• Contact
sâmbătă, mai 3, 2025
  • Login
No Result
View All Result
Bihor Just
19 °c
Oradea
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact
No Result
View All Result
Bihor Just
No Result
View All Result

Malpraxis medical (II) | Responsabilitatea medicului față de pacient

by editor
11/03/2022
in Avocatura, Prim Plan, Recomandate
0 0
2
Malpraxis medical (I) | Accesul neîngrădit al pacienţilor la datele medicale personale

avocat Andrei Tărău - specializat în cauze de malpraxis medical, din cadrul Baroului Bihor

0
SHARES
576
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Articol elaborat de avocat Andrei Tărău – specializat în cauze de malpraxis medical, din cadrul Baroului Bihor

Răspunderea medicului față de pacient este un subiect juridic vechi de mii de ani, însă teoria răspunderii profesionale medicale bazată pe greșeală este una modernă, criteriul greșelii rezultând din utilizarea unui mijloc de realizare a actului medical neconform științei medicale actuale, raportat la o persoană avizată, în condiții asemănătoare de muncă.

În lumea contemporană, responsabilitatea exprimă asumarea consecințelor propriilor acte de comportament profesional, responsabilitate ce conferă garanția propriei competențe și, ca urmare, a deciziilor luate în interesul bolnavului și al societății.

Răspunderea medicală bazată pe mijloace obligă în zilele noastre cadrul medical (medicul, medicul stomatolog, farmacistul, asistentul medical și moașa) la ”a da îngrijiri atente, conștiente și cu rezerva cazurilor excepționale, conform datelor științelor actuale” (principiul Mercier). Medicul trebuie să dea dovadă, în permanență, de atenție, prudență, discernământ, de un extrem simț al observației (simț clinic) și de puterea și capacitatea de a face conexiuni rapide și eficiente cu privire la informațiile pe care le deține despre pacient. Simțul clinic este acea particularitate cu care medicul nu se naște, o entitate complexă clădită din cât mai mult studiu teoretic și din cât mai multă practică aplicată, prin asumarea cât mai multor riscuri.

În activitatea sa profesională, medicul trebuie să îsi îndeplinească obligațiile cu conștiinciozitate, fără a se grăbi și fără a acorda mai puțină atenție unui pacient – chiar dacă sunt mai multe persoane care solicită prezența sa – și fără a fi superficial. Superficialitatea, graba, trecerea cu vederea a unor amănunte importante din cauza neatenției/neglijenței medicului sau cadrului medical cu care colaborează pot conduce la un rezultat nefavorabil pentru pacient.

Relația dintre medic, stomatolog sau asistent medical și pacient este una contractuală, iar obligația medicului de a-l vindeca pe pacient este o obligație de diligență (de mijloace), obligație care constă în îndatorirea medicului de a depune toată stăruința pentru atingerea unui anumit rezultat, fără a se obliga el însuși la rezultat. Totuși, există anumite situații în care obligația medicului este una de rezultat, acesta obligându-se la atingerea unui anumit rezultat, cum ar fi în cazul chirurgiei estetice, protezării, biopsiilor, reproducerii asistate medical etc.

În prezent, competența medicului a devenit un drept al bolnavului/pacientului și o condiției sine qua non a unui act medical eficient. Pentru medic, competența devine ”prima formă de cinste” față de bolnav, iar lipsa competenței nu poate fi compensată de amabilitate sau bunătate.   

Cu toate acestea, sensibilitatea și empatia demonstrate de medic față de nevoile emoționale ale pacientului sunt – sau ar trebui să fie –  la fel de importante precum aptitudinile sau cunoștințele profesionale ale acestuia. De multe ori, o mângâiere sau o vorbă bună au o putere vindecătoare mai mare decât medicamentele sau bisturiul. Din nefericire însă, aceste aspecte nu sunt foarte des observabile și în practică.

Aceasta mai ales în ultima perioadă, când relația strânsă dintre medic și pacient s-a deteriorat, în special din cauza atitudinii uneori excesiv autocratice a medicului, din cauza subestimării capacității de înțelegere și interpretare a actului medical de către paciente, căruia i se dau explicații minime, fără a i se detalia alternativele terapeutice pe care le are la dispoziție, din cauza superficialității cu care sunt tratați pacienții, dar și din cauza temerii medicilor că ar putea fi acționați în instanță de pacienți, astfel încât sunt dispuși să-și asume riscuri minime în recomandarea sau efectuarea anumitor tratamente sau intervenții.

