegale
  • ANI: Declarațiile de avere rămân neschimbate, Decizia CCR nu produce efecte până la publicare

Arhive

  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.