• Contact
  • Facebook
sâmbătă, decembrie 20, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result
CCR: Legea pentru acordarea unor prime și indemnizații cadrelor didactice, neconstituțională. Aceeași decizie pentru modificările în titularizare

foto generic

Fost judecător CCR: Cine spera ca CJUE să arate că existența SIIJ se opune dreptului european, a suferit o mare dezamăgire | Opinie similară a unui fost membru CSM

S-au REVĂRSAT apele în Țara Beiușului! | IMAGINI surprinse în zonele afectate de codul roșu de inundații

Cele 3 decizii de ADMITERE, cu impact COVID-19, date de Curtea Constituțională în starea de urgență și în starea de alertă din 2020

by Veronica Bursașiu
18 mai 2021
in Prim Plan, Recomandate, Știri interne și externe
A A
88
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Trei decizii de admitere, cu impact COVID-19, au fost date de Curtea Constituțională a României în timpul stării de urgență și a stării de alertă care au fost decretate pe parcursul anului 2020. Este vorba despre decizii care au vizat examinarea constituționalității unor măsuri legislative impuse în contextul pandemic și controversate în spațiul public. Excepțiile de neconstituționalitate ridicate direct de Avocatul Poporului, iar deciziile de admitere au fost menționate în sinteza privind activitatea jurisdicțională a CCR în 2020.

Două dintre deciziile de admitere au fost date în timpul stării de urgență, în perioada 16 martie – 14 mai 2020, iar a treia – pe 25 iunie, în starea de alertă.

  • Decizia nr.152 din 6 mai 2020 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.387 din 13 mai 2020), prin care Curtea a admis (în parte) excepția de neconstituționalitate și a constatat că sunt neconstituționale atât dispozițiile art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, cât și Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999, în ansamblul său.

În esență, Curtea  a constatat că dispozițiile art.28 alin.(1) din OUG nr.1/1999, care calificau drept contravenție încălcarea obligaţiei generale de a respecta și de a aplica toate măsurile stabilite în acest act normativ, în actele normative conexe, precum şi în ordonanţele militare sau în ordine, specifice stării instituite, fără a distinge expres actele, faptele sau omisiunile care pot atrage răspunderea contravenţională, nu întruneau exigenţele de claritate, precizie şi previzibilitate ale legii, fiind astfel incompatibile cu principiul fundamental al respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, prevăzut de art.1 alin.(5) din Constituţie, precum și cu principiul restrângerii proporționale a exercițiului drepturilor și libertăților fundamentale, prevăzut de art.53 alin.(2) din Constituție. 

Totodată, Curtea a reținut că OUG nr.1/1999, care reglementează regimul juridic al stării de asediu și al stării de urgență, are ca scop crearea cadrului legal al măsurilor excepționale impuse de gestionarea situației de criză, măsuri care, prin ele însele, afectează drepturi și libertăți ale cetățenilor. Curtea a stabilit că OUG nr.1/1999 corespundea cadrului constituțional în vigoare la data adoptării sale, întrucât Constituția, în redactarea anterioară revizuirii sale din 2003, nu impunea la art.114 alin.(4) vreo restrângere care să limiteze prerogativa legislativă a Guvernului de a afecta drepturile și libertăţile fundamentale. Or, după revizuirea Legii fundamentale, art.115 alin.(6) din aceasta interzice expres Guvernului să adopte ordonanțe de urgență prin care să fie afectate drepturile și libertăţile fundamentale ale cetățenilor, o astfel de măsură  putând fi luată doar în condițiile imperative prevăzute de art.53 din Constituție, adică doar printr-o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea dispozițiilor art.73 alin.(3) lit.g) din Constituție, în regim de lege organică.

Așa fiind, Curtea a constatat că OUG nr.34/2020 pentru modificarea și completarea OUG nr.1/1999 a fost adoptată cu încălcarea art.115 alin.(6) din Constituție, întrucât, prin conținutul său normativ, a vizat restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale (dreptul de proprietate, dreptul la muncă și protecție socială, dreptul la informare, libertatea economică), domeniu rezervat exclusiv legii organice. În urma acestei decizii, Parlamentul a adoptat Legea nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

  • Decizia nr.157 din 13 mai 2020 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.397 din 15 mai 2020), prin care Curtea a admis (în parte) excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă sunt constituționale în măsura în care acțiunile și măsurile dispuse pe durata stării de alertă nu vizează restrângerea exercițiului unor drepturi sau a unor libertăți fundamentale.

Aplicând considerentele pe care s-a întemeiat Decizia nr.152 din 6 mai 2020, Curtea a statuat că actul normativ care restrânge/afectează drepturi și libertăți fundamentale ale cetățenilor sau instituții fundamentale ale statului cade în sfera interdicției prevăzute de art.115 alin.(6) din Constituție, astfel că, respectând cadrul constituțional rezultat ca urmare a revizuirii Legii fundamentale din anul 2003, o reglementare cu un atare obiect nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului. Or, din interpretarea sistematică a dispoziţiilor OUG nr. 21/2004, rezultă că măsurile care puteau fi luate pe durata stării de alertă, în temeiul art. 4 din aceasta, puteau viza restrângerea unor drepturi şi a unor libertăţi fundamentale. Mai mult, art.4 din OUG nr.21/2004  permitea, printr-o redactare confuză, ca măsurile restrictive în privinţa unor drepturi fundamentale să fie edictate prin acte administrative, de nivel infralegal, cu depășirea cadrului normativ insuficient determinat. În acest context, Curtea a constatat că legiuitorul delegat nu poate delega la rândul său unei autorităţi/entităţi administrative ceea ce el însuşi nu deţine în competenţă.