Sub aspectul legii, responsabilitatea medicală se poate angaja pentru:

  • încălcarea îndatoririlor profesionale de serviciu;
  • neîndeplinirea îndatoririlor profesionale de serviciu;
  • îndeplinirea defectuoasă a acestor îndatoriri.

Prevenirea răspunderii juridice a cadrului medical, de maximă gravitate, pentru malpraxis medical, se face prin respectarea unor parametri deontologici și a unor standarde medicale general acceptate în lumea medicală, în măsură să contribuie, în mod eficient, la conștiința răspunderii medicale.

În următoarele articole vom analiza mai detaliat îndatoririle profesionale ale cadrelor medicale, precum și cazurile în care poate fi angajată răspunderea juridică a acestora pentru greșelile comise în exercitarea profesiunii.

Tags: Andrei Tărăumalpraxis medicalrăspunderea medicului față de pacient
editor

editor

Next Post
Tribunalul Bihor a respins cererea de revizuire făcută de ucigașul unei tinere din Săcueni | 18 ani este pedeapsa pe care trebuie să o execute

Tribunalul Bihor a respins cererea de revizuire făcută de ucigașul unei tinere din Săcueni | 18 ani este pedeapsa pe care trebuie să o execute

Comments 2

  1. Pingback: Malpraxis medical (V) | Responsabilitatea medicală în Antichitate
  2. Pingback: Malpraxis medical (VI) | Drepturile pacientului

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cautare

No Result
View All Result

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Categorii

  • Administraţie
  • Anchete
  • Anunțuri
  • Arhiva
  • Avocatura
  • Citatul zilei
  • Cultură
  • Dezbatere
  • Drept
  • Economie
  • Educatie
  • Eveniment
  • Fara categorie
  • Gura pamfletarului
  • Haz de necaz
  • International
  • Interviu
  • Învăţământ
  • Invitatul săptămânii
  • Juridic
  • justitie
  • Justiţie
  • Lectii
  • Opinii
  • Politic
  • Politică externă
  • prim
  • Prim Plan
  • Prim Plan 2
  • Procese
  • Război
  • Recomandate
  • Sanatate
  • Sănătate
  • Satu Mare
  • Sistemul judiciar
  • Social
  • Spațiu Virtual
  • Sport
  • Știri
  • Stiri
  • Video

Articole recente

  • Nerespectarea principiului proporționalității sancțiunii, exces de putere
  • RIL privind calea de atac și termenul aplicabil în cazul renunțării la judecată în procedurile speciale reglementate de Codul de procedură civilă și legi speciale
  • Cerere de repunere în termenul de apel: neîndeplinirea condiţiei ca întârzierea să fi fost determinată de o cauză temeinică de împiedicare, constând într-o imposibilitate neimputabilă părţii de exercitare a căii de atac. 
  • Înșelăciune sentimentală: un bărbat din Bihor trimis în judecată după ce ar fi păcălit o femeie vulnerabilă să-i ofere peste 15.000 de euro
  • Accident grav pe DN1: mașină făcută praf după o coliziune cu un TIR la Izvorul Crișului

Arhive

  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • ianuarie 2020
Site-ul bihorjust.ro şi conținutul acestuia sunt protejate de Legea drepturilor de Autor din România şi de dispoziţii privitoare la copyright aplicabile în alte teritorii din afara ţării. Preluarea de pe site-ul bihorjust.ro a materialelor (text, foto şi/sau video) purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală se poate face doar cu citarea sursei, cu URL/hyperlink, în limita a 250 de semne.

Categorii

  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

Legal

  • Termeni Și Condiții
  • Declinarea responsabilității
  • Politica de confidentialitate

Site

  • Contact
2020 BihorJust.ro. Toate drepturile rezervate.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Stiri
  • Procese
  • Anchete
  • Sistemul judiciar
  • Avocatura
  • Contact

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.