  • Decizia nr.458 din 25 iunie 2020 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.581 din 2 iulie 2020), prin care Curtea a admis excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.8 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.11/2020 privind stocurile de urgență medicală, precum și unele măsuri aferente instituirii carantinei, precum și a dispozițiilor art.25 alin.(2) teza a doua din Legea nr.95/2006 privind în reforma în domeniul sănătății.

Aceste texte au fost constatate ca fiind neconstituționale deoarece nu întrunesc cerințele de claritate și previzibilitate ale legii impuse de art.1 alin.(5) din Constituție și afectează drepturi și libertăți fundamentale, așa cum sunt cele prevăzute de art.23 alin.(1), art.25 și art.26 din Constituție, fără respectarea condițiilor constituționale referitoare la restrângerea exercițiului unor drepturi sau libertăți fundamentale. Astfel, Curtea a constatat că art. 25 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 95/2006 conferă ministrului sănătăţii competenţa deplină de a stabili bolile transmisibile pentru care declararea, tratamentul sau internarea sunt obligatorii, fără a preciza criteriile în temeiul cărora ministrul decide în sensul mai sus arătat, astfel că, prin ordin al ministrului se pot stabili neîngrădit condiţiile în care, în cazul anumitor boli transmisibile, sunt necesare declararea, tratamentul sau internarea obligatorie.

În mod similar, art.8 alin.(1) din OUG nr.11/2020 atribuie unei autorităţi administrative (ministrul sănătății) competența de a stabili tipurile de carantină, a condiţiilor de instituire şi de încetare a măsurii, fără a se prevedea expres garanţii pentru respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor cărora li s-a aplicat această măsură, a cărei nerespectare constituie contravenție. Curtea a arătat că se impune stabilirea printr-o lege, în sensul art. 53 din Constituţie, și nu prin acte administrative, a condiţiilor de instituire a internării obligatorii și a carantinei, a formelor pe care aceste măsuri le pot lua, în funcţie de necesităţi, şi a unor proceduri, chiar dacă acestea sunt mai generale, astfel încât să reprezinte un cadru flexibil pentru o intervenţie adecvată a autorităţilor administrative.

În plus, este imperativă asigurarea unui drept de acces efectiv la justiţie, mai ales atunci când internarea obligatorie/carantina dobândeşte toate caracteristicile unei privări de libertate.

DOCUMENT – Sinteza privind activitatea jurisdicțională a CCR în 2020:

Partajează acest conținut:

Tags: admitereCCRCovid-19deciziiStarea de alertăstarea de urgență
Previous Post

Fost judecător CCR: Cine spera ca CJUE să arate că existența SIIJ se opune dreptului european, a suferit o mare dezamăgire | Opinie similară a unui fost membru CSM

Next Post

S-au REVĂRSAT apele în Țara Beiușului! | IMAGINI surprinse în zonele afectate de codul roșu de inundații

Related Posts

Criză de gelozie, pumni și cuțit: agresiune brutală într-un apartament din Oradea
Investigații

Criză de gelozie, pumni și cuțit: agresiune brutală într-un apartament din Oradea

by Oros Carla
20 decembrie 2025
Când dăruirea devine legea inimii: Crăciunul solidarității la Facultatea de Drept din Oradea
Prim Plan

Când dăruirea devine legea inimii: Crăciunul solidarității la Facultatea de Drept din Oradea

by Ela Ardelean
18 decembrie 2025
Tragedie rutieră în Oradea: șoferiță condamnată după un accident mortal
Investigații

Tragedie rutieră în Oradea: șoferiță condamnată după un accident mortal

by Oros Carla
17 decembrie 2025
Next Post
S-au REVĂRSAT apele în Țara Beiușului! | IMAGINI surprinse în zonele afectate de codul roșu de inundații

S-au REVĂRSAT apele în Țara Beiușului! | IMAGINI surprinse în zonele afectate de codul roșu de inundații

Articole recente

  • Justiția sub presiune: peste 3,5 milioane de dosare în 2025, pe fondul unui deficit constant de judecători
  • Inexistența tipicității infracțiunii de sustragere de la prelevarea de mostre biologice | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ
  • Intervențiile sub cameră: poliția locală primește undă verde pentru bodycam-uri
  • Cifrele din spatele prescripțiilor din penal: ce arată documentele Curții de Apel Oradea – postare a lui Ștefan Deleanu
  • Dosar de trafic de droguri, închis după 4 ani: tânăr prins cu cannabis scapă de condamnare
  • Dosarul celor peste 2 milioane de euro pentru angiograful de la Spitalul Județean Oradea, închis: Tribunalul Bihor decide achitare
  • Criză de gelozie, pumni și cuțit: agresiune brutală într-un apartament din Oradea
  • Cele mai bune starturi de meci din Liga 2 le are FC Bihor
  • FC Bihor s-a despărțit de Asadbek Beglarkhanov
  • Moș Crăciun a vizitat Academia FC Bihor

Categorii

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Colaboratori

Categorii

Arhive

  • BihorJust
  • Contact
  • Declinarea responsabilității
  • Despre noi
  • Facebook
  • Flux – Noutăți la zi
  • Politica de confidentialitate
  • Termeni și condiții
  • Slide Anything Popup Preview

© 2020 BihorJust.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.